Hur stort tecknar ni?
Jag har hört att man alltid ska förstora sitt motiv när man ritar för att få med alla detaljer. Men hur ofta gör ni det egentligen? Hur stora papper brukar ni rita/måla på? 🙂
A4 bara xP förstorar aldrig.. tror jag, vet inte riktigt vad som menas med att förstora.🤔
Ritar jag för hand så har jag alltid A4 papper, ska köpa större när jag får pengar tror jag haha. När jag målar digitalt har jag oftast i A2 format, ungefär! Vet inte riktigt hur många pixlar måtten blir, men jag har oftast 7500x5000 eller 7500x6000, beroende på hur jag vill ha bilden osv. 🙂
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
#1 Alltså att du ritar motivet större än vad det egentligen är. 😃
#1 Tror man menar att man gör måtten eller själva motivet större, helt enkelt, för att lättare kunna få med detaljer osv. Till exempel om man målar digitalt så kanske man har en bild man ska rita av med en viss storlek, men man måste kanske göra den man ritar större för att kunna zooma in & göra detaljer utan att det blir "pixligt". Om du fattar haha. :p
Om jag har fattat det hela rätt, vill säga. 😃
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Ja alltså om du målar en jordgubbe så kanske du gör den 20 cm stor istället för 5 cm. 👍
Ritar alltid på A3 i princip (ritar till 99% för hand :))
A4 eller A3 och det mesta blir förstorat. Om det intr gäller människor, större djur och ja allt större än vad som får plats dådå x)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ahaaa ni menar så xD
A4, gör inte större än att det får plats på pappret. För det mesta färglägger jag i photoshop och då jobbar jag med ca 4 gånger förstorad bild jämfört med originalskissen för att få bra upplösning/detaljer.
Jag kör A4/A5 typ gämt
Gud vad bra jag stavar…
För det mesta A4, men ibland A3
Blir främst A4, har svårt för att rita större… 🤐 För det mesta blir det förminskningar, men beror såklart på vad det är för något.
Alla mina skissblock är i A5 format eller mindre, brukade använda mig av A4 men eftersom jag gillar att resa runt med mina skissblock tycker jag att den storleken är lite otymplig. Tycker dessutom på senare tid att A4 inte ser lika snyggt ut som A5, vet inte varför, haha. Förutom A5 använder jag mig också av en hel del A3 och meter stora dukar när jag känner för det, gillar att variera storlekarna beroende på motiv.
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Pappersstorlek har ju egentligen inte med motivets skala att göra. Du kan ju fortfarande rita den där stora jordgubben på ett litet papper. 😉
#14 Menar du mig? Jag tänkte mer på att jag varierar pappersstorlek beroende på vad jag känner för att teckna och i vad för slags stil (motiv var nog fel ordval). Känner jag för att använda tjocka pen eller penseldrag väljer jag ett större papper för att kunna få samma mängd detaljer som jag får på ett A5 t.ex. Läste nog inte det första inlägget tillräckligt noga (är uppe hos morfar utan dator så jag sitter på mobilen, så jobbigt Dx) och missade hela den där förstoringsfrågan xD Just när det gäller att få med detaljer spelar pappersstorleken eller motivets storlek på pappret inte särskilt stor roll, vill man använda sig av ett mindre papper får man helt enkelt använda sig av tunnare linjer. Men jag förstår inte riktigt vad du pratar om? Menar du om man t.ex ska teckna en jordgubbe som är 5cm stor säger folk att den måste vara 5cm stor eller större på pappret också? Om man ska rita en häst istället, måste pappret enligt dem vara lika stort som hästen eller större då också? o_O
#15 Nej nej menade alla som har börjat prata om papprets storlek, så ingen specifik person var det riktat till. 😛
Nej jag menade att i verkligheten är en jordgubbe ca 5 cm stor, men ritar man den större, typ 20 cm så får man med fler detaljer så bilden blir bättre än om man ritar skalenligt. ^^ Haha stooooora motiv lär väl vara ett undantag förutom för vissa som alltid har riktigt stora papper när de ritar/målar.
#16 Haha jasså xD Jaha, nu är jag med på noterna! Om man ska teckna hyperrealism är det ju oftast lättare med lite större papper. Men eftersom ögat är duktig på att fylla i detaljer själv behöver det inte alltid existera på pappret, då är det viktigare med tydliga baslinjer (kan inte komma på något bättre ord för dem) och starka Kontraster för att skapa "falska" detaljer som hjärna skapar själv. Om man tittar på en jordgubbe i verkliga livet lägger man ju inte märke till alla detaljerna förens man riktigt börjar studera den, det fungerar lite likadant när det gäller teckningar/målningar. Så det handlar nog lite om vad för slags stil man är ute efter. Haha, ja det hade varit roligt att rita en hyperrealistisk elefant i orginalstorlek någon dag!
#17 Ja det har du rätt i :) Men jag älskar att se såna riktigt realistiska bilder som folk (exempelvis några jag följer på instagram) gör… Tyckte det var svinsvårt först men sen fick jag reda på att de förstorar upp sina motiv för att få med fler detaljer och då blev det genast mer logiskt. 😂
Oja! En skalenlig elefant vore kul att pröva på… men lär nog ta riktigt lång tid! haha
#18 Ja sånt är riktigt häftigt! Många som tecknar hyper realism använder sig nästan alltid av A3 eller större, det finns ju en gräns för vad man klarar av med en 3mm penna, haha
#19 3mm penna??
Gud vad bra jag stavar…
A4, men jag brukar oftast förminska, och teckna ganska litet ;)
#20 Stiftpenna =)
Jag tecknar mest människor och då är det ju lite svårt att göra det i naturlig storlek, så ja det blir ju ganska förminskat. :P
#22 jo ja förstår det men alla som tecknar hyperrealism använder väl inte stiftpenna?
Gud vad bra jag stavar…
#24 Jag såg en video idag där han använda akvarell, färgpennor, tuschpennor, markers, väldigt tunna tuschpennor, osv osv… Typ allt möjlgt - helt galet 😂
#24 Nä, jag bara använde det som ett exempel =P
Ritar på A4 och båda förminskar och förstorar, ibland har jag naturlig storlek dessutom.
Kör alltid med A4
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
Jag använder nästan alltid a4 men tejpar ofta kanterna med maskeringstejp så teckningen blir ju mindre.
#29 vrf gör du det?
Gud vad bra jag stavar…
#30 för att jag vill ha vita kanter. :-)
Ok!
Gud vad bra jag stavar…