Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 5226 ggr
Shelsy
0

Vilket papper för pastell?

Jag ska köpa pastellpennor och undrar om man måste ha pastellpapper eller om det går bra med typ akvarellpapper eller lite tjockare papper som man använder för t.ex blyerts?

Tacksam för svar!

skogsmurmeldjur
0

Visst är det softpasteller du tänker på? 

Jag tror det är mycket av en smaksak. Jag brukar använda mina på akvarellpapper, men har å andra sidan inte provat med sådant som är anpassat för pastellpennor. Jag tror det bästa är att testa lite vad du själv gillar, tror (efter att ha googlat lite) att papper med mellan till grov gräng passar bäst, för då får pastellerna något att fastna i.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Shelsy
0

Hm… De jag hade tänkt att köpa heter Derwent Pastellpennor… Okej tack, vet du vart man kan köpa billigt papper även andra färger - vit, grå, gråblå?

CamillaS
0

#2 Det går säkert att hitta sådana papper på din närmaste konstnärsaffär. Har själv Derwents pastellpennor och jag köpte ett block med olika färger på pappret utav märket Fabriano. Det är ett pastellpapper som jag tycker om. :)

skogsmurmeldjur
0

#2 Okej, såna har jag också! Toppenkul att använda.

Kan rekommendera zinkvit.se om du letar block och kan tänka dig att köpa online, vilket kanske funkar bäst om du har kollat runt lite så du får känna på blocken. Jag tycker att de har riktigt bra priser och jättestort utbud jämfört med min andra närmaste konstnärsmaterialsbutik. Har dock bara handlat direkt från lagret, så jag vet inte riktigt hur lång tid det tar att få hem sakerna via hemsidan.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Shelsy
0

Tack för alla svar!

Är de pennorna jag länkade till bra eller är Conté a Paris bättre? http://www.konstnarscentrum.se/index.php/pastellpennor-conte-paris-c-910_2640_2689

CamillaS
0

Kan inte svara på den frågan för min del då jag aldrig använt eller hört talas om Conté a Paris pennorna.

Har förutom Derwent pennorna ett set med Faber Castells pastellpennor. Dom gillar jag mer än mina Derwent. :)