Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 5322 ggr
Moa1994
0

Nybörjare ritplatta

Hej, funderar på o skaffa en Ritplatta. Jag har alltid ritat o målat på papper men har blivit mer nyfiken på o använda eller iallafall prova Ritplatta. Vilken sort o storlek skulle ni rekomendera som första platta? Vilket/vilka program måste man ha på datorn o vad kostar dom? Tack på förhand.

choiicho
0

Jag skulle rekomendera en wacom platta.
Dem flesta jag känner som börjar med ritplattor använder Wacoms, Bamboo fun small. Den håller hyfsat länge och går runt 800 - 900:- idag.  
Det finns fler ritplattor i andra märken där du kan få mycket större storlek på Ritplatta för billigare pris. Dock har jag hört och erfarat att "Trust" ritplattor kronglar.

Varför follk tjatar om just Wacom är för att det är säkert och hållbart. Högkvalitet.

Monarchy
0

Är du student kan du ladda ner Autodesk program gratis.  Sketchbook pro tex.  

Som sagt endast wacom som är vart att köpa.

Men du borde verkligen testa innan du köper så du vet vilken storlek du tycker passar dig. Personligen brukar medium vara lagom bra, är det för litet blir det svårare att få ett bra flyt. Sedan behöver du testa för att veta om du ens vill ha en Ritplatta.

Moa1994
0

Har ingenstans jag kan testa en.

Zabbio
0

Det finns många äldre trådar på forumet med bra tips :)

Som andra säger; wacom är bäst helt enkelt. Ibland har Netto ritplattor i sina kampanjer.. det var länge sedan nu så det kommer nog snart igen :P Då brukar det vara gamla wacom plattor av modeller som utgått. Jag köpte en graphire 4 för ett par hundralappar en gång, den var bra. :)

Claesohlsson har också haft någon liten platta som inte var så dyr. Ingen wacom men den funkade bra. Och slutar den fungera finns ju garanti, vilket är lättast när man köper i vanlig butik.

Annars är det wacom som gäller.

Storlek  är helt individuellt. Jag har turen att föredra små till medelstora plattor eftersom jag gärna rör på handen mer än hela armen. A4 plattor klarade jag aldrig att väna mig vid, men A6 och A5 känns bra.

När det kommer till program finns det en uppsjö. Photoshop eller Paintshop brukar  väl vara vanlgast, men de är riktigt dyra. Flera tusen kronor. Sen finns photoshop Elements som är billigare.. kommer inte ihåg exakt vad de kostar.

Artweaver är ett gratis program om du har windows på din dator. Jag har bara testat det lite snabbt men tyckte om det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tusstuss
0

Jag har nyss börjat rita på Ritplatta (mina bilder blir inte så bra men jag tycker att det är kul och det är det som räknas) och paint fungerar jätte bra!Glad

Portal Is Love, Portal Is Life.

Moa1994
0

#5 vad har du för märke på din platta? O vad kostade den?

ks.gerbil
0

om du gillar att rita på papper kanske du kan prova att använda inkling?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Moa1994
0

#7 vad är inkling?

choiicho
0

Inkling är en wacoms uppfinningar. Du fäster en liten dosa högst upp på ett vanligt papper. Sen ritar du din skiss med den magiska pennan som medföljer. Dock är det typ en bläckpenna så du kan inte sudda. Den lilla dosan spelar då in hela prosessen. När du sen är klar kopplar du in dosan i datorn och föröver din skiss. Så den hjälper dig bara att få in din skiss i datorn mer eller mindre

ks.gerbil
0

Ja du kan inte sudda på pappret men du kan göra det på datorn senare, sen kan du rita på vad du vill som handen eller väggen. du kan titta på videos för att få en bättre idé på va det är

Gerbil-hemsidan hittar du R

chunshui
0

Ritplatta är ett toppenverktyg, att sitta och finlira med justeringspensel känns naturligt och lätt. Plattan kräver att man ställer in den rätt för att få ut något av den – tex vilken skärm vill man jobba mot, vad vill man att pennans knappar skall göra osv. 

Jag har en stor XP-Pen Star 06 ( 10"x 6" Arbetsyta ) Painting Tablet , använder den dock mest till photoshop, men givetvis går det till lightroom med, funkar bra med reglage och så. Tar tid att lära sig men..

Det jag gillar allra mest är ju tryckkänsligheten, funkar dock bara i photoshop och inte i lightroom. 

Framförallt så har allt redigerande av bilder blivit mycket enklare med denna. Har man det så är stor yta oerhört användbart.

https://www.storexppen.com/buy/star-06.html

Derrtag
0

Av det jag har hört är Wacom den bästa, men även den nya Ipad Pro är helt perfekt som Ritplatta! Appen Procreate är en av de bästa jag någonsin har testat, Apple Pennan är bättre än de flesta andra på marknaden och det känns inte alls som att du ritar på en blank skärm. Det kostar mycket, men då får du ju en  iPad du kan använda för andra saker med!

VargenCV
0

Jag har en Wacom Intuos Art och är nybörjare på att rita med platta. Det är jättesvårt tycker jag, då jag har lite svårt med att koordinera plattans rityta och skärmen på datorn. Det är troligen något som blir lättare ju mer jag använder den, men såpass svårt nu i början att jag inte orkar dra fram den för att träna :/