dumma men viktiga frågor
Jag har köpt en Ritplatta som jag fick i går. Det är en Wacom intous 5 touch A4- format. Jag kan ingenting om sådana saker så jag förstod att jag inte skulle fatta någonting och det gör jag förstås inte heller. Men det finns heller inte med någon bruksanvisning mer än om hur man installerar den på datorn och det gör det inte lättare. På maskinvara och ljud på datorn ser man att den är installerad på datorn och man kan ändra tryckkänslighet och sånt där. Går man in på Wacoms sida där jag har registrerat ritplattan står det att den är registrerad och att jag har laddat ner Adobe Photoshop Elements 11 (som ingick.) Jag undrar hur man använder detta. Är Photoshop på internet eller klickar man någonstans? Och hur får man till exempel fram en tom sida att rita på? Man tycker att det borde finnas en meny någonstans men var? Använder man alltid en Ritplatta i kombination med ett Ritprogram? Om man lyckas komma in på det, hur vet man mer detaljerat hur det används?
En fråga till: i "pennstället" står rätt många små spetsar, replacement nibs. Är det stift till pennan? "Nibs" står inte med i vår engelsk-svenska ordlista.
Grattis till ditt nyförvärv! ^^
Har allt gått rätt till så ska du ha programmet Photoshop liggandes på din dator någonstans. Sök efter det och klicka dig in så att du öppnar programmet. Därifrån ska det väl bara vara att öppna en tom "sida" och börja leka runt med penslar, färger, lager osv. Söker du på Google kan du säkert hitta massa bra tips och guidning på hur du går till väga för att använda alla olika funktioner som finns. :)
Man behöver inte använda ritplattan enbart till Ritprogram. Den fungerar ju precis som en datamus, men det är lättare att vara exakt i sina handrörelse då vi oftast är mer tränade i att hålla en penna än i att styra en datamus. Jag tycker ritplattan fungerar riktigt bra till att surfa på nätet med t.ex, så länge man vet att man inte behöver flytta sig inom det närmaste. Den är ju inte alltid så bärbar. ;)
Det är stift till pennan i pennstället ja. De känns lite olika så med dem kan du prova dig fram vilken som är skönast för dig att rita med. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Jag har letat på alla ställen jag har kommit på utan att hitta det, skrivbordet, dator och så. Men när jag sökte på det Photoshop på internet hittade jag någon slags instruktionsfilm, ska titta på den i morgon. Jag hittade efter mycket letande en film som var bra på Wacoms hemsida, det var om hur själva plattan fungerar. Men den gav inte svar på det mest elementära, hur man startar det hela. Vore bra med någon ikon på datorn eller så…
Gå in på "den här datorn" och sök efter Photoshop i sökrutan. Då bör du få upp programikonen så att du kan klicka dig in där (passa på att flytta ikonen till skrivbordet så blir det nog lättare för dig att hitta Photoshop sedan). :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner