Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1910 ggr
lili3337
0

Färglägga digitalt

Jag har alltid haft problem med att färglägga och skugga i Photoshop. Jag har hört att man inte skall använda smet/smudge-verktyget utan att man skall använda en hård pensel med låg Opacitet. Dock fungerar det inte så bra. Har också kollat på deviantArt men alla känns så "opassande" 😕.

Har ni några tips till hur man skuggar/färglägger? Det skulle uppskattas!

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

Odd
1

Vad menar du med "opassande"?

Det finns egentligen inget särskilt sätt man ska färglägga på, du måsta hitta vad som känns bäst för dig. Testa att leka runt med Opacitet och flow, både med hårda och mjuka penslar, och använd dig av lite andra färger. Ska du lägga en skugga t.ex kan du använda dig av en marinblå färg med en 50% hård (eller mjukare) pensel på låg Opacitet och flow.

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Cahira
0

Lek med nyanser och Opacitet. Kom ihåg att göra nytt lager så du lätt kan sudda tills du är nöjd. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
0

OCH! Ha en mellannyans mellan ljus och skugga så det blir olika grader av mörker. Ljusblå, mellanblå, mörkblå, svart, till exempel. :)

lili3337
0

Okej, tack så mycket för svaren! :D

Är nybörjare så vet inte så mycket, behöver all hjälp jag kan få.

Cahira
0

Jag har aldrig målat i photoshop ska erkännas men har studerat hur andra gjort under några år. :)

lili3337
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lärde mig idag hur man gör! Ser än så länge ut bara såhär, men alla vi har ju varit nybörjare ;P

Odd
1

#6 Bra gjort 😃

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

lili3337
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Tack! 😊

Övning ger färdighet 😃 Ritad på 25 minuter skulle jag tippa på (vet att det låter lite överdrivet men så är det när man är nybörjare 😟)

[ElinTjej]
0

Väldigt fint!

Zabbio
0

Ett tips: alt-tangenten är snabbval till färgväljaren i många program :) Har du lag en bra grund  och ska mjuka upp mellan nyanserna kan du hålla inne alt-tangenten (om inte den blir färgvägare/pipett så kola andra tangenter) och välja en lämplig nyans i mitten genom att klicka. När du släpper tangenten blir det penselverktyg igen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.