Teckning iFokus

Teckning

Etikett: kritik-lätt
Läst 3307 ggr
asstral
0

Lätt - Kritik hund och katt (2 bilder)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har skrivit två långa inlägg med liten presentation, men dom har raderats då jag ska lägga upp bilden, så nu lägger jag upp rakt av bara ochönskar kritik och hjälp

asstral
0

Provar om jag kan lägga i en bild igen - hittar ingen svara-knapp Min älskade katt Merlin som ligger rygg i en kartong, ritad med kolpennor. Den förra, på hunden, var ritad med såna där tunna kolstift, vet inte om jag skrev det?

[MsHammer300]
0

#1 fina bilder :D kan dock inte ge någon kritik, men kan ge ett tips 😉 Det finns inga "svara"-knappar här, i stället skriver vi '#' och sedan vilket nummer inlägget har som du vill "svara" på. Tex. #0 (eller som du kan se i början av mitt inlägg)

Men som sagt, fina bilder 😃

asstral
0

Behöver verkligen hjälp! Dom här två har varit mina livskamrater i nio respektive tretton år. JAG ser att det är dom och att deras personlighet finns där, men det är saker som felar också. Hos hunden, örat framförallt, det ska vara sådär lite bakåtvikt, mennfortfarande runt. Skuggningarna är lite för kantiga och hårda. Något annat ni ser som är uppenbart galet? Katten, pälsrikningen blir inte bra :( + att jag är lite rädd att börja på kartongen. Jag vågar inte riktigt fortsätta, för jag vet inte hur, och jag är rädd att förstöra allt. ni kanske tycker det bara är att rita om, men så känns det inte för mig. Jag började rita nu i höstas, så det är alltså den nivån jag befinner mig på, men tål väldigt hård kritik :)

CamillaS
0

Tycker att du är jätteduktig för att ha börjat rita i höstas.
Jag funderar på om du visar bilderna som du har ritat av så kanske det är lättare att hjälpa dig och se vad som felar.

Hunden kanske är så där mörk men funderar på om du skulle lagt in fler olika ljus toner i pälsen för att få den att se mer realistisk ut.
Använder du knådgummi? Om inte så borde du göra det, det är ett väldigt bra verktyg när man tecknar med kol och andra tecknar medier.
Man kan ljusa upp högdagrarna och andra partier som man tycker blivit för mörka.
Tänker speciellt på olika delar på hunden där jag kan tänka mig att den glänser i pälsen eftersom den är svart.
Ser att du försökt få till lita glans, men i min mening så skulle den behöva komma fram mer. Men vill gärna se original fotot för att kunna hjälpa till mer. :)

På katten känns det som att du har smetat ut pälsen lite för mycket. Det finns licksom inte så mycket päls struktur kvar i områdena.
För att göra päls, lägg en lätt skugga över området där pälsen ska vara till att börja med. Sedan gör du korta drag med pennan tätt bredvid varandra, kolla hur pälsriktningen går och försök att följa den.
En päls består såklart inte av helt spikraka streck, så försök att få till dom på lite olika nivåer på ytan.

Titta hur ljuset faller i pälsen, ska det vara ljusare här? eller mörkt här?
Fundera och studera din bild noga.
Du kan även tänka på att även vit päls har hårstrån som syns, men mycket ljusare. Men rita endå inte dit ljusa hårstrån överallt i det vita området, men lite grann typ i kanten kanske för att endå antyda att det finns päls där med.

Hoppas jag kunnat ge dig något tips. :)

asstral
0

Tack så jättemycket för ditt långa svar. Känns lite skämmigt att lägga upp bilderna, mina linjer avviker ju en hel del kan man säga… Men det bjuder jag på :) Knådgummi har jag skaffat, men har inte blivit vän med än, ska försöka jobba mer på vår relation :) Hunden var riktigt, riktigt sotsvart. Har haft två andra svarta hundar, men dom var som lite brunsvart och lilasvart, men det här var bara svart och även mycket svår att fota pga det. Har tyvärr bara dom här i pappersformat och ingen skanner, så jag mobilfotade dom

asstral
0

Och katten