Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1463 ggr
Mli.H
0

Hjälpmedel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu innan jul kan man ju börja passa på att önska sig saker och jag skulle vilja ha nya pennor (sudd, penslar, färg m.m) men har ingen aning alls vad man kan använda och hur?

Så jag har då tre frågor:

1. Vad använder ni för "hjälpmedel"?

2. Kan jag lära mig mer om olika typer av pennor nånstans?

3. Vad tycker ni jag bör använda om jag ligger på ungefär denna nivå 

(bilden är gjord idag, första gången jag ritar dinosaurier :)) 

Tack för svar

skogsmurmeldjur
1

Jag tror att det bara är att prova sig fram! Kanske kolla på saker du gillar och testa materialen som den konstnären använder, om det går att ta reda på vad det är. Vilken typ av bilder tycker du om? Vilken stil vill du att det färdiga resultatet ska ha?

Min personliga favorit just nu är akvarell och softpastel i kombination med bläck (och kanske en vit poscapenna), men det  beror helt på vad du tycker är kul och vilken stil du vill att det ska bli! c:

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

The Fame
1

1. Mina favoriter just nu är olika typer av tusch, framför allt fine liners men även flytande tusch + pensel, och mjuka färgpennor som tex Derwents Coloursoft. 

2. Du kan ju alltid gå in på kategorisidan på wikipedia och sedan googla vidare om du blir intresserad av något. c: Länkar både till engelska och svenska.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_artistic_media
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Konstn%C3%A4rsmaterial

3. Tycker att #1 svarade väldigt bra på detta. Det beror på vad du vill göra och vad du tycker är kul att jobba med. Tror inte att din nivå behöver betyda så mycket för vad du ska välja för material. Jag skulle rekommendera att du önskar dig ett litet "kit" med några olika typer av papper, pennor och penslar (typ lite tuschpennor, färgpennor, kanske akvarellfärg, kol, you name it) bara för att känna efter vad du gillar bäst.

Kadoor
0

Jag använder inte så många hjälpmedel faktiskt, haha… 
Det jag i grund och botten använder vanliga skisspennor från faber castell, HB, 2B osv. Sedan använder jag stompfar för att mjuka upp vissa skuggor, dessutom ett knådgummi som man kan forma. Det är väldigt praktiskt när man vill sudda på smala ställen eller mindre detaljer etc. :)
Testa dig fram med olika metoder och ha kul! Sätt inte för höga krav eller för stor press på dig själv, vill du testa nya saker så gör det. Din nivå har absolut ingenting med dina metoder eller hjälpmedel att göra! Det tar ett tag innan man hittar det man tycker om att rita. Förr ritade jag häst efter häst, men det var inget kul för utvecklades inte särskilt mycket(enligt mig själv då). Började istället testa andra motiv och lekte lite med olika skuggor och sånt. Mycket roligare! Nu har jag utvecklats mycket mer än jag gjorde förut. 
Du kan få inspiration från youtube om du vill det också. Det finns massor av tutorials där dessutom. ^^

Gällande hårdheten på pennor så upplever jag själv att alla B pennor är mjukare än H pennor. 2B är mjukare än t.ex. 2H. Om du förstår hur jag menar? :)
Själv föredrar jag H pennorna(HB & 2H har jag, vet ej om det finns fler) till detaljer då jag tycker att det är lättare att få till det med dem. Skuggning osv använder jag B pennor till(t.ex. 2B, 4B, 6B). 
Testa dig fram, är mitt tips. Som #2 skrev så kan du köpa små kit, för att testa på olika saker. ^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Mli.H
0

Tack så jättemycket för svaren! Jag trodde pennor hade större betydelse än vad det verkar ha, på youtubevideos ser man ju hur dom byter flera gånger. Jag ska se till att testa mig fram!

#3 På forumet "Rita av råttor" lät jag folk skicka in bilder på råttor som jag ritade av, det var väldigt lärorikt! Men man tröttnar fort så en kompis frågade om jag inte kunde rita av en dinosaurie. Det är väldigt roligt, jag rekommenderar det ^^

Kadoor
0

#4 Jag tror det beror på vad de målar för något och vad de föredrar osv. Vissa kanske bara använder en enda penna och vissa byter hela tiden för att få olika effekter och få till skuggor på olika sätt. Så jag tror nog att pennorna har en stor betydelse egentligen, men att det också beror på. :) men som sagt, testa dig fram och känn efter hur just du vill göra. ^^

Ja, precis. Man tröttnar ju efter ett tag… Även om man lär sig väldigt mycket så tror jag att man lär sig mycket av att variera sig med vinklar, motiv och färger osv. Själv tycker jag att det är mycket roligare!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

vevve89
0

Jag använder oftast enbart stiftpenna. Just nu med 2b stift…

Drömmis
0

Det är väldigt svårt att hitta sin egna stil. Och det är ju inte alltid att stilen man är bra på är den man tycker om heller, så var det för mig, jag är rätt bra på porträtt och tog förut beställningar på det men tyckte det var pisstråkigt att måla av andras djur och föredrog att göra illustrationer trots att jag inte är lika bra på det.

Det gäller helt enkelt att hitta den stilen som gör att du vill måla mer :).

Sen angående pennor så föredrar jag att ha en svag penna att skissa med, min älskling är 3h, sen en stiftpenna att fylla i konturerna med.

Kändisen97
0

använd svart tusch och full i strecken så blir den grymmare det lovar jag