Teckning iFokus

Teckning

Etiketter: teckningdiskussioner
Läst 142 ggr
[Tismon]
0

Vad är ditt mål inom tecknandet?

Precis som rubriken lyder, vad siktar du på inom teckning?

[LexiusAlexis]
1

Mitt mål är att kunna skapa snygga serier och då kan det röra sig om både manga och amerikansk stil. Jag vill också lära mig teckna och färglägga mer realistiskt. Jag har fått ett litet grepp om hur man ska skugga och ljussätta, men skulle inte tacka nej till fler tips om det finns. Anatomi också, det behöver jag verkligen öva på.

[Tismon]
1

#1: Det låter spännande! Har du några serier du arbetar på för nuvarande?

Yes fler guider kommer! :) Vad roligt att folk har nytta av dem

[LexiusAlexis]
1

#2: Dels tecknar jag en del egna serier, men ibland får jag smak för fan art också, då blir det oftast någon form av anime jag kör med, Yu-gi-oh har bra karaktärer att öva på, om än kantiga.

[Tismon]
0

#3: Åh vad roligt! "Kantiga" karaktärer kan vara ganska lärorikt, det blir tydligare med linjer och man kan använda sig utav kantiga former :)

Om du vill och känner för det får du gärna dela med dig, läser gärna serier. Fan art gör jag också själv, man blir inspirerad och vill förmedla sin egna stil på någons verk. Gjorde en för ett tag sen på detroit become human.

[LexiusAlexis]
1

Har gjort rätt många karaktärer, men här är min ursnygge prankster Bjørgvin Kyrre som kommer från min serie HetaNordics. Den är inspirerad av animeserien Hetalia där man gjort karaktärer som ska representera länder, men här är det mest nordiska städer och landskap som porträtteras.

https://www.deviantart.com/wobleschka/art/Bombshell-blonde-895179352

[Tismon]
0

#5: Ursnygg var han verkligen! Älskar ljussättningen och "skimret" du fått till vid leendet! Vad coolt concept med karaktärer som representerar länder eller städer, det får mig att tänka lite på 7 deadly sins där karaktärerna representerar de sju dödssynderna. Ser fram emot att se fler bilder på Bjorgvin samt de andra " nordiska städerna "

[LexiusAlexis]
1

#6: Menat så, han ska föreställa Norges #2 vackraste så det är bra att det lyckades :)
Ljuset just på själva huden är jag inte jättenöjd med, hade velat ha ett mjukare ljus för att han inte ska se ut att ha kommit ur duschen precis.

Oh, den serien måste jag kolla upp, älskar sånadär saker. Karaktärerna i Hetanordics har även drag av olika nordiska väsen.

Finns mer Hetanordics i den här mappen.
https://www.deviantart.com/wobleschka/gallery/68673008/hetanordics

[Tismon]
0

#7: Bara den andra vackraste? Vem är den första? 😉

Jaha, vad för väsen då?

Åh jag får kolla den mappen när jag sätter mig vid datorn, spännande!

[LexiusAlexis]
1

#8: Björgvin: Tro mig, jag är också förvånad…
Han är ju Bergens karaktär och Bergen är Norges näst vackraste stad enligt många källor, den vackraste är Ålesund och deras karaktär är ännu under konstruktion. Just nu är jag dock i västernorrland och Hälsingland och leker loss.

Det beror på vilken region de kommer från. Om vi säger Trond, som är från Tröndelag är han ett skogrå medan hans fru Gunhild som är Jämte är ljusalv. Deras barn blir därmed korsningar och således en sorts "starkare hybrid" så att säga.

Björgvin har dels skogrå, dels bergrå, han kallas ibland "besten från de sju bergen" och har ett humör som kan liknas med Griegs: I bergakungens sal" alltså, han tål en del, men när det stegrar är det bäst man flyr. Bergensarna har en historia av att vara relativt nådlösa i krig.

• Redigerat 2021-12-02 21:27 av [LexiusAlexis]
[Tismon]
0

#9: Jaha då förstår jag! Har hört att Bergen ska vara väldigt vackert, inte hört om Ålesund

Jag googlade skogrå och då står det att "Skogsrå" är ett kvinnligt skogsväsen enligt svensk folktro som är lockande men farligt?

[LexiusAlexis]
1

#10: Bergen, Ålesund, Trondheim… Alla kuststäder är väl vackra egentligen :)

Nå, det finns två sagor om det där, det finns en skånsk variant med en vacker ung man som lurar kvinnor ut i skogen. Skogrået är sådan att ser hon (eller han då) att du inte vill skogen något ont, då går hon inget speciellt, hon kan till och med hjälpa dig, men om du vill skogen ont kan hon till och med döda dig. De knep de har är att de ofta är nakna och mycket förföriska och vackra så klart. Skogrået är noga med att inte visa sin rygg då den är ihålig och då kan avslöja henne.

I Björgvins fall är han ju en stad va, men det finns skogområden likaväl som områden av hav omkring staden, så han kan råda över både skog och hav om han vill, en sak är han dock inte så glad över, han kan inte göra mycket åt vädret (det ska visst vara väldigt regnigt där), vilket ibland kan göra honom lite smått surmulen. Sedan har han ju sin världskända jättebläckfisk Kraken (japp, den kraken) som han lejer till allt från små busstreck mot andra kuststäder, till att välta fartyg och andra Krakenfasoner. Han skrattar även åt att jänkarna kallar den för "kracken" som är norska för "pallen" :D Kommer eventuellt göra en tråd om den här serien, det är ett pandemiprojekt jag haft.

[Tismon]
1

#11: Åh intressant, då förstår jag mer! Om de är väldigt förföriska så är det ju logiskt att Björgvin är så attraktiv. Snälla skapa gärna en tråd, det vore jättekul att följa ditt projekt! :)