Hittar inte min stil
Bläddrar igenom allas bildtrådar och förundras över den fina värld man hamnar i i varje ny bildtråd. Ni har en sån tydlig stil som verkligen följer i nästan alla era teckningar. Men jag kan inte hitta min :( känns inte som jag har någon stil alls och det är jättetråkigt… Hur hittade ni er stil? Tips på vad man kan pröva för att hitta rätt? Tacksam för svar!
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Det är något man gör med tiden, när man mognat i sitt sätt att uttrycka sig, men man kan byta stil även då för att utvecklas vidare.
Så vad jag menar på är att du inte ska stressa över det, för det kommer av sig självt. Avundas inte andra, gläd dig över det du själv kan åstadkomma. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har inte någon stil heller än, utom mina tecknade hundar jag gjort sen jag var liten men dom ritar jag bara när jag känner mig nostalgisk nuförtiden. :) Dom liknar vita lapska vallhundar eller nåt även om de mest ser raslösa ut. :P
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jo klart man inte bör stressa, men jag får ingen konstruktiv kritik. Min mamma som är konstnär säger alltid att det jag gör är jättebra, men det är ju liksom hennes jobb att säga det. När jag ber henne om kritik säger hon att det inte finns någon att ge, men det är ju lögn. Sen har jag väldigt dåligt självförtroende när det gäller mina teckningar. Folk frågar om dom får se vad jag har målat, jag säger nej, folk tjatar sig till att man visar och när man väl gjort det så säger dom typ bara "nice. Här ska du få se en som är jätteduktig!" Och så letar dom fram en bekant som är 1000 ggr bättre än mig, så kan man få sitta där med sina dagisteckningar och skämmas. Så jag vågar inte testa en massa eftersom folk alltid kommer kontra mig med den dom tycker är bättre :(
haha J Ä T TE kul det med dagis täckningar när det finns dom som som gör fulare
Host… jag..Host 🤫
#3 Nu är det ju inte hur tekniskt skicklig man är som avgör om de är bra, utan hur väl man förmedlar sitt budskap.
Kanske de tycker att de visar upp något av samma kvalitet, har du funderat i de banorna?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
4# jag förstår inte vad du menar? 5# tror jag knappast…dom visar ofta upp folk som är tatuerare och som har realistic som specialitet. Det är otroligt långt över min nivå. Jag vet inte om mina budskap kommer fram som dom borde… :/
jag menade att du du har kommit en bra bit på din vandring om du förstår vad jag menade
du har mej som din ständiga förföljare bak dej 😉
#6 Så bara för att man kan teckna realistiskt så är man bra? Har du varit på moderna museet? 😎
Alla följer sin egna väg. Att lära sig rita är som att levla en skill i ett spel. Man samlar experience points och ping så ser man nåt man inte sett förr och kan förändra det. Jag har dåligt självförtroende i mitt ritande med, men att jämföra sig själv med någon som ritat i 20 år när man själv är nybörjare är inte rättvist mot en själv. Om du vill hitta en stil så kan du ju skapa en egen stil. Måste ju inte vara fotorealism. Kolla hur tecknade saker är ritade och se om det är nåt du kan leka fram. Att lära sig rita ska vara roligt och att sätta press på sig själv gör det motsatta; det blir ett jobb och lättare att ge upp.
Här inne kan du få konstruktiv kritik om du vill det, folk här inne dömer inte och är mycket snälla och förstående. :) Alla börjar vi från början och erfarenhet är vad som skiljer. Och våga experimentera! Det är okej om det "går åt pipsvängen" med teckningen, att experimentera och leka kommer ge dig nya perspektiv och växa från det. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag är precis som du, jag vill hitta min egen stil men hittar den inte. Vet du varför? För jag tänker för mycket! Jag tänker hela tiden "om jag gör si och så kanske det börjar likna det här, då får jag min egen stil" osv osv. Men vet du? Om man struntar i hur alla andra gör och testar sig fram själv, leker med färger och pennor, kanske penslar i datorn. Då kommer man hitta sin stil och ett sätt som man trivs med när man har provat på olika metoder!
Sedan tycker jag att det är väldigt bra att ha inspirationskällor som tex youtube, men det ska inte vara mer än inspiration till att fortsätta. Blir det mer än så och man försöker efterlikna något kanske man inte hittar sin stil ändå.
Fast alla är ju självklart olika, men det är så jag tänker. Man ska köra på sin egen stil och sitt eget sätt, men samtidigt ha någon eller några man kanske kollar på på youtube där man får tips osv! Allt inom konsten handlar om att leka, testa och ha kul. Har man kul tappar man motivation, så det är bättre att göra något som man tycker är kul istället för att försöka få till den där hyper realistiska bilden(men självklart kan det vara kul att kunna måla realistiskt också!).
Och det handlar självklart om en del träning! Man ska inte förvänta sig för mycket av sig själv, utan sätta upp realistiska mål och ha riktigt kul på vägen. ;)
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Jag tycker inte heller att jag har en egen stil, trots att jag ritar helt okej. Jag ser mig själv i ett hav av folk som ritar i samma sjanger som jag, och finner då att jag är en av miljoner. Men trots att inte jag ser det själv, så finns det folk som känner igen ens "stil". Men det är verkligen som Kadoor skrev. Man försöker och försöker att finna sin egen stil men egentligen handlar det om att utvecklas på sitt sätt. Prova sig fram, ritar det/hur/vad som man känner för. Och på så sätt kommer du skapa en egen stil automatiskt. Eller stil är väll egentligen något man har hela tiden. Jag menar, skulle du ladda upp en lång bildtråd skulle vi lära oss hur dina bilder ser ut och vilka drag du tar med dig till varje bild. Men du kommer utveckla den mer tydligt.
Jag tror att det fungerar lite som så. Att man ser nått fint och tänker "åh, sådär vill jag kunna rita". Och så lägger man in något nytt i sina teckningar som är då inspirerat av det man såg. Sedan ser man något annat och tänker igen "åh va häftigt, sådär vill jag också kunna rita!". Och så försöker man med det. Man kanske inte kommer i närheten av dit man ville komma, men man plockar upp en hel del bitar på vägen om hur man kan teckna vissa saker. I och med den här processen pusslar man ihop och utvecklar sin teckning samt formar sin stil. :3
Och ibland kan jag tycka att ge konstruktiv kritik kan vara svårt. Man vill inte påverka någons teckning för mycket, då det kan rubba utvecklingen till en cool stil. Det beror helt på hur man vill utvecklas. Tex. Katten Gustav hade inte sett ut som han gör om hans skapare hade fått höra massvis med kritik till att rita mer realistiskt.
Hoppas något av detta var till någon hjälp. :)
Tack för alla råden allihop! Tar till mig av det och hoppas kunna leverera mer i mitt tecknande framöver!