Bra färgpennor?
Hej!
Jag tycker mycket om att måla porträtt, just nu har det blivit mycket i bara blyerts, men skulle vilja måla mer i färg. Problemet är att jag tycker inte att jag hittar några bra färgpennor att köpa. Vill heller inte helst bara chansa. Så tänkte om någon har några tips på bra färgpennor som är lätta att smeta/sudda ut, helst färger som man kan måla på varandra, t.ex. vitt på svart och ändå syns det vita på det svarta rätt bra.
Är så svårt att beskriva hur jag menar, men såg en video på en som målade ett porträtt och det såg nästan ut som att han/hon använde sig av målarfärg eller målade i photoshop ungefär. Färgerna smälte så bra ihop och han/hon kunde måla vitt utan problem i håret och som skugga osv. Oftast upplever jag att vitt är väldigt svårt att få att fastna på andra färger med dem pennor jag använt hittills.
Skicka gärna länkar till sidor om ni har tror att ni har några bra tips åt mig. Tipsa gärna om andra bra pennor också som kan vara bra vid särskilt porträttmålning. :)
Det är kanske någon sorts pastellpennor du är ute efter? Det är nog det enda jag spontant kommer på med de egenskaper du är ute efter.
Länka gärna till videoklippet, vill gärna se det. :)
Ja pastellpennor är roliga att måla med och smetar bra. Enda negativa jag tycker är att man inte kan ta på teckningen där man målat. Då förstörs den eftersom färgen smetas ut och det blir fingermärken där.
Men i övrigt älskar jag pastell tekniken!
Målar mycket med mina pastellpennor! Fast det där med att få vit att synas bra, visst går det men det är nog endel där som också väger in har jag märkt. T.ex om du redan har gnuggat in en massa lager med färg på pappret och sedan vill måla vitt över det så går det inte så bra då den vita färgen smetas in i dom andra färgerna osv.
Men har man inte så tjockt lager så tror jag att det går bättre att få det vitt.
Väntar själv spänt på mitt paket från USA med mina Prismacolor färgpennor, har hört att dom är jätte härliga att måla med och har bra färgpigment! Längtar tills jag får pröva dom!😍
jag tror att det bästa är akvarellpennor, jag har derwent colorsoft men dom är inte så jättebra att "smeta ut" utan jag tror att akvarellpennor kommer passa jättebra 🙂
Promarkers är bra! Det går att blanda och få en färg att bli mörkare om du gör flera lager:)
Jag beställde några pastellpennor eftersom det var det jag också funderade om det var. Har provat rita med dem, men det känns ändå inte som att det blir riktigt samma effekt som jag är ute efter, gillar dem dock väldigt mycket!
#2 Du kanske kan säga sedan vad du tyckte om dem! :)
#3 Ja jag kanske får prova akvarellpennor med. :)
#4 Jag har promarkers, men gillar dem inte riktigt. :/ Dem flyter ut så lätt! Är det meningen man ska ha typ akvarellpapper till dem? Sedan så kan man inte göra saker ljusare om man vill, är dåligt. Hade en promarker som är meningen att den ska suga upp färg typ och göra områden ljusare, men det funkar inte, blir jättefult. :/
Här är klippet, hoppas det funkar!
https://www.youtube.com/watch?v=maW0KmHs_sM
Man ser i videon att hon tar fram en stor tjockare penna med vit färg, vill så gärna veta vad det är!
Om någon har tips på bra hemsidor att beställa t.ex. pastellpennor i många olika nyanser så länka gärna! Fick inte alla färgnyanser jag ville från sidan jag beställde från sist.
#5 Aha den videon har jag sett förut. Blev själv fascinerad av den. Hon är verkligen jätteduktig! I det klippet så använder hon just prismacolor colored pencils, sånna som jag köpte från usa. ^^ Den där svarta tjocka saken är ingen penna, det är en elektrisk radergummimaskin. Ska själv köpa en sån när jag hittar någon som jag gillar. Finns så många olika att välja på.. Sedan tror jag att pappret spelar väldigt stor roll för att få den effekt som hon får till. Jag har än så länge bara ritat med mina prisma pennor på ganska texturerat papper och upplevt på en gång att det inte blir den effekten jag är ute efter. Men nu har jag beställt slätt papper så får se nu om jag blir nöjd. :) Men älskar dom pennorna i övrigt. Underbara att rita med!
Vilket märke på pastellpennor köpte du? :)
#7 Ja jag såg ju sedan på videon att det stod vad hon använde haha.
Jaha coolt, var kan man köpa sådana? Är dem jättedyra? Suddgummisaken då haha.
Just nu har jag ett ganska slätt papper så blir rätt bra ändå, men när jag kollade på andra videosar av henne som hon filmat mer framifrån så ser man ju att det är vanliga pennor hon målat med. :) Men är som ändå nöjd med effekten jag får med mina pennor, var mest nyfiken om det finns några andra som typ hon använder. :)
#8 Gud nu kommer jag inte ihåg, köpte dem iaf styckevis från artistica.se (?), dem var väldigt mycket bättre än dem jag hade sen tidigare som sagt. Köpte 2 olika märken som var typ likadana. :)
#9 Precis stod i info rutan. ;)
Ja du, bara att googla. Har hittat en variant på Inspira.se men tror inte att den är nåt för mig, annars har jag mest kollat på ebay. ;)
Hur menar du med att hon målar med vanliga pennor?
Vad skönt för dig att du har ett papper och pennor som du trivs med.
Aha har själv Derwent och Fabercastell pastellpennor, gillar mina faber bättre än derwents. :)
#10 Hehe yep. ;) Ja okej, får kanske kolla in Inspira då!
Haha nä, men typ pastell och inget mer high tech. ;)
Jodå, det är jätteskönt. :)
Jaha okej, vet inte riktigt vad mina är haha. Fast har derwents sen tidigare, men dem nya står det Gioconda på, vet inte om det är det som är märket då. :P
Dom pennorna verkar bra! Ska prova dom.🙂
Köpte ICA-Maxi's pennor 72 st för 98 + frakt. Kanske inte dom klaraste färgerna som finns, men sköna att rita med.
Åh! Ska kolla upp pennan då jag själv undrat.
Det står i kommentarerna och i fältet under videon ( vet inte vad det heter ) att det är Prismacolor pennor *stavning* kolla på deras hemsida:
Hoppas detta hjälper!
Mvh. Tessan
Ja, de nya jag köpte är jättebra faktiskt!
Jaha, var ju många färger för ett bra pris. :)
#15 Joo jag såg ju det sen. Hehe :) Ska söka lite mer bland dem och kanske beställa några. :)
coloursoft
#17 Förlåt för ett jättesegt svar! Men ska kolla upp dem. :)
Tack för alla svar!