Ny på promarkers
Hej! Är ny på det här med promarkers. Fick mina första idag. Min blender fungerar typ inte. Jag har testat med att rita två färger och sen ta blendern över dom. Dom blandar väl sig ganska bra men det blir liksom "prickigt". (Jag använder speciella promarker papper) Någon som har tips på hur ni blandar färger? Tacksam för svar. :)
Jag har inte så mycket egen erfarenhet av promarkers, men de gånger jag använt dem så har jag inte använt mig av en blender utan av Maria Björnbom-Öbergs (Bokkei) sätt och tycker det funkar bra. :) Hon har en tutorial på sin blogg där hon visar hur hon gör om du skulle vilja kika, tror den finns här någonstans. :)
Länken fungerade inte så jag prövar igen. 😉
personligen tycker jag att promarkers papper suger, testa vanligt skrivar papper. tycker det är enormt i skillnad -
jag vet dock inte om jag gör något fel då jag försökt
#1 & #2 Tack! Får kolla in där om jag inte hittar någon annan lösning. :) #3 Vad menar du med skrivar papper?
Vanligt skrivarpapper, det är ett tips jag läst från en bok.
På så sätt kan du också göra så att du kopierar din lineart och skriver ut, så du inte förstör originalet om du skulle vilja testa pennorna innan du färglägger ditt original.
http://www.kontorsgiganten.se/kopieringspapper-vitt?gclid=COmPrOnI1rgCFW18cAod1lMA3g
#5 Okej, tack för tipset
Jag tyckte också det vwr svårt med blender i början, men man får prova sig fram, jag tycker personligen att det bästa sättet när man använder 3,4 eller t.o.m 5,6 st ibland, och blandar genom att rita dom på vsrandra. (Hoppas du fattar vad jag menar, jag är dålig på att förklara) Men vi kan ta ett exempel, när jag ritar hud: Då använder jag runt 5 pennor. Jag börjar med att snvända den ljusaste som grund, sen så tar jag den mörkste och lägger där det ska vsra dom mörkast. Efter det tar jag den näst mörkaste och lägger intill den, och sen den tredje mörkaste och lägger intill een förra, samma sak med den näst ljusaste, sen så tar jag den ljusaste pennan och målar med cirkelrörelser över alla 5 färgerna igen. (Jag använder bleedproofpapper) Hoppas jag inte krånglar till det för dig. Fast jag antar att su inte har så många nyanser nu, eftersom att du nyss börjt med promrker, då kan det vara lite svårare… Men vill man rita t.ex hud så kan man köpa ett skintones promarker paket. Men det är bara att leta runt lite på nätet. Kolla på Adaras.se hon kanske har någon "blender tutorial" Hoppas jag var till lite hjälp iallafall
Om min lilla hjälp kommentar var helt värdelös kan jag istället försöka hjälpa genom några sidor jag kollade på när jag börjde med promsrker: http://sanzil.se/category/tutorials-teckningstips.html http://nevnarien.se/category/tips-tecknartips-work-in-progress-1.html (Vet inte om det finns tutorial till vad just du letar efter, kommer ej ihåg. Men det är två bra sidor ifall du behöver mer tips någon gång.) Kommer inte på fler Sen har jag mest bara testat mig fram… Tagit ett (bleedproof) papper och testat mog fram. (Du kan INTE använda båda sidorna.. Iallafall inte om du har de tunna papprerna. Tjocka har jag inte testat baksidan på. Sidan du ska använda är den som inte är blank. Och jag råder dig att inte använda vanligt papper, det går lägg sönder och det blir inte samma resultat, sen så går det lätt igenom)
#7 & #8 Tack så jättemycket, ska kolla in på sidorna så snabbt jag kan.
det där med blendern är lite förvirrande för det är en missuppfattning att den "blendar" ihop färger. Det den gör är att den tar bort färg så att området blir ljusare. :)
#10 Jaså? Hur blandar man då ihop färgerna?
det är lättast om du först använder den ljusa färgen. Innan den har torkat lägger du på den mörkare färgen. Sen kan du gå över med den ljusare färgen igen. :)
Ursäkta mina dumma frågor. Men är promarkers typ ritpennor som kan blandas ut med vatten? Och vad är en blender? :-)
#12 Ja, så har jag sett att man också kan göra.
#13 Ja, fast vatten behövs inte för att blanda dem, en blender är en penna som inte har någon färg och den blandar färger.