Moons tråd
Hej.

På savvity har jag en tråd där jag delar med mig av mina skapelser, och tänkte att jag kan göra så även på den här sajten.
Heter JayCricket på savvity, så vet ni varför signaturen är J,C. 😉
Feedback är alltid välkommet, men var lite bussiga.
Är en glad amatörmålare, inte professionell. 😊🎨
- Redigerat 2022-09-02 14:22 av [Tismon]
Här är två skisser jag gjorde för några år sedan, ca 2015.

Vet inte riktigt vad inspirationen var för den damen, men men…

Här försökte jag mig på skuggor och ljus. Gick väl lite sådär. 😹
- Redigerat 2021-12-10 22:37 av [Moon AppleGrey]
Dina skuggor blev bra tyckte jag. Jag älskar ögonfransarna som jag skrev på savvity. Väldigt intressant perspektiv på den sista bilden!
#2: tack, och roligt att du tycker det. 😁
Ja, hade aldrig försökt mig på att teckna "någon" snett uppifrån, eller hur man nu säger.
Så var roligt att testa det.
Dags att lägga upp lite till,

De är så fina!
#6: tack. 😁

Lade visserligen upp denna akrylmålning på savvity igår,
men tänkte att jag kunde lägga upp den även här.
#8: Ja det finns ju fler som är inne på denna sidan som inte har savvity så gör du så! :)
#9: jo. 😊
En annan akrylmålning jag började på i april 2020.
Den har fått vila ett bra tag.
Men nu så kände jag för att fixa till ögonen iallafall.
Är en del jobb kvar på den (exempelvis är positionen på huvudet/halsen helt fel), men känns inte lika motigt längre.

En liten inzoomning:

Som tidigare sagt ser jag fram emot slutresultatet! Verkligen cool bild 🥰
#12: tack, kul att du tycker det. 😊
#13: varsågod! Du får posta när den är klar 🤩
#14: ska jag göra, men lär dröja.
Just den tavlan har varit svår att komma vidare på, i synnerhet då det egentligen är det tredje och sista motivet på den. (Har tendens att återanvända mina taveldukar, så…😉)
#15: ah förstår dig, har själv jättesvårt att avsluta tavlor!
Jaha men det var ju ekonomiskt 😊
#16: ja, precis, och då tar de inte lika stor plats heller. 😛
Tänkte jag skulle slå två flugor i en smäll och öva på akvarellmålning och att teckna/måla hundar.
Konturen på Lady och Lufsen:

.
Här har jag fått med lite färg på bordet:

.
Och så ska ju förstås katten prompt ligga i knäet och göra det svårare… 😂

.
.
Och nu orkar jag faktiskt inte fortsätta i natt.
Men nu är jag nästan klar med bordet iallafall. 😊

- Redigerat 2022-01-20 03:07 av [Moon AppleGrey]
#18: Vilken bra början! 🥰
#19: tack. 😊
#20: Gillar verkligen djupet på det blå bordet.
Haha typiskt katt 😂
#21: roligt att du gör det.
Ja, jag tyckte att det var lite besvärligt att få till den nyans på duken jag ville ha, men det är en början iallafall. 😊
Haha, ja precis, hon är då för härlig.
Hade sovit i sin korg i badrummet och när hon vaknade så jamade hon efter mig.
När hon hörde att jag var i vardagsrummet så kom hon på en gång och ville gosa. 🥰
- Redigerat 2022-01-20 04:52 av [Moon AppleGrey]
#22: du lyckades i alla fall bra! Och verkligen fint djup, alltså kontrasterna 🤩
Det är så typiskt att när man är sugen på kel så blir man totalt dissad men sekunden man blir upptagen med något så ska de sätta sig ivägen med rumpan och svansen i vädret! Jobbigast när de börjar gå på själva bilden 😅
#23: ja precis.
Var iallafall skönt att tösen hade siktet inställt på mitt lår och inte alls var intresserad av måleriet annat än att lukta lite grann på paletten. 😊
#24: vad skönt! Du slipper du tassavtryck på bilden! 😊
#25: ja precis.
Annat hade det varit om det hade gällt tangentbordet på laptoppen. 😅
#26: Också typiskt katter 😂
#27: har äntligen ändrat användarnamnet, så undrar om du skulle kunna redigera trådens titel? 😉
Typ, Moons tråd, eller något liknande.
#28: Vill du ha Moons tråd eller Moon AppleGreys tråd?
#29: Moons tråd blir perfa. 👌
#30: 👍
#28 denna tråd hade jag helt missat. Du tecknar jätte fint 😍
Snyggt användarnamn!
#32: tack så mycket. 😊
Ja, jag heter Moon AppleGrey på andra sajter, så därför ville jag ha det även här, men tog mig typ 8 månader att gå från tanke till handling. 🤪
Inte klar med den, men ett snabbt jobb/kladdmålning jag pysslade med när jag såg på Avatar.

#34: Gillar verkligen färgerna. Ska bli spännande och se hur den utvecklas. Just nu får det mig egentligen mer att tänka på en galax på grund av placeringen av färger och färgvalet.
#35: ska också bli spännande tycker jag. 😊
Vet inte om du har tänkt på det, men den där figuren har för närvarande två ansikten. 😛
#34 😮😍 Oh vad snygg den är hitills! fortsätter den i den där riktningen blir det jätte bra ju :)
#36: Jag tyckte väl det kändes som att det inte bara kunde vara ett ansikte! :’)
#34: Väldigt "moody" bild som många av dina verk. Får alltid någon särskild känsla av dina bilder, de har en viss atmosfär 🥰
#37: tack. 😁
Hoppas jag att den blir.
#38: ja, jag gillar ju optiska synvillor och liknande, så… 😉
#39: ah, ja, vi alla har ju ett visst sätt att teckna/målat på. 😊
Wow vilka fina teckningar 😍 !
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#41: tack så mycket. 😁
Du ritar super verkligt!
#43: tack, kul att du tycker det. 😁
Testar att måla med mina akvarellpennor för första gången.
Är inte klar med bilden (vad det föreställer eller ska bli vet jag inte), får fortsätta senare ikväll när man kommit hem från jobbet.
Ah, och som ni säkert ser så använde jag inte rätt block att måla i så därför kommer inte kvalitén på papperet bli så bra.
(Tänkte att eftersom jag bara provar på olika sätt att använda pennorna på så spelar inte det någon roll)

#45: Vad fräck, jag ser typ en eld-humanoid-varelse 😁
#45: Häftig!
#46: Eller en fisk-varelse. Koi eller guldfisk tänker jag lite på. Tror ansiktet gör det.
#46 & #47: tackar. 😁
Ja, det är roligt att måla och se vad som växer fram.
Färgen nedtill får mig faktiskt att tänka på räkor och kräftor. 🤪
Bara för att jag vill öva på att använda akvarellpennorna på en målarduk.
Är inte klar med den på långa vägar.

Färgen är inte riktigt så brandgul/orange som på bilden, men ni vet ju hur det är när man fotar med telefonen. 🤪
Tror f.ö att jag gillar att måla med pennorna i kombination med penslar mer än vad jag gillar att måla med akryl (som hittills har varit nummer 1).
#49: vilken bra början 😊
#50: tack.
Lyssnade på nederländska musikalen av den lilla sjöjungfrun när jag började måla.
Syns det? 😛
#51: Vad kul, jo jag tycker nog det syns ganska tydligt 😍
#52: ja, för i vanlig ordning när jag började måla så hade jag ingen tanke på vad jag ville att det skulle bli.
Det bara blev så. 😆
Ja, så får se hur den blir när den väl är klar.
Kommer nog fortsätta ca en timme till och sedan får det räcka med måleri för idag.
- Redigerat 2022-10-21 23:02 av [Moon AppleGrey]
Så. Då orkar jag inte mer för ikväll.
Nya tag i morgon.
Inte jätteskilland, kanske, men börjar få ordning på håret (även om det är mycket jobb kvar där att fixa)

- Redigerat 2022-10-21 23:55 av [Moon AppleGrey]
#54: häftig!
Tjena^^
#55: tack, kul att du tycker det. 😁
Har fortsatt en dryg timme med håret, lagt till mer färg och nyanser/skuggor.
Inte klar med håret ännu, men tror att jag kommer att ta en paus ifrån det ett tag och jobba lite med stjärtfenan istället.

- Redigerat 2022-11-03 23:37 av [Moon AppleGrey]
#57: Det ser bra ut tycker jag 🥰
#58: ah, skönt att det gör det.
Man tenderar ju till att vara för perfektionistisk när det gäller sådant här, och blir aldrig helt nöjd. 😅
Men, gillar iallafall verkligen att använda akvarellpennorna + penslar till detta projekt. 😊
#59: Jo jag vet själv den känslan. Förbannelsen av att vara konstnär - man ser bara alla fel i ens egna verk 😅
Har faktiskt aldrig använt akvarellpennor med vatten trots att jag äger dem själv. Men resultatet ser ju ganska coolt ut så jag kanske prövar det någon gång 😁
#60: ja, typ så. 😂
Ja, jag tycker faktiskt att detta var riktigt roligt att pyssla med.
Och ganska lätt att blanda färger.
För mörkare röd nyans så hade jag lite vatten på plastpalett och blandade röd och lila tilld jag tyckte att det var lagom mörkröd, och sedan var det bara att sätta igång med penslarna. 😁
Du borde definitivt prova dina. 👍
- Redigerat 2022-11-04 00:18 av [Moon AppleGrey]
#61: Låter intressant 😁 Jag har bara använt mina akvarellpennor som vanliga färgpennor. Får bara hitta tillräckligt tjock papper först och sen får jag experimentera 🥰
#62: tycker att det har varit roligt att experimentera fram olika sätt att använda pennorna. 😁
Hoppas få se bild sedan. 🥰
#63: Aha? Du hittar olika tekniker? 😮😁
Haha ja du får se bild om pappret överlever allt vatten 😉
#64: jo. 😊
Åhå, då får man hoppas på det. 😁
Nu börjar stjärtfenan få lite färg.
Får fortsätta mer senare ikväll eller en annan dag när man känner för det.

#66: Så vacker 😍
#66: Färgerna passar så bra!
#67: tack! 😁
#68: Tack, kul att du tycker det. 😊
Hoppas bara att det fortsätter i samma stil när man ska måla vidare.
Är ju rädd att man ska "övermåla" och förstöra den. 😅
- Redigerat 2022-11-12 16:30 av [Moon AppleGrey]
Inte haft större lust att jobba med målningen på ett tag, men har börjat smått med bakgrunden nu.
Ska lägga till lite rosa härnäst tror jag…

#70: Vilka härliga färger, påminner om en sandbotten 🙂
#71: tack. 😁
Har ändrat en del på den, för ett tag skulle det bli ett frimärke, men jag blev inte nöjd med resultatet.
Hur den var tidigare:

Så "manetliknande" grejen var postmärket innan jag ändrade. 😅
Synd att det inte blev som jag hade tänkt mig, för hade googlat på hur de såg ut under 40-talet.
För att förtydliga, den jag postade i #70 är hur målningen ser ut nu.
Blir förmodligen havsbotten, med färger runt om som ska påminna om vatten.
Så småningom iallafall.
Tar lite tid när man målar på frihand utan någon referens. 😛
- Redigerat 2022-12-20 17:37 av [Moon AppleGrey]