Teckning iFokus

Teckning

Etikettermaterial-och-teknikdigitala-ritprogram
Läst 162 ggr
[Undertaker]
0

Köpa en drawing tablet

Jag letar efter en hyfsat billig tablet som är gjord för att teckna. Har nu under en längre period läst på i hopp om att kunna bestämma mig samt finna något prisvärt och hittills är jag inne på att införskaffa Wacom Cintiq 16 men undrar ifall någon har tipps på andra märken. Sedan så undrar jag om Ritprogram. Har använt krita på datorn (var ett par år sedan..) men vill gärna testa annat.

[Tismon]
0

Det var säkert såhär 7 år sedan sen jag köpte min tablet som fortfarande är vid liv än idag 😂

Så jag är inte jätteuppdaterad på alla nya ritplattorna men jag kan säga dig att Wacom är ett bra märke. Både jag och min sambo har varsin wacom-platta (båda utgångna modeller) och de båda är från våra gymnasietid.

[Undertaker]
0

#1: Då kanske jag inte behöver fler märken att jämföra med. :’)

[Tismon]
0

Apropå Ritprogram så beror det ju lite på vad man fokuserar på inom det digitala tecknandet. Jag kör själv på photoshop och det fungerar bra för mig, men det finns definitivt bättre program om man lägger stor vikt vid exempelvis line-art (vilket jag inte gör)

Min sambo använder Clip studio och jag har även fått höra bra saker om Paint tool sai

• Redigerat 2022-08-06 00:27 av [Tismon]
[Tismon]
0

#2: Nä det behöver du kanske inte, de har räckt under så många år för oss båda haha 😁

[Undertaker]
0

#3: Photoshop använde jag ett tag men just därför funkade det inte särskilt bra för mig.

Ska se om jag kan testa dem.

[Tismon]
0

#5: Jag tror de båda programmen som jag nämnde ska ha bättre alternativ för line-art.

[Undertaker]
1

Har bestämt mig för att det blir den plattan. Hittar ingen annan som uppfyller mina krav (samt går att få tag på) och inte kostar en förmögenhet. Nu är det bara att spara lite.

De som använder ritplattor: Har ni en handske när ni ritar eller funkar det utan för er?

• Redigerat 2022-10-13 17:08 av [Undertaker]
[Tismon]
0

#7: Jag använder ingen handske? 😮

Zav
0

#7: Den är bra :) en kompis har en tidigare intous och jag har haft flera wacoms budget-plattor (numera utgångna modeller, med start av volito 2) som alla hållt tills jag tappat bort pennan eller måt annat dumt.
Dessutom haft olika andra märken (hiuon var bra men krånglig att få rätt på drivrutiner, övoch övriga var bara dåliga och gick sönder). Så rekommenderar wacom.

Använder ingen handske. Men räkna med atg det är lite invänjningstid med ritpkatta för att få in koordinationen. Sen går det på reflex.

Jag föredrar ju krita, som du redan har. Finns stabiluzer för lineart i den också och penselmotorn är fantastisk.
Jazza på youtube har en video där han testar olika budgetprogram, bland annat Krita. Värt att kolla?

Zav
0

Handskar är medt om man ritar på skärm. Handen får mer friktion på glaset, och med fel inställnibgar kan den råka ta fel på handen och muspekaren.

[Undertaker]
1

Wacom Cintiq 16 är beställd.

[Moon AppleGrey]
0

#11: kul. 😁
Var beställde du den ifrån?

Har hittills föredragit att teckna "traditionellt", men skulle vilka prova på Digital konst också.

[Undertaker]
1

#12: Digitec. Ingen aning om det finns i Sverige. c.c
(Min syster får ta emot den då jag just nu är i stugan i Sverige. :’))

För mig är den en bra kompromiss då jag vet att jag vill lära mig digitalt.

[Moon AppleGrey]
0

#13: aha, på så vis. Jag får kolla på nätet då.
Tack iallafall. 😊

Pilspets
0

#11: Ohh,kul!

[Moon AppleGrey]
1

#13: blev att jag beställde en Wacom Intuos Pro, med beräknat leveransdatum nu på söndag.
Hoppas att den blir bra.

[Undertaker]
1

#16: Wacom är i alla fall ett bra märke.

Min borde jag få tidigast på måndagen.

[Moon AppleGrey]
0

#17: ja, jag läste en del recensioner och prisjämförelser innan jag valde den (vill inte göra några impulsköp liksom).

Men det som fick mig att bestämma mig för just den var att den även ska vara nybörjarvänlig och inte bara rikta sig till de som är vana med ritplattor.

Åhå, då hoppas jag att den kommer fram då till dig. 😁

[Undertaker]
1

#18: Jag tror nog den blir bra. För mig var det viktigt att ha med skärm därav blev det den modellen. Ska bli spännande att se hur det går för oss.

[Moon AppleGrey]
0

#19: håller med. 😊

[Undertaker]
1

Min kommer i eftermiddag. Tydligen. :’)
Fast jag har svårt att testa den utan att vara där.

• Redigerat 2023-06-23 09:40 av [Undertaker]
[Moon AppleGrey]
0

#21: vad kul! 😁

Ah, ja, det är det ju förstås.