Komma vidare med en bild
(ingen aning om vilken grupp jag skulle lägga detta i)
Ja, jag småpysslade lite med en bild inatt och vet inte om jag ska fortsätta med den eller ge upp. Jag ritar ALDRIG katter, dom få jag gjort har varit två ringar, öron och en svans, otroligt avancerat :)
Men iaf, jag testa försöka få till ett mer seriöst katthuvud men har ingen aning hur jag ska göra nu, alldeles för ojämna ögon (vet inte hur jag ska "skugga" ögonen heller), ingen haka, huvudformen, ja allt. Så tips mottages!
Jag har bara använt en stiftpenna 0.9 mm och ett dåligt sudd därav att "pälsen" och den obefintliga skuggningen inte riktigt funkar..
Så hjälp om ni vill, och ursäkta dålig bild men det var det bästa jag kunde göra just nu, och jag har filat lite till på den. Kan skanna in den senare i em.
Jag är ingen expert och jag ligger Långt under noll när det gäller att rita! Men jag kan säga att det är en riktigt bra början!
Har du skuggat en boll förut? Så kan du ju skugga ögonen, fast mycket lättare 🙂 om du förstår. Vet inte om man ska skugga ögon alls men så gör jag i alla fall XD är ingen expert på att rita katter, men det var en mycket bra början! 👍(som #1 sa :P)
Tack så mycket! :)
#2 Neej, men kan ju testa! Jag är ju ganska självkritisk och slänger allt som inte är "perfekt" och det känns som det är något som fattas vid nospartiet, mer skugga kanske?
Tycker din början ser riktigt bra ut. Ett tips är att kolla på bilder på katter, studera dom noga och fundera hur ser ett katthuvud ut?
Vart ligger skuggan i ögonen? Hur går pälsriktningen?
Ett annat tips som jag själv använder mig av ibland är att titta på youtube klipp, där kan man lära sig mycket!
Här är ett som jag gillar. How to draw a kitten. 🙂
Liite större nos möjligtvis? :)
#4 Tack för tipsen. ska kolla på klippet! :)
#5 Kanske det, något är det som är skevt där..
#7 ser helt underbart ut! 😮😍
Tack så mycket! Men pälsen bir ootrooligt dålig, så har stannat upp lite, tänkte öva lite på päls och sen fortsätta med denna :)
Hur ritar man morrhår på bästa sätt?
#11 jag gör bara sträck…
Det finns ett par sätt att rita morrhår på:
Ritar du mot en vit eller ljus bakgrund kan du göra dem normalt med en vanlig blyerts penna, tänk bara på att inte rita för hårt, det är bättre om man börjar med lita ljusa streck och fyller i dem efteråt om man tycker att det behövs.
Om du har en svart, färgad eller mörk bakgrund kan du använda dig av en vit penna för att rita dit dem med samma teknik som när man gör dem med blyerts.
Om du jobbar i blyerts mot en svart eller mörk bakgrund kan du ta ett suddgummi och dra snabba, hårda drag för att "rita" fram dem.
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Sen kan du ju också blanda teknikerna om du känner att det behövs 😃
#12 Jo, jag med. Men finns ju olika tekniker eller sätt att göra det på ;)
#13 Katten är ju relativt mörk och bakgrunden är ju ljus. Och katten har ju vita morrhår (ritar av min katt nu, inte den över, tog lite paus från den!). Ska jag ändå ha mörka..? För känns väldigt svårt att få till vita morrhår på en vit bakgrund på ett bra sätt ;)
Du kan ju typ rita bakgrunden runt katten med blyerts, svårt att förklara, är så himla dålig påsatt förklara :P
#15 Det är då man kan använda sig av den blandade metoden, "rita" först ett morrhår med ditt suddgummi, sen följer du formen på den med pennan för att rita dit skuggan.
Hittade några exempel på deviantart:
http://sschukina.deviantart.com/art/Norwegian-forest-cat-186497640
http://ddrkonamix655.deviantart.com/art/Cat-21848051