Undertakers tråd
Kanske denna tråd kan hjälpa mig att komma igång igen och framförallt ge mig lite mer motivation. Är lite slö med att börja på mina projekt men när jag väl startat brukar jag sitta uppe om nätterna då jag blir lite väl uppslukad.
Jag använder för det mesta bara bläck, akryl eller vattenfärg.
(Bilden är från 2019.)
- Redigerat 2022-10-06 16:28 av [Tismon]
Ser fram emot bilder!😊
Samma här, ser verkligen också fram emot dina bilder!
Riktigt fräck bilder med bakgrunden och användningen av färger!!🥰
Vad roligt att vi fått fler aktiva användare 😊
#2: Tack. Tycker dessa trådar är interessante, då man sammlar sind utveckling och även kan se vad andra ägnar sig åt.
#4: gillar den.
Tänker på kampsporter när jag ser den.
#4: Den var väldigt clean, älskar line:arten!
#5: Det råkar vara så att den är inspirerad av boxning.
#7: förklarar varför jag tänkte på Hajime no Ipppo (en manga/anime om boxning) när jag såg den.
Men visste inte om det var föreställande någon annan typ så därför jag inte specifierade det. 😊
Förresten så tycker jag att det är roligt att du också har hittat hit till sajten, och ser fram emot att få se fler av dina alster. 😁
Nu till vad jag skapade inatt. Behövde dagsljus för att kunna få till vettiga bilder.
Använde ”pearlscent colours” från fine tec. Välpigmenterat och extremt täckande för att vara ”vattenfärg”. Var dock lite jobbiga att använda eftersom det glänser något enormt i ljuset. Får duga som första försök.
#9 och #10 Wow!😍
Fina blommor !
Tjena^^
#10: Häftig användning utav färgerna, visste inte att vattenfärg skimrade så!
(erkänner att jag inte är jättekunnig när det kommer till konstnärsmaterial, är alltid för fattig för att kunna köpa det själv 😂)
#13: Tack. Det är speciella vattenfärger som innehåller en hel del glitter. Jag är till och med osäker på om det flesta vattenfärgerna vore nog pigmenterade för att fungera på svart papper. Får nog testa det.
En billig hobby är det inte. Finns en anledning till varför det mesta av det jag ritar stannar skisser eller bara blir med bläck.
#14: Intressant, återkom med resultat för blev själv lite nyfiken! 👍
Haha nä precis, jag tecknar mest på datorn av den anledningen. Man behöver inte bra pennor då heller 😉
#15: Gärna.
Skulle vilja teckna på datorn men då jag behöver tona ned skärmen och ändra färgerna på den något extremt (för mina ögons skull) så skulle det antagligen bara bli väldigt lustiga resultat.
#16: äh, har man färger som "passar" varandra och bra med Kontraster brukar det mesta se bra ut :)
#17: Jaha ojdå! Då måste glitter-färgen vara riktigt täckande. Tack för att du ville prova!
#18: Kanske vågar prova någon gång.
#19: Kan tänka mig att det kanske delvis är glittret som gör det. Lite synd att det inte gick men då får det bli glitter igen, så slösas inte blommorna. :’)
Jättefina alster!
#21: Alster?
#22: Detsamma som en skapelse 😊 Bara ett äldre ord.
#23: Då har jag fått lära mig ett nytt ord.
#10: väldigt fina dock. 👍😁
#26: fin 😃 är det en "fantasigubbe" eller var du inspirerad av något när du skissade fram henne?
#27: Helt taget ut ”fantasin”.
#28: kul. 😊
Fördelen med att inte rita realistiskt är att man lättare kommer undan med halvdana vinklar och proportioner. 0:)
#30: jo, det är sant. 😊
Och man tecknar ju främst för att det är roligt.
#30: Sant är det ju. Och självfallet ska det ju vara kul att teckna, inte alltid som man behöver ha exakta proportioner.
#32: Absolut inte. Men om det ligger inom ens intresse så kan man ha stor nytta av att öva proportioner i sina egentliga teckningar.
Tror de flesta inte skulle orka lägga ner tiden, pengarna och arbetet om det inte vore pågrund av att det just är kul.
#32: precis.
Och sedan beror det väl också lite grann på vad man har för tecknarstil, tänker jag.
#33: Ja man har en stor nytta av det och verkligen inom livet som tecknare, illustratör eller liknande när det inte bara är en hobby.
Viktiga är ju att man ska kunna känna att man har kul samtidigt som man övar, annars känns det rätt så hopplöst så att säga.
#34: Korrekt. Och även motiven man brukar använda och liknande. Men det är ju just det som gör konst så fascinerande.
#36: håller med fullständigt. 😁
#26: Blev ju ändå riktigt bra! :)
#39: är det fineliner du använder?
#40: Jep. 0.1, 0.3, 0.5 och 0.8mm.
#41: Ah nice! Jag älskar själv fineliners, synd bara att de har så lite bläck 😕
Den blev väldigt cool och clean lineart!
#42: Fineliner använder jag nog mest av allt.
Det är verkligen synd att de har så lite bläck. Framförallt när bättre pennor inte är allt för billiga. Har ett större projekt (A3) som hittills kostat många timmar och pennor. Tyvärr är det fortfarande mycket kvar, men någon dag lär jag bli klar. Gjorde ju inte livet enklare för mig genom att välja att göra skuggningen med prickar (0.8 mm).
#43: Precis, pennor ska vara så himla dyra 😭
WOW! den var ju grym!! Älskar detaljarbete med fineliner, även om man själv blir lite galen när man gör det 😂
#44: Tack. Det är just därför den inte är klar och det gäller att skona nerverna lite då och då. :’)
Snyggt! Men kan tänka mig att det tar tid.
#44 Försök att hitta någon affär som säljer det lite billigare? I mitt fall har jag Drewex där jag kan få ett 6-paket fineliners för 140 snarare än hundringen. Vet dock inte om det går att beställa från dem.
#46: Redan gjort det. Bunkrade även upp då, så att det kanske räcker lite längre.
#45: Precis, förstår det!
#46: Jaså? Brukar handla på pen store (online) men vet inte vem som är billigast 🤔
#49: Det går framåt!
#50: Sakta men säkert.
#51: haha ja men sålänge det går framåt! 😊
Wall-e blev ändp ganska cool tyckte jag och din uggla var väldigt söt 😊
- Redigerat 2022-07-15 11:49 av [Tismon]
Ugglan har inte varit på min sida så jag kände för att göra något annat. Eller ja, så annorlunda som möjligt när man har begränsat med material med sig. Fick bli ett kontinentbyte. Tror aldrig jag ritat elefanter tidigare men det var betydligt lättare än förväntat. Dock så kan jag av någon anledning ha kämpad med bena och fötterna… Är nog inte sista elefanten jag kommer att rita i mitt liv men för ett första försök så är han helt okej.
#56 wow! Snygg ju!
#56: gillar din färgläggning 😍
#57: Tack.
#58: Jobbar på att bli bättre på och utveckla en stil för akvarell.
#60: Så vacker!😍
#60: Den blev ju läcker 😃
- Redigerat 2022-07-19 21:21 av [Tismon]
#56: Han blev ju riktigt bra. 😁
Tack. Ska nog öva teckna lite djur det kommande dagarna
#60 Jag gillar verkligen hur du fått till den 😍
- Redigerat 2022-07-20 07:54 av [Lilium]
#64: Borde jag också göra när jag blivit klar med ett litet projekt. Har ju fått en ny skissbok också så då passar det bra.
Också du har fått till väldigt fina alster!
Nu har jag gjort något dumt. Kanske?
Jag ritade då alven i rollspelet ”Där vägarna möts”. Men jag är inte bra på att rita människoliknande väsen. Nu är jag dock oväntat nöjd och har istället grov ångest över hur jag ska fortsätta för att inte förstöra den. Bara fineliner? Fineliner med akvarell? Bara akvarell? Låta den vara för att inte sabba den och istället ha en snabb skiss att beundra…? Jag vet inte.
#68: Hon blev ju jättesnygg! Gör det du känner dig mest bekväm med är allt jag kan säga… Kanske kalkera henne så att du har en kopia?
#69: Tack. Jag blev väldigt förvånad med tanke på hur tidigare försök på mänskliga väsen alltid slutat.
Kanske… Jag låter henne ligga ett tag och funderar på saken. Är säkrast så. :’)
#70: Det gör du nog rätt i 🙂
Ändå jättesnygg!
- Redigerat 2022-08-01 15:59 av [Tismon]
#73 hur bra får man vara 🤯😍
#74: Tack.
#75: Tack. Det är en övningsfråga. Samt lite tur, tydligen… :')
Jag kommer dock inte våga mig på att rita hela alven… Hävdar jag nu. Lär nog sluta med att jag försöker det med…
Sålänge du har roligt 🙂
Det är roande då jag inte har någon mall bortsett från beskrivningen och bilden i mitt huvud.
#79: Jag har också en bild av hur Aosoth och Rowan ser ut men vet inte om jag kan få ned det bra 😂
#80: Du kan försöka den dagen du har tråkigt. :’)
Nu vet ni i alla fall hur jag ser henne.
#82: Riktigt snyggt juu!! Dayuum 😍
Jag gillar din halvt motiverande skelett 😂
Hahah alltså det är alltid kul med en figur som följer med i sketcherna och skissboken.
#85: Det „stöttar” mig i min kamp. :’)
#87 Det är ju bra 😄 Känner samma med mina.
#86: Eller hur? Skelettet har utvecklats lite genom åren. Började som en boll med ögon.
Då snarta ni är ned motiverande maskotar, jag har inga 😂
#90 Mina maskotar är iof karaktären V från Mystic Messenger samt en self insert av mig hahah. Dock dyker pingvinen Party P upp ibland.
#91: Jag får hitta på en egen 😂
#91: Jag kör på ett påhittat skelett samt en tvättbjörn, fast den har inte fått vara med på länge, och någon kritisk människa utan namn… :')
Kan säga att tvättbjörnen nog är trevligast då den för det mesta bara ser söt ut.
#93: Kan tänka mig 🙂 Skelettet var ganska rolig tho
#94: Man tackar.
Jätte snyggt tecknat ju 😍
#96: Tack. Jag kämpar på.
#98: Älskar den! Så söt
Tack.
Inser just att den ser bättre ut om man vänder den 90 grader åt vänster… :’) Blir på något vis mer rätt.
#98 woah!
#98: Vad söt!
#100 Lätt hänt att det blir så. Händer mig ofta.
#103: Mhm. Räcker med att något är en millimeter fel.
Wow imponerande bilder! Älskar särskilt bilden med husen, det ser ut som ett väldigt mysigt ställe att vara på 😊
#109: Är en av det lugnaste platser jag känner till. Och det finns uttrar där. En trevlig bonus.
#110: Låter jättetrevligt! Ser så himla fridfullt ut verkligen så det lyckades du fånga 😁
#111: Kul att höra!
#107: woaw! Älskar bilden med husen, den ger en skön vibe 🌸
#109 Fint tecknat! Jag gillar verkligen allt du gör ju :)
#115 åh så fin!
#118: SUPERHÄFTIG NO JOKE jag hade lätt haft det som ett tryck på en tröja, jag älskar den!!!!
#119: Tack. Ibland hjälper halva livskriser med skapandet.
Det är en bra idé faktiskt… Då jag ändå har en tendens att även rita på mina kläder… :’)
#118 ÄLSKAR DEN!! Wooah!
Jag älskar verkligen din stil i dessa simpla bilderna, även denna passar som tryck
#123: Tack.
#125: Timmarna försvinner vekligen snabbt, vet känslan! Den ser ju ganska fräck ut än så länge så slutresultatet ser jag fram emot 😃
#126: Ska bli spännande.
#128 kan ju bli så ibland. Längtar tills dess 😊
Snygg skiss!
#128: Den blev ju cool i alla fall 🙂
#129: Blir skönt när jag äntligen kan bli klar. Och tack.
#130: Jag får inte klaga med tanke på tiden jag investerade i den. Kanske bemödar mig att någon gång göra riktiga teckningar av vissa skisser.
#131: Skisser är charmiga i sig. Allt behöver inte vara renderat, polerat och "färdigt" för att se bra ut 😊
#132: Vilket strider mot mina principer även om jag ofta tycker att skissen var bättre än den färdiga teckningen. :’)
#133: Kanske får lära dig att släppa lite på det 😉
Det är något med att man alltid misslyckas med finelinern när skissen blev okej.
#136: Jaså? 😮
#137: Det är ett återkommande problem jag har. Tror nog det hänger ihop med att antalet linjer kryper drastiskt.
#138: om du gör skissig lineart?
#139: Brukar sluta med det.
#140: Förståeligt 🙂 Inget fel med det dock
Okej, man ser det knappt eftersom min mobil inte gillar min belysning. :’)
Roligt med skisser ju 😁 ser inte jätteväl men det blir säkert bra!
#145: Det ser bra ut 😊
#147: wow gillar verkligen effekten!!
#148: Mitt papper hanterar misshandeln väldigt bra så det lär nog inte vara sista bilden där jag använder den tekniken.
#149: Mina papper tog det inte väl när jag försökte med vattenfärg, nåväl
#150: Såg precis att pappret mitt faktiskt ”bara” är 300g/m2. Vilekt må vara bra akvarellpapper men att det även tål en halv sjö…
#151: jag kan inget om papper 😌
#152: Har egentligen med tjockleken att göra.
#153: Aha! Låter som bra papper i alla fall 😊
Den ser ju riktigt cool ut!
#157: Jag ser bara allt som stör mig just nu…
#158: Jag vet den känslan, tror många konstnärer gillar att stirra ut sina verk tills man hatar dem och bara ser allt som är fel. Jag tyckte i alla fall att den blev bra.
#160 riktigt snygg!
Oj vad fint!
#160: wow va snygg 🤩
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#164: wow jag älskar verkligen början 🤩😍
Snygg manet!
#164 woow! Älskar den! 😍
Väldigt fin!
#169: älskar den!! 😍
#169 wow vad snygg! 😍
#173: Wow! Gillar kläderna, även om det bara är en skiss 😊
#174: Tack.
#175: Är det en nobeldam?
#176: Mer eller mindre. Uppklädd kvinna i en kupé.
#177: Det syns redan i skiss-stadiet, häftigt! 😊
#173: så snyggt😍
Super fint undertaker!
Många riktigt snygga bilder här! Kraniet i början visar då inga tecken på "skissig lineart" som du nämnde i min tråd :)
Det syns att du också övat mycket och har en härlig stil. Ser fram emot att se mer av dina verk :) gillar ansiktena.
Kul att se fler som målar med akvarell också.
Blev det något mer av adelsdamen?
- Redigerat 2022-10-01 19:47 av Zav
#181: Tack!
Det finns mycket som jag aldrig visat här… :')
Det är kul att höra då jag knappt övar och först denna sommar bestämt mig för att kanske bygga upp lite mer grundkunskap gällande bland annat Anatomi och perspektiv.
Adelsdamen får vila. Vill egentligen fortsätta men jag har skadat ena handen och även om jag kan måla med bägge så har jag vissa saker jag föredrar att göra med den skadade. Tyvärr ingår då lineart där… Målet är dock nog att göra henne i akvarell och på ett större papper. Även Inktober blev en kamp på så vis.
#182: Du får krya på med handen, sånt är aldrig kul. <3
Tror hon passar bra som akvarell också :) Glorde inktober.. Eller om det var någon annan månadsutmaning.. Härom året. I akvarell.. Mest djur 😂 första och enda gången jag lyckats hålla igång :p
#183: Jag får se om jag orkar med hela oktober. Vore kul och även en nyttig övning.
Får man fråga vad du använder för marker? :P Eller är det bläck du löser upp som vatten?
#187: Jag använder CalliBrush (av Online) och Koi Coloring Brush Pen.
#189: wow älskar konceptet! Och designen!
#190: Jag gillar manteln i sig men är inte helt övertygad.
#191: jag är 😉 däremot är det ju svårt att uttala sig om vingarna och ansiktet eftersom det fortfarande är skiss-stadie men det ser bra ut så långt tycker jag!
#192: Jag har inte vågat göra dem i bläck. Sedan vet jag inte hur jag vill skugga det hela. Tror jag behöver en kopp te.
#193: kalkera på ett billigt papper och gör experiment på kopian 👍
#194: Det är en bra idé.
#195: Hoppas det går bra!
#189: Coolt! Ser fram emot att se den färdig :)
Vad är tanken bakom designen? Ser ut som om det finns en.
#197: Temat är då fladdermus men jag kände för att göra en lite egen tolkning. Fladdermöss ser redan lite ut som sagoväsen så det fick då bli en annan lösning. Tanken är väl en hybrid.
#198: ser toppen ut so far :)
Tror öronen kan bli lite mer fladdermuslika 🦇 om de står mer rakt upp och är lite rundade. :)
Gillar att vingarna har en bredare bas, så att de faktiskt får lyftkraft.
#199: Finns olika typer av öran fast mina är just nu en blandning av allt. Blir antingen rundare som du säger eller den smalare varianten med ett ”hack”.
Får testa det! Ritar bara på ett A5 då mina andra block är fulla… Men går säkert att mosa in så de är mer uppåt utan att de behöver bli bredare. Får nog vara mer vikta bakåt.
#200: Absolut, tänker bara på vad jag visualiserar som skiljer fladdermus från allt annat. Men vet att det finns fladdermöss med olika sorters öron :)
Menar du fortfarande öronen eller pratar du vingar? Öronen har ju gott om plats i bilden. :)
Vingarna tycker jag är bra. ^_^ iofs kan vingar aldrig bli för stora heller.. 😂
#201: Funderade även på att rita den klassiska nosen men… det blir lite mycket tycker jag.
Vingarna. Ver om ursäkt. :’)
Inser dock att jag läste fel.
Något med vingarna stör mig lite.
#202: Ja, det är ju en avvägning :)
Hag tänker att det som stör dig kan vara… Anatomi.. ;) finns en bra tutorial på hur fladdermus vingar är uppbyggda och fungerar… Kan i te länka från mobilen men sök på monica zagrobelna how to draw wings :)
De funkar bra som de är, men kanske hittar du vad du stör dig på om du kollar där?
#203: Får se. Kanske lyckas förbättra dem.
#205: Gillar fortfarande designen :)
Blev lite (mycket) inspirerad och fick rita en egen fladdermus person.. Hoppas det är ok :)
Hade velat se din rakt framifrån, även om vinkeln du fotat är konstnärlig :)
#206: Jag har inget patent på den (som tur är :')) så fritt fram! Är i sig ett "roligt" väsen att rita.
Finns rakt framifrån (mer eller mindre) hos tråden för intokber. Helt rakt blev det inte då jag var lite väl lat för att organisera bra ljus. Sedan ser den bättre ut i den vinkeln, hehe.
#207: Ah, jag får titta där då :p
Nä patent finns väl inte, men kan ju vara irriterande om någon ska härmas ^_^
#208: Tycker just när det gäller sådant att det mest är kul när folk gör sin variant av något. Det är ju inte att rita av utan att ta inspiration och skapa eget vilket konst egentligen bygger på.
#209: Sant, det har du rätt i :)
#213: vad vacker hon är 🥰😍
#215: Tack! Ansikten får jag jobba på.
#216: Tyckte hon blev snygg i ansiktet också!
#214: blyerts kanske?
I värsta fall går det då att ändra sig. :')
#218: Precis 😁 Men också varit mycket bläck på sistone så är ju aldrig fel att variera sig lite
#219: Mina pennor börjar lida lite.
#220: Då låter blyerts ännu bättre 👍
Ny tråd då den börjat bli trögladdad hos mig.
https://teckning.ifokus.se/discussion/1550439/undertakers-trad-2
(Admin får gärna låsa den.)