Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 727 ggr
Mickis.fransson
0

Tips gällande pastell

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag brukar rita med blyerts men vill börja lära mig rita med pastell pennor. Bifogar en bild på de pennor jag har. Men det problem jag upplever är att färgen smular sig när man ritar och fäster inte helt på pappret. Testat olika sorters papper men tycker inget fungerar. Någon som har tips på vilket papper som funkar bäst till dessa pennor eller tips på andra pennor? :)

Zav
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Så kul att det första inlägget jag ser här är om torrpastell! :D
Jag har nyss börjat intressera mig för det igen (mina materialval går i perioder).

Grejjen med torrpastell är att pappret är superviktigt. Jag har ritat en del på velourpapper (ett luddigt papper), känns lyxigt och spännande och håller färgen bra..men svindyrt. 70kr arket i där jag handlade för 2 år sedan. Och lite svårt med detaljer, kanske för att det är luddigt?
Sen finns pastell board..det var för grovt för mig. Är som ett sandpapper, och rätt dyrt.

Pastelmat lär vara det bästa pappret som finns, men för 103kr arket + frakt är det inte något jag kommer testa. Däremot finns en priming/ghesso för torrpastell som fått bra recenssioner. Golden acrylic ground for pastels. Jag har beställt en burk som jag väntar otåligt på :P
Den målar man på valfritt papper eller duk för att få en grövre, sandig yta som håller pasteller och som man kan lägga flera lager på. Som sagt, jag har inte provat själv men har beställt den.

Det går att använda fixativ, men de gör färgen mörkare så det är inte alltid så kul.. förr har jag ramat in bilderna i billiga ikea-ramar direkt.

Min plan just nu är att grunda pappret i en skissbok och kombinera torrpastell med färgpennor..får se hur det går :) Kanske går över till bara torrpastell och köper ett set bra pastellpennor (har pan pastels och vanliga kritor..ett fåtal pennor)

Bilden nedan är en räv på pastel board och en näsbjörn på velour.