Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1331 ggr
dogiiee
0

vad använder ni?

Vad använder ni för pennor när ni ritar/tecknar? När ni ritar vanligt, skuggar mm? Vill oxå ha tips på lätta saker man kan rita när man är nybörjare och vill lära sig att rita bättre?

Zolah
0

stift pennor, ibland andra blyerts pennor med olika hårdheter etc.

men 99% så stiftpenna ( vanliga ) och en tunn bläckpenna ( 005 om jag minns rätt ? )

CamillaS
0

Vet inte riktigt om du tänker på enbart blyerts just nu? Men kan säga lite olika tekniker jag använder. Blyertspennor i olika hårdgrader även stiftpennor i två olika storlekar på stiften ( 0,5 mm och 2 mm stift) och även olika hårdgrader på dom. Till att skugga använder jag stompfar i olika storlekar. Vet du vad det är? :) Använder även knådgummi till att göra highlights med och vanligt sudd. Har även pastellpennor i olika färger, väldigt roliga att måla med. Och färgpennorna prismacolor som är väldigt bra och härliga att rita med då dom har ett vaxmaterial i sig glider dom lätt över pappersytan och ger ett starkt fint pigment av färgen. :) Har kolpennor också som jag har tänkt att jag ska börja använda mer. :p

[rumelle]
0

Jag använder nästan enbart en stiftpenna med 0,3 mm stift. Ibland fyller jag i konturerna med en vanlig bläckpenna (helst röd för det är roligare) eller med en tunn vattenfast tuschpenna om jag målar akvarell. Annars gör jag mest snabba skisser som skannas in och färgläggs digitalt.

Cordata
0

Vanliga skisspennor, men jag har även köpt hem massa torrpastellpennor. De är riktigt härliga, känns som kol ungefär fast har olika färger.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Odd
1

Använder oftast en 0.3mm HB stiftpenna, men när jag gör lite mer allvarliga grejer har jag Koh-i-Noor skisspennor i olika hårdhet och olika suddgummi.

Sen har jag en massa andra grejer som jag använder lite då och då, kol pennor, kol block, grafitblock, vattenfärger, coloursoft pennor, stompf, posca pennor, akryl o.s.v

Jag tycker själv att det är lättare att rita någonting som jag tycker är roligt, så istället för att fokusera på om det är svårt eller lätt testa att rita någonting du tycker om bara för skojsskull. Men sen är det jätte bra övning att bara sitta och rita former som man sen skuggar på olika sätt, för att lära sig hur hårt/mjukt man ska trycka med pennan för att få jämna övergångar t.ex.

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Prickbarnet
0

Blyerts med olika hårheter, promarkers, torrpastell, derwent färgpennor (samma märke som mina torrpastell) och vanliga färgpennor :)

jossan...
0

Jaganbänder mest blyerts, Jag föredrar åftast stift men till stora ytor är tjockare pennor bättre. H1, HB och B7 är bra att utgå ifrån. Det roligaste som jag har tyckt mest om genom tiderna är ögon och fantasi djur. Fantasi djur är nog mest lockande eftersom att det inte finns några gränser och det kan inte bli fel:)

Gud vad bra jag stavar…

Gerbilles
0

Jag använder framförallt olika markers såsom promarkers, copics och touchmarkers.