Teckning iFokus

Teckning

Etikettallmänt
Läst 1712 ggr
[MikeW]
13

Tycker ni det här är konst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså är det bara jag som verkligen stör mig på detta och verkligen HATAR att DET HÄR är värt 36,9 miljoner dollar.. Helt allvarligt, en liten unge kan rita det där.. Tycker det är lite störande att något som ser ut sådär och tog kanske någon minut att göra är värt miljoner medan någon som lägger ut timmar på ett arbete som ser bra ut kanske är värt några hundra eller en tusenlapp.

Är jag den enda som känner så här?

Wony
4

Vem bestämmer vad som är konst? Kan någon verkligen ha den makten att slutgiltigt säga vad som är konst och inte?

Vill någon betala miljoner för något som andra inte ser som konst, ja, då är det värt miljoner - för den personen.

KitoBonito
4

Jag håller med dig TS!!

Geru
0

Om någon känner att dom vill betala det för den, sure. Vem är du att avgöra vad andra tycker om, eller snobbar sig kring?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

KitoBonito
3

TS menar väl att hade någon annan, mindre känd person, gjort ett liknande verk hade det aldrig kommit upp i den värdesumman. Eller?

[MikeW]
2

#4 Ja jag menar så.

Säger inte att jag avgör om detta är konst eller inte, säger att jag personligen inte tycker det är det och vill veta om ni tycker samma, eller inte.

[MikeW]
2

#3 Sa aldrig att jag avgör vad andra tycker, jag frågade vad ni tyckte. Avgörde aldrig något för någon här.

Geru
1

Konst är subjektivt. Det är som allt annat som är subjektivt. Du kan te.x. ta tro som exempel, du får tycka om det och tro på det, samma sak med konst. Därav kommer det alltid finnas saker som man säger "Wtf?" till ibland. Te.x. Picasso. Eller den här snubben.

Allting som har designats räknas som konst, och mycket mer därtill.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[MikeW]
2

#7 Det är sant. Men då vill jag ändra på min fråga lite.. Kanske uttryckte mig lite dåligt.

Tycker ni att detta borde vara värt så mycket pengar och tycker ni att det är irriterande eller inte att något som är så lätt och tar så snabbt tid att göra är värt så himla mycket när någon som spenderar timmar eller dagar på något är värt kanske från några hundra till tusen+ kr?

Personligen tycker jag att det är irriterande och lite störande faktiskt, visst jag är glad för den som skapade detta eftersom hen skapade ett sånt värdefullt konstverk, men det stör mig hur det kan vara värt så mycket när saker som faktiskt är mycket bättre är värt otroligt mycket mindre.

Geru
1

#8 Jag tycker inte att det är värt så mycket pengar. Men jag tycker inte heller att modekläder är värda sina pengar, men andra gör ju det. Därav så har dom sitt värde.

Inte så för att det är någonting som är av bättre kvalité eller för att det tar längre tid att göra, utan just för att det har ett namn på sig. 

Förutom kläder så är Iphones ett exempel på det med. Det förekommer överallt i hela världen.

Värde hos människor är som sagt ingen fast definition. Rent krasst skulle vi alla kunna säga att gummiankor är det finaste som finns, och betala tusentals med kronor för dom med.

-Stephen Hawking

CamillaS
1

Precis denna fråga diskuterade jag och min pappa för ett tag sen.
Har man ett känt namn och ritar några streck på ett papper så kan nog folk betala nästan vad som helst bara för att det är den personen som gjort det.
Minns t.ex reportaget (ej konstrelaterat) om buren som var med i Jurassic park filmen som dom hade en "dinosaurie" i.
Den buren var ute på aktion för miljoner, bara för att den använts i en stor film! Hade den inte varit med i filmen hade den knappast varit värd så mycket, då den bara hade ansetts som något vanligt utan direkt stort värde.

Tror det är samma sak med denna tavla, jag tror att denna konstnären är med största sannolikhet en känd konstnär och därför är folk villiga att betala stora pengar för att det just är hen som gjort den. Sen kanske det heller inte spelar någon roll för betraktaren vad tavlan föreställer bara tanken att den personen har gjort den är tillräckligt för den som vill köpa den.

Men ja, personligen skulle jag inte köpt den. 😃

KitoBonito
1

#10 Bra svar. :)

jossan...
2

Mm… hur blir man så känd så att man kan göra en prick och käna miljoner? :p

Gud vad bra jag stavar…

KitoBonito
1

#12 Det var kanske Michael Jackson eller något ;D

jossan...
1

#13 haha :p Men allvarligt… jag fattar inte grjen med att så många konstnärer ska käna miljarder när de är döda så man nt känar något på det lixom… Dessutom undrar jag vart som en sådan bild passar in och vad man vill få fram med den utom att van ska kunna säga till varje person som kommer in hur dyr den va och tro att folk blir inponerade eller något…Jaja folk kör som dom vill jag undrar bara varför man vill…

Gud vad bra jag stavar…

[Tilde]
1

Antar att det är konst… men i mina ögon är det inte det. 😛 I alla fall inget jag tycker är fint! haha

jossan...
2

det ser ut som om ett småbarn har ritata av någon av skalmans uppfinningar:')

Gud vad bra jag stavar…

dermot
1

Hr man väl fått ut sitt namn så kan man nog sälja det mesta för miljoner :P

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

jossan...
0

japp

Gud vad bra jag stavar…

[MikeW]
2

#17 Ja.. Jag tycker man borde köpa en tavla för hur den ser ut, inte för vem som har målat den.

Zolah
0

Vissa tavlor har värde som är högt pga hur dom blev till, såkallade 'happenings'. om vi ska ha ett bra exempel på någons om gjort massor med sådana tavlor så har vi Andy warhol som skapade kiss tavlor.  ( alltså, rent kissade på tavlor och sålde.. )

eksess
3

Gillar inte sån konst alls. Även om det ska vara en massa djupa känslor i den så… näeee. Nä. 

#20 Usch :(

[MikeW]
1

#20 Men usch! vem vill köpa piss tavlor? xP om det är så lätt att få pengar så kan jag gärna kissa på några tavlor.. Eller det är gammalt, ska nog spotta på tavlorna istället. Kanske slänga lite mat här och var också.

Zolah
1

Det finns fler exempel, kolla upp andy warhol så får du se, hans konst är mer reaktionen som folk får. Som det du gör nu

eksess
0

Menstavlor då? Länk

Zolah
0

Kanske ska undvika sådana saker då gore/naket är rätt restrikterat på den här sidan?

adan 34
3

haha det kanske är ramen som är värt alla miljoner för att någon känd satte ett finger av tryck på den resten har en ko ritat

eksess
0

#25 Räknas det som gore får väl någon ta bort inlägget, annars varnar jag alla att länken leder till precis vad det verkar som :3

Cahira
0

Jag känner precis som du TS.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[MARWAKE]
0

Håller med dig Ts :3