Teckning iFokus

Teckning

Etikettkritik-lätt
Läst 1718 ggr
moa
0

Hur komma vidare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har aldrig tecknat innan men så fick jag ett infall och handlade grejer. Den är hemsk, jag vet, men hur kan jag utveckla skissen? Hur ska jag tänka på skuggorna? Och framför allt, hur får man den mer levande?

moa
0

Hm, varför hamnade den upp och ner? Denna är kanske bättre.

moa
0

..

Odd
0

Rättade till den åt dig, ibland måste man öppna bilden i ett bildvisningsprogram och spara den åt rätt håll

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

AkaiTsuki
2

Mina personliga tips till dig skulle vara att betona vissa saker, där man vet att det är skuggor som t.ex. under hästens haka, hästens näsborre är ju inte direkt vit . 

Var inte rädd att skugga för mycket, det finns suddgummi och man lär göra misstag.

På hästens C i hakan så kan man sudda så det blir ett ljust streck så att den betonas som att den är mer i ljuset än vad halsen är.

Sånna småsaker som man kan lär sig själv hela tiden

Ett annat tips är att kolla på en häst från den vinkeln, vart är hästens skuggor och vart är hästens "highlights"?

//Joanna

Odd
0

Det jag tycker är viktigt för att få liv i en bild är kontrasten, att våga göra något helt svart och lämna vissa ytor helt vita med gråtoner runt omkring, för att fånga ljuset. Att arbeta med både tjocka och tunna linjer hjälper också, men det beror ju lite på vad för slags stil man är ute efter.

Förlåt för att jag låter osammanhängande, håller på att somna 😴

moa
0

Bilden jag utgått ifrån. Tack för tipsen! Tycker skuggorna är kluriga och mina ser så kladdiga ut. Suddar man skuggorna med fingrarna så blyertsen smetas ut?

Odd
0

#6 Du kan smeta ut skuggorna först, sen rita över det gråa för att få mer djup och variation i bilden. När man arbetar med blyerts blir det lätt väldigt platt om man smetar ut alla skuggorna och då försvinner strukturen i hästens päls.

Du kan använda ditt finger, men vill du fortsätta använda dig av den tekniken skulle jag rekommendera att du skaffar stompfs, det kan vara svårt att få jämna övergångar och dina fingrar kan lämna fettfläckar på pappret annars. Vissa använder sig av tops, hushållspapper eller bara vanligt papper också, men jag har aldrig testat det så jag vet inte hur resultatet blir.

[Tilde]
0

#6 Jag brukar använda hushålls/toapapper eller tops, men det finns speciella "pennor" som är till just för att smeta ut.

Jag tycker du ska kolla på bilden och försöka göra lika dant, studera ljus och skuggor. Du kan också titta på andras bilder av hästar för att få hjälp med pälsen, eller porträtt och fundera ut hur du kan göra håret på bästa sätt. 🙂 Att söka på rittekniker hjälper jättemycket!

iMAKiTTYCAT
0

Använd en hårdare penna alt. tryck mer med pennan i (framför allt) kanterna eller hur man ska förklara, det kommer hjälpa dig att "våga" mer och även att komma vidare.

moa
0

Tack för era tips! Testade en ny teckning. Tycker det ser så kladdiga ut när jag skuggar. Och att sträcken framhävs. Kan det bero på mina 20 kr pennor, lika mkt som teknik?

moa
1

Och bilden..

iMAKiTTYCAT
0

Du kan kolla på youtube om tips på hur man ritar hår också, det är ett bra tips till manen på hästen 👍 Ett tips från mig är att inte göra "spetsar" i slutet av manen utan göra mer strå för strå, man får in tekniken efter ett tag. Om du redan har ritat en häst så kan du testa olika "hår"-tekniker på ett annat papper först om du är osäker :)

iMAKiTTYCAT
0

Jag skulle kunna skriva en hel uppsats med tips till att teckna, men här kommer ett sista tips; våga prova, det finns sudden! Man kommer ofta ingenstans om man inte vågar, jag har också svårt för det men det släpper efter ett tag :)

moa
1

Tusen tack för tipsen! Jag skäms för att lägga ut bilderna, men samtidigt är det kul och teckna och jag vill komma vidare! Ska våga ta ut svängarna.

iMAKiTTYCAT
0

Inget att skämmas för, jag har också varit där. Lycka till nu! 😊

Odd
1

#11 Riktigt bra förbättring! Du lär dig snabbt 😃

Om du tycker att det är svårt att göra skuggor är det jättebra träning att teckna klot i olika tekniker för att lära sig att göra jämna övergångar och för att se de olika effekterna man kan få med olika verktyg.

Jag gjorde några snabba exempel för att visa hur stompfs fungerar, de är bra att ha om man ska skugga ljust på små utrymmen, vilket man kan se på det väldigt vackra översta klotet som jag försökte skugga med mitt finger 😂 (om du vill öva på att teckna klot googla efter andra Referenser, de här stämmer inte riktigt)