Teckning iFokus

Teckning

Etikett: tema-trådar
Läst 1397 ggr
[EM_L]
4

Pastell (Torrpastell, oljepastell...)

Här är en tema tråd om pastell.

Ni kan lägga in allt som har med pastell att göra! Era teckningar/målningar…

Tips och tekniker. Vad ni rekommenderar för material…

Så fyll tråden!

Zav
0

Jag börjar väl då :P

Pappret är #1 enligt mig. Pastelmat var ju helt underbart att jobba med..tar flera lager, håller fast pastellen och är slätt o fint.
Golden pastellgrund tar också lager men ger en grövre yta som gör detaljer lite svårare och sliter mer på pennor och kritor.
Jag har beställt ett provpaket med olika pastellpapper, kan ju göra en recension när de kommer. Men det kan ta en månad eller så..

Jag börjar med kritor, sen tar jag pastellpennor till detaljer.  På pastelmat får jag ändra lite, det är svårare att smeta ut och blanda så jag får jobba lite snyggare även med kritorna, annars ritar jag väldigt grovt först och smetar ut allt innan jag lägger på detaljer. Jag gillar att jobba från mörkt till ljust, särskilt med päls :)
Jag har inte provat några riktigt dyra pennor eller kritor..har en ask conte kritor jag gillar (gillar hårda kritore för grunden) men gillar i stort sett alla pastellkritor jag provat.
Utom oljepastell men de är ju ett medium för sig.

Agda
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är väldigt ny med pastell och har ett set Goldfaber mjukpastell, tyckte det var lämpligt antal färger och pris för en nybörjare.

Papperet jag har använt är akvarellpapper från Hahnemühle, tycker att det fungerar ganska ok för pastell (men avskyr det för akvarell😉). Men nu har jag beställt ett block canson mi teintes touch från jacksons art, tänkte att det var lite bättre prisklass än pastelmat för en nybörjare.

Jag gillar att följa tutorials för att lära mig ett nytt material, den enda pastellteckningen jag har gjort utan att följa en tutorial är den i detta inlägg.

Zav
0

#2 Hur stor är prisskillnaden på mi-teintes touch?  :) Jag kollade på amazon.uk och fick pastelmat 30x40cm x12 ark till 30£ och mi-teintes touch i liknande storlek till 27£… men klart, fanns ju i storlek 24x30 x 12 ark till 16 (trial pack) eller 23£.. sen med frakt på blev det ungefär 500kr (30£+frakt)
Men per kvadratcentimeter tyckte jag inte att det var så mycket billigare..
Köpte 10 fullstora ark på hammaröd ramverkstad vilket ger mig 20  st "A3" (nästan, 30x40 så samma som den storleken på pad) och 10st "A4" (20x30cm så inte exakt det heller). Sen kom ju 160kr i frakt därifrån också, vilket är anledningen till att jag köpte 2pkt för att slippa grundfrakten…

Ursäkta siffrorna, är nyfiken på billigaste bästa papper jag också. Säljer ju inget så vill egentligen inte lägga ut mer än nödvändigt :P och är lite nördig på prisvärdhet..

Jag är nyfiken på art spectrum colourfix papper också. Det skulle finnas med i det test-pack jag beställt..och de har en egen primer man kan köpa om man vill göra stora ark eller bara hellre primar pappret själv…

Jag använder samma pastellkritor :)
Snyggt jobbat med himmeln och månen :D

Agda
0

#3 Jag kollade på blocken, pastelmat är 12 ark, 24x30 cm för 24-26,5£ (beroende på färg). Mi teintes touch är 12 ark, 24x32 cm och 19,2£. Nu när jag handlade så drogs det ca 11,7 sek per pund, så det blir runt 55-85 sek i prisskillnad mellan de två sorterna. Från Jacksons är frakten inte så dyr, och beställer man för minst 75£ och under 1 kg så är det fraktfritt.

Tack! 🙂

Zav
0

#4 Tack för räkneexemplet :)
Kommer som sagt testa touch. .. för min del ska det vara minimal skillnad om jag ska välja det billigare av dem. Men det beror ju på hur man använder det också :)
Ska kolla in jacksons nästa gång jag behöver handla papper. tack för tips :)

[EM_L]
0

Oh Goldfaber Mjukpastell verkar bra=) Det ska jag skaffa mig om jag fastnar för pastell=)

Agda
1

#5 Jag fick hem mitt block med touch igår, något att tänka på är att alla arken har vit kant runt om så då har man lite mindre rityta. Jag har sett på bild att de lösa arken ser ut så, men jag trodde inte att det var så med arken i block.

Ett tips är att handla i tid före brexit, efter lär det blir mycket dyrare.

Och efter att jag skrev mitt inlägg (#4) igår så har de höjt priserna lite på blocken hos Jackson, om någon blir fundersam över att priserna som jag skrivit inte stämmer.

Zav
0

#7 Bra att veta :) Berätta vad du tycker om dem sen när du provat!

Zav
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fått hem ett provpack med olika pastellpapper :D Ska bli kul att prova när jag får tid :P

Allesamman är mycket slätare än det sandade pastellpapper/pastelbord jag köpte för flera år sedan..