Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 846 ggr
Urhasten
0

Borde jag byta?

Idag köpte jag två nya penslar eftersom jag ska ha till min första konstnärliga kurs någonsin. Det är en nybörjar- och fortsättningsgrupp som leds av Stanley Didrichsen, pågår i drygt 2 månader bara.

Hur som haver. Jag har inte bra koll på penslar i sig och frågade stadens konstbutik efter akrylpenslar och fick då rekommenderat Escoda Barroco penslarna. Efter lite prat bestämde jag mig för dessa och kände mig säker då hon sa bra lovord så att säga. 

När jag kommer hem och gör en sökning på penslarna hittar jag till märkets egna hemsida och penseln jag nyss köpt är endast för akvarell/vattenfärg. Aha, så vad händer nu? 

Penseln står vara lämplig för vattenfärg, men bara 1/4 lämplig för akryl och 0/4 till oljemålning. Borde jag gå tillbaka med dem eller vet ni med er att det egentligen inte spelar så stor roll? 

Som sagt ska jag endast hålla på med studier och inte göra värstingstavlorna, men jag vill ändå ha bra material för det med. Därav att jag noggrant frågade om detta med i butiken…

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Grace2009
1

Det borde inte vara några som helst problem. Finns knappt nån pensel som är rätt eller fel på så sätt, det är smaksak. Jag föredrar smidiga syntetpenslar för akryl, medan andra gillar de styva svinborstpenslarna. Så för all del, kör på med dessa penslar! =)

Akrylen kan även spädas med vatten om du vill ha den lite tunnare (så den blir mer som akvarell) och då kan en akvarellpensel vara bra just för att den orkar hålla mer vatten/färg.

Urhasten
0

#1 Men, det låter ju jättebra ändå. Då slipper jag byta och krångla haha. Penslarna var ändå ganska dyra och verkar bra, men vill fortfarande att det ska kunna fungera. Jag får helt enkelt testa och smaksätta detta själv!

Grace2009
1

#2 Absolut. Inom fritt måleri finns det knappt några regler. Du kan måla med en pinne, en fjäder eller en bit hård papp om du så vill, alla föremål ger egna spännande strukturer att jobba vidare med. Så var kreativ i ditt målande! =)

Urhasten
0

#3 Vilken öppenhet du tillbringar! Känns väldigt bra nu till och med! :)