Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 16784 ggr
Odd
3

Porträtt: Hur gör du?

När jag ska rita ett porträtt brukar jag börja med att rita grundlinjerna för att få proportioner och former rätt, men hur gör ni för att få det så nära 100% rätt som ni kan, fri-hand?

Jag kan tycka att göra grundlinjerna till en teckning är både tidskrävande och tråkigt, mestadels eftersom jag är extremt självkritisk och tycker bara att det är frustrerande när det inte ser rätt ut på engång.

Att jag är så självkritisk har skapat stora problem för mej, särskilt när det gäller min stil, jag har alltid tyckt att "skissiga" stiler ser mycket häftigare ut, mer levande på något sätt. Men pga att jag vill att varje detail ska vara så perfekt som möjligt när jag ritar är jag kass på att skissa, och jag kan aldrig få till den där snygga halvfärdiga-jag-gjorde-den-här-på-fem-minuter stilen (nu säger jag inte att dom gjorde den på 5 minuter, bara att den har den enkla känslan)

Nu har jag ju kommit av mej helt, skulle fråga om grundlinjer/lineart. Hur gör ni för att få det så exakt som möjligt? Mäter ni eller bara tittar och ritar ni?

Om jag bara ritar någonting åt mej själv, eller övar, brukar jag bara titta och rita, och visst, man brukar kunna se vad det ska föreställa, men jag blir ändå inte nöjd för jag kan se allt som inte stämmer. Som på den här bilden t.ex

Jag gjorde ögonen för små, munnen skulle vara bredare och kinden är för stor. Men jag känner inte för att gå in och hålla på och sudda så jag kan göra om eftersom jag vet att jag bara kommer hitta mer fel när jag är klar.

Om jag ska göra porträtt på beställning eller som present brukar jag använda bakgrundsljus och kopiera huvudformen, ögonplacering, näsa och mun med ljusa streck sen rita från dom punkterna för att vara säker på att likheten blir så exakt som möjligt.

(lessen för kass kvalite, gjorde den här för några år sen och hade bara tid att ta en bild med mobilen innan pappan till flickan på bilden skulle ha den)

Jag har hört att det är många som tycker att det är fusk att kopiera vissa saker med ljusbord när man tecknar/målar, och jag både håller med och inte. När man gör beställningar och någon ska betala för vad dom vill ha tycker jag att det är okej att man har något att jobba från så att det blir så bra som möjligt, men jag tycker att man ska kunna rita fritt också.

Som sagt jag tycker att det är väldigt tråkigt att spendera timmar med att få grundlinjerna rätt så att jag kan börja rita "på riktigt", så om jag känner för att rita någon kan jag känna att jag inte orkar eftersom jag vet att jag kommer bli irriterad och trött på att få grunden perfekt.

Nu blev ju det här väldigt långt, och det mesta är bara gnäll, men det jag undrar är om någon har några tips om hur man kan få grundlinjerna att sitta där dom ska på ett mer exakt, mindre tidskrävande sätt än att bara titta och rita, utan att kopiera något?

Skulle också vara intressant att höra er åsikt om att kopiera skisspunkter med ljusbord/overhead när man ritar av, fusk eller inte?

Hoppas att bilderna kom in rätt, använde kopiera/klistra från mitt deviantart konto

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, bilderna kom inte in rätt, får väl posta dom här istället: Första bilden

laddade upp fel fil <.<

Odd
2

Andra bilden

Odd
0

Fick rätt på bilderna i första inlägget.

*spamspam*

Zabbio
0

Jag tycker inte att det är fel att använda lite hjälp till grunden :) Specellt inte på beställning, och definitivt inte när jag ser att det tydligen inte är så lätt bara för att man får rita lite fria konturer ;)

Har sett folk  rita av från ljusbord etc och haft fotot under hela tiden/så mycket de velat, men det har ändå inte blivit särskilt bra. Uppenbart är då att  det faktiskt krävs skicklighet i alla fall.

Sen blir det väl ändå så att man mest ritar på frihand, och att frihandsritningen ger övning och hjälp till bilden även när man lånar lite proportioner från fotot.

Sen enligt vissa får man inte ens ha foto förlaga.. så var ska gränsen dras? ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Telleliten
1

Äh det är väl slutresultatet som räknas!

Folk vill ah en vacker bild på sitt barn/djur/älskade så då spelar det ju ingen roll hur det kommit till eg?

Annars borde ju inte fotografer få använda sig av photoshop heller .. eller? (vilket alla porträttfotografer gör!)

jag gör som du och använder ljusbord för att det ska inte vara vilken tex hund som helst utan just deras och då är det detaljerna som är viktiga så dom ser att det är just "Fido" man målat.

Men när jag gör verk till mig själv eller utställning blir det mer frihand.

Music96
0

Nu brukar ju jag sällan ta beställningar, men jag tycker i alla fall att det är helt okej att använda sig av ljusbord. :) Precis som Zabbio sa så krävs det ju fortfarande att man kan rita för att det ska bli bra och om det är till någon annan så vill man ju att det ska bli så likt som möjligt.

Däremot använder jag nästan aldrig ljusbord när jag ritar själv/för skojs skull, främst för att jag försöker utveckla min förmåga att kunna göra så lika porträtt som möjligt endast genom att titta på bilden och rita utifrån det. Men jag tycker precis som du att det är grundlinjerna som är tråkigast! För mig är det inte roligt förrän man kommer till skuggorna eller färgläggningen, då alla detaljer ska ritas.

Du frågade om ett mindre tidskrävande sätt att rita grundlinjer som inte innebär "kopiering", men jag kan inte komma på något. Men förmodligen så blir man ju snabbare och snabbare med tiden, så tillslut kanske man kan rita grundlinjer på tio minuter. ;)

Zabbio
0

Ett tips för snabbare grundrining ä att göra  ett kors i mitten. Det blir som ett rutnät med stoooora rutor men hjälper ögat att relatera till fasta punkter :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Daddyshammër
0

HAr du testat att kollampå bilden i en spegel? Brukar göra det ibland, och ofta så hittar man det som felar ganska så fort 😃

Odd
0

#8 Jadå, har en stor spegel precis brevid mej när jag sitter och ritar, hänger till och med upp och ner i stolen några gånger för att se vad som är fel 😃

Problemet är egentligen inte att jag inte kan få det rätt, jag är bara för lat för att spendera timmar med grunden eftersom jag tycker skuggningen är den roliga delen xD

Men jag måste endå alltid jobba i steg, annars blir delar utav bilden i olika stilar. T.ex jag kan inte börja rita ena ögat med skuggor och allt, utan jag måste göra båda ögonen samtidigt och jobba lite på näsa+mun för att pendragen ska se likadana ut. Hoppas du förstår vad jag menar, snackar så krånglig svenska känns det som 😂

Vet inte varför jag måste göra så, är väldigt frustrerande ibland när man börjar rita en bild men måste ta en paus innan den är klar, sen när man börjar på den igen kan man inte få det att se ut som innan så man måste starta om >< Tror att det har att göra med vilket humör jag är på, för är jag på samma humör som jag var när jag började är det inget problem. Men är man tidspressad är det lite svårt att sitta och vänta på att rätt humör ska komma och hälsa på xD

mumsa
0

gammal tråd men exakt mina funderingar ! ! någon som har fler tips på hur man ska få det så likt som möjligt i uppskissningen ? har sett så många göra såna otroliga porträtt (nästan overkligt perfekta ;-) och jag blir så nyfiken, hur många ritar av helt på fri hand ? eller gör inte "proffsen" det? har skaffat ett litet ljusbord jag med ,men vill helst kunna utan det :-)

Odd
3

Några månader efter jag skrev den här tråden började jag använda mig av en teknik som passar mig väldigt bra. Jag försökte förklara den i den här tråden och även om det är väldigt virrigt kan jag inte säga det på ett bättre sätt så jag kopierar och klistrar bara 🤦‍♂️ Har även lärt mig att vara mer tålmodig och inte stressa fram grunden, nu för tiden tycker jag att den delen är lika rolig att rita som skuggorna 😃

"Om jag ska rita t.ex ett porträtt och jag vill få exakta proportioner utan att behöva rita stödlinjer först brukar jag köra med min "nästan ett öga" metod. Jag börjar med att rita ögonen, eftersom det är det jag känner mig säkrast på och brukar få rätt med en gång, sen tittar jag på hur stort ögat är jämfört med allt annat i ansiktet.

För mig funkar det här på allting jag ritar, börja bara med det du känner kommer bli rätt sen mäter du efter det. T.ex "Från kanten på näsvingen till ögonvrån är det ett och ett halvt öga" eller "Munnen är nästan två ögon" "Kindbenet är lite mer än två ögon från kanten"

Kan inte riktigt förklara det på ett bra sätt så jag kastar in ett förvirrande bildexempel för att göra det ännu mer krångligt Gapskrattar

Kan du inte flytta måttet på ögat bara genom att titta på teckningen kan du använda pennan eller något annat rakt att mäta med. Efter ett tag kommer det komma av sig själv 🙂"

Odd
0

En annan teknik som antagligen är lättare är rutmetoden, här är några exempel från en artist som jag tycker är extremt duktig

CamillaS
2

Om jag gör en beställning till någon så gör jag också så att jag kopierar grundlinjerna från fotot och sedan skuggar jag osv på fri hand efter det.

Jag tänker på samma sätt, det är inte kul att ge en teckning till en kund där huvudet är för brett, ögonen för små/stora m.m.

Men när jag ritar till mig själv bara för skojs skull så försöker jag att rita allt på fri hand för att kunna utvecklas och träna på det som jag känner mig osäker på. Och just den träningen känner jag att jag inte lär mig om jag inte gör det på fri hand. :)

Här är två hundar som jag håller på med just nu. (Beställning)

CamillaS
7

Nu ser dom ut såhär. W.I.P

Delfinen02
0

du ritar ju jättebra!

Cahira
0

😮

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Delfinen02
0

16 ??

Whahaa
4

Grejen med att använda ljusbord och att kalkera är väl inte för att det är 'fusk', utan för att det förstör det konstnärliga i det hela. Om man vill ha en exakt kopia så är det betydligt smidigare att använda en kopiator. En teckning bör aldrig dömas utifrån hur lik den är verkligheten.  Konstnären Frederick Malins sa att skillnaden mellan en artist och en amatör är att en artist försöker inte rita något speciellt objekt, utan försöker uttrycka de visuella förhållanden mellan punkter, linjer, ytor och toner som han försöker välja ut från den kaotiska massan av visuell information som konfronterar honom vid varje situation. Om man kollar på Michelangelo och Da Vinci kan man se att dom båda kunde teckna väldigt realistiskt vid 14 års ålder, men gick ganska fort ifrån det. Syftet med konst är att förmedla en känsla. En förutsättning för en bra teckning eller målning är att det ska vara en tolkning eller en analys av verkligheten, och inte bara en kopia av ett fotografi. Med det sagt så finns det ju konstnärer som inriktar sig på hyper-realism/foto-realism, som Chuck Close t ex. De flesta konstnärer satsar dock på att ta det ett steg längre.

[Tilde]
1

#18 Jag håller med dig där - visst är det jättehäftigt att kunna rita fotorealistiskt och precis likadant som ett foto, men själva grejen med att vara konstnär (oavsett om det är ens yrke eller bara en hobby) är ju att ha sin egna stil och göra konstverket "sitt eget". Detta kan vara genom stilen man ritar på, ens teknik eller annat. Så visst kan man rita hyperrealistiskt och ändå ha sin egna stil, men man får inte glömma bort 'sig själv' när man ritar eller målar. 🙂 If that makes any sense, haha

dermot
2

Jag börjar mer att skissa huvudformen väldigt slarvigt, sen ögon-näsa-mun och så vidare. Sedan tar jag och ritar rena linjer och suddar ut överflödiga. Det tar ett tag, men det är värt det! 
Jag vill rita så realistiskt som möjligt, jag använder dock aldrig ljusbord, men när får jag en beställning på något så vill jag gärna att allt ska vara så perfekt som möjligt så att köparen blir nöjd, så då kan jag rita ut avstånden mellan ex ögon och öron eller liknande med hjälp utav ett fönster eller så. (Om det nu inte är en förstoring såklart.) 

Den här gjorde jag inatt, jag skissade och rengjorde eftermiddag-kväll och blev klar med den klockan 4 på morgonen. (Jag fick kopiera bilden från facebook för min mobil vill inte ladda upp bilder här verkar det som.)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

vevve89
0

Jag håller på med ett porträtt just nu och det är något jag verkligen behöver öva på. Använde då datorn som ljusbord och gjorde små sträck vid näsa, mun, och ögon. Samt högst upp på huvudet…sen frihandade jag resten. Jag är en sån som inte gillar att kalkera och det tar verkligen emot att göra. Jag vill kunna själv. Ibland känner jag dock att jag behöver hjälp för att få en känsla på linjer osv.. Är inte alls ofta jag kalkerar, och speciellt inte hela grundligare utan bara stöd för att veta avstånden. Istället för att använda rutsystem så gjorde jag de där små strecken istället och det funkade bra.

vevve89
2

Bilden ville inte komma med

Elliiez
0

Jag brukar använda mej att ett "rutnät" fast det är först ett kryss över hela arket, sen utgår jag därifrån å jag fyra mindre kryss i varje hörn osv, då gör man allt själv fast man vet vart mitten är och vart en annan del av teckningen brjar men man rita allting helt själv :)

Tina-A
0

#20: Snyggt! Man ser direkt att det är Tyler, bra jobbat!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]