Vill ha kritik på katt
Hej!
Blev just klar med min första lite mer realistiska katt och skulle vilja ha kritik på den. Min egna Stella bella fick äran att agera modell men fick bli från bild för hon har en tendens att vilja ligga på blocket och inte på bordet när jag teckningar 😃
Har svårt att följa pälsen där hon har kroppen vriden det vet jag, en sak jag ska jobba på men det var inte så lätt att se, tjock päls och vit är svår att tyda tycker jag.
Tycker den är jättefin!
#1 tack 🙂
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ska försöka ge lite feedback och hoppas på att du förstår vad jag menar.
Huvudet
Jag tycker att du har lyckats ganska bra med formen på huvudet i helhet, möjligen att det kanske skulle vara mer format? Jag har ju inte sett din katt så kan inte säga så mycket om det egentligen, men det är min spontana tanke på hur ett katthuvud ser ut. Tror inte heller att din katt har ett så runt huvud? :)
Ögonen känns hmm aningen för avlånga i formen, såg hon ut så? :) Nosen ser ut att vara lite för smal, den skulle se bättre ut om den var liite bredare.
Kroppen
Tycker du har lyckats bra med kroppsformen här så har inte så mycket att säga om den, mer än att den ser go och mullig ut. ;)
Pälsen
Ja att rita päls är ett helt kapitel för sig, dvs det är inte lätt! Jag har själv väldigt svårt att få min päls att se bra ut men snappar upp nya tips hela tiden som jag suger åt mig av för att bli bättre.
Det ser ut lite som att du gjort ett nybörjarfel, nämligen att placera pälsstråna streck, efter streck bredvid varandra. Istället för att göra det placera ut dom lite mer olika. Olika höjder, inte direkt bredvid varandra, olika längd på dom osv. Sitt en stund och studera din katt, både på bilder och i verkligheten för att se hur pälsen beter sig och hur den är uppbyggt på hennes kropp.
Skuggning
Sedan har vi ett väldigt viktigt moment som jag inte ser så mycket av i din päls, nämligen skuggning.
Skuggning skulle lyfta upp din päls väldigt mycket. Japp, jag vet det är svårt att skugga vita ytor, men tänk endå på att inte rita allt grått som ska vara vitt. Du får fram mycket av intrycket av att kissen har vitt på sig utan grått om du skuggar in pälsen på speciella områden.
Jag får erkänna att jag är inte någon duktig skuggare själv, men man lär sig mycket av att titta på bilder av katter hur skuggan lägger sig i pälsen.
Kommer skuggorna sedan på rätt plats så kommer din katt få mer realism i sig och hela teckningen blir bättre. :)
Jag vet inte, men kanske denna video kan hjälpa dig något. :)
Varsågod, blir bara glad om jag kan hjälpa till. 👍
Aww vilken sötnos!
Får jag måla lite på din teckning och ge dig lite tips? :)
hemskt gärna, kör på bara 🙂
Hoppas du förstår något av det jag visar. 😃
Den färdiga katten skulle kunna bli bättre men jag orkade inte slipa på den mer eftersom den är gjord i övningssyfte. :)
Men iaf du ser i pälsen på din katt att du har ritat den ganska rak?
När jag ritade min version så ritade jag över din bild och försökte rätta till det som jag tycker skulle ändras. Nämligen pälsen, formen på ögonen och gjorde även ena frambenet lite tjockare.
Bilden på katten med endast päls visar hur jag har målat dit pälsstråna och vilken riktning och form jag upplever att dom är. Men det är klart min päls stämmer nog inte helt den heller. ;)
Sedan har vi en katt där enbart skuggningen syns. Du ser själv vilken stor nytta skuggningen har i katten, för skulle du enbart rita katten med bara pälsen skulle den se väldigt platt och orealistisk ut.
Men kombinerar man bilderna "endast skuggad" och "färdig katt" så får man ett helt annat djup i bilden och ett annat utseende. :)
Jag gjorde min katt röd för att det skulle synas så bra som möjligt och för att din katt är i blyerts.
#7 jättefint! Hm fått lite att tänka på.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 Oj oj, mycket bättre absolut! Vad använder du för ritverktyg?
Har du t.ex en sompf? eller knådgummi? :)
Här är en till video jag tycker du kan kika på.
Vet inte hur bra du är på engelska men denna gillar jag. :)
#11 Stiftpenna B, stomf och knådgummi.