Teckning iFokus

Teckning

Etikettallmänt
Läst 694 ggr
Emmetem
2014-05-16 11:21
0

Pennor?!

Hej!

Emma heter jag, och jag är sjukt intresserad av att börja teckna på riktigt. Hemma har jag endast mammas jobbs pennor (förskolelärare) så det är inga bra pennor om man säger så.. Men jag verkligen ingen aning om vart man ska köpa pennor! Jag vill ha riktigt bra pennor från start så jag slipper köpa nya hela tiden.. Jag vill ha pennor som fungerar bra att måla djurporträtt med. Så man kan få fram glansen och de små konturerna!

Så snälla - hjälp mig i virrvarret av pennor! Länka till alla sidor ni kan där det finns olika pennor till inte allt för dyra priser! Hittar ingenting själv :) Har letat och letat men vet inte ens vad den sortens pennor heter..

Tack på förhand!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Zolah
2014-05-16 11:23
0

Det bästa är allti att åka till en konstaffär och testa sig fram vad man tycker mest om :)

tex jag brukar gillar aquarelle för dom har starkare pigment, men samtidigt måste man vara försiktig då så att det inte blir blött på pappret ( det är ju aquarelle ändå )

online så kan man tex kolla på panduro, annars vet jag inte :/ jag brukar som sagt gå till en affär och prova på plats :)

Maria
2014-05-16 11:25
0

Claes Olsson har en hel del pennor, färg och papper också till rimliga priser om man är nybörjare.

/Maria

Emmetem
2014-05-16 11:26
0

#1 Hej! Tack för svar! Aquarelle är jag tyvärr inte så god vän med ;) Så helst inga pennor där det är vatten inblandat.. ;) Men tack för tipset! Har tyvärr inga sådana affärer här i närheten.. :(

Zolah
2014-05-16 11:31
0

Aquarelle pennor har inget vatten i sig, utan dom går att 'blanda' med vatten om man vill - därför ska man vara försiktig med vatten om man ska behålla 'tecknings stilen' :3

Men testa panduro och möjligen en sida som hette… konstshoppen.se tror jag? har hört en del bra saker från det hållet :)

Emmetem
2014-05-16 11:46
0

#2 Åh, tack! Hittar några pennor där som kanske är bra?!
http://www.clasohlson.com/se/Pennsats-Derwent/31-1221
Vad tror ni om dessa? :)

#4 Ska kolla, tack! :D

Emmetem
2014-05-16 11:46
0

#5 Ska genast kolla! :D Tack!

Gud vad bra gensvar jag fick här!

Choklad
2014-05-16 11:51
0

Och ha i åtanke att pappret du ritar på också har betydelse för hur pennorna reagerar, om du vill ha en "slät" mjuk bild eller en mera "ruffig"  bild. Du kan testa dig fram med olika grovlekar på pappret.

U R us

Emmetem
2014-05-16 11:54
0

#8 Jag vill ha släta, fina bilder med mycket detaljer :)

Choklad
2014-05-16 12:17
0

Då ska du ha papper som är släta men som ändå greppar om färgen så den blir kvar där du vill ha den.

Och tänk på att vissa  pastellfärger kan  svåra att hantera. De finns både i mjuka och lite mera "feta" variationer, de mjuka finns även som kritor.

Om du köper pastellfärger och då de mjukare varianterna, så kan du förvara dem i kylen eller frysen en stund innan du vässar dem så att de inte går sönder så lätt.

Du kan även vässa dem genom att lägga dem mot ett slippapper så att du får fram en någotsånär spetsighet.

Om du väljer akvarellpennor, så är de i mitt tycke de bästa, beroende på vilken teknik du använder då du ritar med dem.

U R us

Zolah
2014-05-16 12:19
0

Jag tycker vanliga skrivarpapper är utmärkt övnings material :)

Choklad
2014-05-16 12:19
0

Claes Olssons verkar bra. 🙂

U R us