Teckning iFokus

Teckning

Etikettteckna-människor
Läst 940 ggr
Hamstern puff
0

Tips när man ritar ansikten?

Hej alla! Jag försöker just nu lära mig att rita ansikten. När jag ritar från en bild går det helt ok men jag vill lära mig att komma på och rita från hjärnan! Någon som har tips hur jag får det att se bra ut? Kan lägga in lite bilder senare!

Sindri
0

Som med mycket annat inom teckning och måleri så finns det "regler" att gå efter. Bara att lära sig proportioner. Sedan är det övning, övning, övning som gäller.
https://www.google.se/search?newwindow=1&source=univ&tbm=isch&q=teckna+ansikten+proportioner&sa=X&ved=2ahUKEwjz48_65oXpAhXqxaYKHaH-D18QsAR6BAgJEAE&biw=1440&bih=762

Hamstern puff
0

#1 Tack! Jo jag vet att det bara är öva öva öva. Jag tänkte om någon hade någon bra övning eller så. (:

Sindri
0

Det är ju såhär att vi också har ett muskelminne. D.v.s. ju fler ansikten du ritar av efter förlaga, desto mer kan din hand hjälpa dig att komma ihåg hur du skall föra den.

[Moon AppleGrey]
0

Flera månader sent svar, men ändå:
Personligen anser jag att det hjälper att studera porträtteringar/tavlor, notera hur de har lagt skuggor etc för att få fram ansiktsdrag och proportioner på ett trovärdigt sätt.
Och att inte stressmåla.
Visst kan man bli klar på en dag, men det kan ju också vara ett projekt på flera månader för att man ska känna att skapelsen är fulländad.

Sedan får man förstås ha med i beaktande att alla har sin egen "konstnärsstil", så finns ingen riktig mall för vad som är rätt eller ej.
Det sistnämnda är förstås min egen åsikt.

🙋‍♀️

Zav
1

En bra sak att känna till är att hjärnan är programmerad att bara komma ihåg tillräckligt mycket för att känna igen saker, inte så mycket att vi kan avbilda dem från minnet. Exempelvis: Alla tycker sig veta hur en cykel ser ut. Men om man inte ritat av någon tidigare och verkligen lärt sig hur cykeln är uppbyggd, vart kedjan går och så vidare, så blir det väldigt konstigt när man sen ritar cykeln ur minnet. (en cykel-mekaniker får det kanske rätt direkt?). Testa, om ni inte är jättevana tecknare och har ritat just cyklar förr :P

Men vi kan träna hjärnan att minnas mer, att liksom lära den att vi behöver komma ihåg mer om någots utseende - att det inte räcker att bara känna igen en cykel när vi ser den. Det gör vi genom att rita av från bild, och då och då testa att rita från minnet (gärna direkt efter att vi ritat av). Syftet är inte att få en fin bild, utan att träna hjärnan. Här är det jättebra att göra enklare skisser till en början, fokusera på att placera ögon, näsa, mun och ansiktsform rätt, och ta detaljerna senare.

Att kunna proportioner, tänka på motivet som ett 3-dimensionellt objekt (huvudet som en boll eller låda istället för en cirkel eller rektangel) osv hjälper till. Det är en grund att hänga minnen och iakttagelser på. Men kör vi bara med tekniska formler, så blir ansiktena alltid likadana, som avancerade symboler istället för egna bilder. Så träna både formeln (proportioner) och iaktagelsen och minnet. :)

Jorsater
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#5: Stämmer att man kommer ihåg genom att teckna. Efter att jag gått en konstskola, så tågluffade jag och tecknade massor av snabba 1 minuters skisser. Det utvecklade både mitt bildminne och tecknande mycket.

Mvh

Esbjörn Jorsäter

portfolie

• Redigerat 2020-12-03 11:32 av Jorsater
Isiarts
0

Ett bra tips som jag använder mig av ofta (och som är lite störigt, för man ser sååå många fel då :p ) är att se teckningen från olika vinklar/perspektiv.

Lägg teckningen upp och ner till exempel.
Det gör att man ser den ur ett annat perspektiv, vet inte varför, men det blir enklare att se sånt man behöver korrigera då. Fick själv lära mig det av en bildlärare på gymnasiet så :).