Teckning iFokus

Teckning

Etikettallmänt
Läst 830 ggr
[EllenAlicia]
2014-08-20 20:22
0

Rita av

Är de "dåligt" att rita av någons annans teckning? För lästa nyss på Yahoo answers om hur man ska bli bättre på att teckna och hon som fråga sa att hon va rätt bra på att rita av men inte göra något eget och 2 svarade att de inte är bra att rita av.. 

Själv tycker ja oxå att ja suger på att måla eget och har typ bara ritat av andra i hela mitt liv..🤢

[MikeW]
2014-08-20 20:55
0

Att rita av tycker jag är både dåligt och bra. Men jag tycker att om man ska rita av så ska man göra det för att lära sig, typ se hur saker fungerar osv. Inte bara att rita av andra hela livet.. Typ kolla på andras bilder, rita av och försök förstå just varför det ser ut som det gör. Försök experimentera lite för att kanske göra det bättre.

Fast ritar du av andra får du egentligen inte lägga upp det någonstans utan tillåtelse osv. Någon annan får berätta copyright lagar för jag orkar inte.

Rita inte av andra hela ditt liv, rita bara av för att få typ idéer och lära dig hur det funkar, rita sen eget. Och träna hela tiden.

Du kommer aldrig bli bättre om du BARA ritar av andra hela tiden, och du kommer inte bli bättre om du inte kämpar och övar hela tiden.

Kolla på internet hur man gör, rita av, försök förstå hur allt funkar och verkligen plugga det du vill rita. Ska du rita en blomma t.ex. då måste du först veta hur en blomma ser ut och hur den funkar. Sök på internet hur en ros växer, kolla på bilder för att se hur den formar sig. Sen rita det.

Gäller samma sak om du ska rita människor, plugga Anatomi och hur kroppen funkar, lär dig hur sakerna på kroppen ser ut genom pluggande och kanske lite rita av.

Vill du kunna rita eget så måste du börja med det och ta det på allvar. Jag är inte bäst på att rita eget heller, jag brukar mest fylla i linearts. Men det är mest för jag vill hoppa direkt till det roliga :P men jag övar varje dag på eget. Ibland blir det bra och ibland inte.. Men du får inte ge upp helt enkelt och bara försätta.

[EllenAlicia]
2014-08-20 21:10
0

Åh tack så mkt för så långt svar!! :3 Okej. Ja får väl börja rita eget oxå då haha..

Kadoor
2014-08-20 21:17
0

Jag själv tycker det är bra att träna på att rita av, för att bli bättre på anatomin och hur man skuggar till exempel. Men man ska inte göra det hela tiden, utan då och då för att få lite inspiration och se vart olika kroppsdelar sitter vart på tex en hundkropp eller en människokropp. Sedan tycker jag att man ska testa mycket själv, vart saker sitter osv. Det är alltid bra att ha en referensbild(eller flera, som man inte målar rakt av då) vid sidan av ifall man blir osäker på vart något sitter. Man utvecklas ju även om man ritar av, man blir ju bättre på att få saker likt, att skugga & färglägga osv. Så som #1 skrev så är det bra att både rita av och att rita mycket eget. Jag tror att man utvecklas bäst då. :)

Och kom ihåg: Inget blir helt perfekt i början, alla har ju börjat någon gång så blir du inte nöjd så fortsätt ändå! Till slut kommer du märka att vissa saker blir lättare att teckna osv, och då kan du utmana dig mer inom just det området. Får man utmaningar och verkligen tränar plus lägger ner tid så. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[ultramalin]
2014-08-21 17:51
1

Jag tycker man ska tänka mindre på vad man "ska" göra och mer på vad som gör en glad. Om du vill rita av hela livet så gör det, det gör dig varken bättre eller sämre än någon annan tecknare (såvida du inte säljer det, copyright som sagt). Om du känner för att bara rita av just nu, kör på. Tids nog kanske du blir så pass säker att du vill ta dig an projektet att rita eget och då gör du det istället/också. 

Om jag hade kunnat släppa skammen över att inte kunna rita eget och "bara" rita av tidigare att jag kunnat utvecklas mycket mer OCH mått bättre i mitt skapande.

[EllenAlicia]
2014-08-21 18:26
0

👍