OT & Babbeltråden #3
Förra tråden hittar ni här:
https://teckning.ifokus.se/discussion/1545038/ot-and-babbeltraden-2
Babbla på här om allt mellan himmel och jord!
- Redigerat 2022-10-07 18:05 av [Tismon]
Nu ska det tecknas..
Jag förstörde det😭😭😭
Efter en halvtimme….hatar det..
#2: Vet hur det känns 😭
Äsch jag trodde jag skulle lyckas bli första kommentaren! Hahah
😁
#8: Vad fin 🙂
😁
Jag är såå rädd att förstöra den :(
Vid kl 2 idag blir det min första travkurs, som jag har längtat!
#12: Jag vet känslan. Det är bra att försöka komma över den känslan eftersom ens rädsla att förstöra bilden ofta sätter stopp för att man utvecklas/vågar pröva nya saker. Jag försöker tänka att jag redan tecknat den bilden så råkar jag förstöra den så kan jag bara teckna en ny bild eftersom jag tidigare lyckats 🙂
- Redigerat 2022-08-20 13:05 av [Tismon]
#13 tack! Det där hjälpte!
#14: Vad bra 😁
Har inte blivit speciellt mycket tecknande under sommaren men har iaf målat 😆
Rätt meditativt att måla hus. Bara att kladda färg utan att behöva fundera på former och sånt och man ser resultat rätt fort (speciellt efter första lagret, vi han med att måla två lager innan vi åkte hem).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#17: Åh låter jättemysigt ju! Vilken härlig plats
Spännande! 😁
#22: Vad roligt! 😁
#25: Herregud vad cool! Älskar drakar!!! Kinesiska drakar är så häftiga, hade jag haft mer pengar och inte varit så mesig för nålar hade jag velat tatuera en kinesisk drake längst mitt ben eller på ena sidan magen/höften ner till låret 😍
Jag må egentligen aldrig använda Instagram men råkade hitta en hashtag som jag fastnat för. Två eller fler personer ska rita en karaktär (film, spel, anime, etc.) i samma position/rörelse och perspektiv men i sin alldeles egna stil. Får nog se till att inte glömma tiden när jag bläddrar bland alla teckningar.
#27: Så typ en utmaning? Sådana är ganska roliga 😁
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#28: Jep. Fann även videos med liknande idé men där ritar alla efter samma beskrivning. Väldigt rogivande.
Tycker alltid det är häftigt att jämföra olika stiler och liknande.
#29: Spännande! Får kika på det sen för ska iväg snart 😊
Jag funderare och funderar med pennan i handen på hur lycka är för mig på papper..
#31: 😁
nu håller man på att rita av sig själv.. lika ful som i verkligheten. nedå.. jag hittade en bra mall :P
- Redigerat 2022-09-03 17:25 av [Lilium]
näsan! Jag.blir.så.trött.på.den. ser ju ut som 3 taggar :P
Jag kom på ett litet roligt projekt jag tänker ägna mig åt. Tanken är att jag ska lära mig rita utan att tänka så mycket samt inte allt för komplext så att det inte blir evighets-projekt.
Ni lär nog få se lite idag eller imorgon, beroende på hur det går.
#34: Näsor är jobbiga att rita. Läppar med. Egentligen ansikten i sig. :’)
#36 Jag håller med :P Ritar av en bild från internet lite, så jag inte ritar en orm istellet för läppar typ xD
Idag ska jag försöka att komma någon vart med mitt träd som tar hundra år att färglägga.
#38: Påminner mig om min djurskalle som jag nu ägnat närmare ett år åt och som fortfarande behöver mer skuggning…
Bör då tillägga att jag är dålig på att arbeta vidare på det. :’)
Jag måste vara ärlig och säga att jag har minst 10 olika verk som jag jobbat på i ca 1 år, ingen ork att bli färdig :P Samma gäller när jag skriver fanfictions och på mina "böcker", börjar på dem men avslutar aldrig.
#41: Jag har också en vacker samling. En uggla, orm-människan, skallen, magnolia och en hel del andra saker…
Böcker har jag många som bara har 500-1000 ord eller två till tre kapitel (2000-6000 ord). Jag är lite lat.
#42 Kan inte ens komma på vad jag har liggandes runtomkring mig.
Tror det handlar mest om motivation, har absolut ingen motivation eller ork att forma mina ord och skriva ner det. Så därför passar rollspel perfekt för mig :´)
#43: För mig är det ofta att jag fastnar eller inte kommer på ett bra sätt att fortsätta på, samma med konsten.
Har några målningar som jag inte är riktigt nöjd med (alltså inte helt färdiga) men känner verkligen ingen motivation att slutföra dem heller.
#44: Känner samma! Det blir liksom art och authors block som är långvarig.
#46: Har förhoppningsvis kommit på en rolig övning för att släppa lite på bägge kombinerat. Men får se.
Jag har förresten inga tomma skissblock längre så jag behövde införskaffa ett nytt… Förstår inte hur mina A4-block alltid kan vara fulla trots att jag använder det små oftare.
#47 För min del så känns det som intresset släpper lite pågrund av att jag har sådan passion i just fotografering och fler planer och projekt i fotografering snarare än att skriva eller teckna/måla.
4h på skissen på mig.. jahapp då var det att formera lycka på papper (lycka för mig)
#47: kul idé det där med serien. (Såg precis den tråden) 😁
#50: Tack. Ska bli spännande och se hur det går för mig.
#51: förstår det, och tycker att det ska bli roligt att följa den också. 😁
Det är inte ens lunch och jag är redan för trött för denna värld. Höll nästan på att dricka vattnet jag doppar penseln i.
#53: Oj hahaha. Det har faktiskt hänt mig med tbh 😂
#53 obs…
#54: Och just därför bör man inte vara uppe halva natten. :')
#53: Jag har varit nära att dricka målarvattnet, har även doppat penseln i temuggen istället för målarvattnet 😂 Numera brukar jag låta bli att ha te (eller annan dricka) framme om jag målar med färger som behöver ha vattenglas för penselrengöring.
#56: Du har nog en poäng 😂
Jag har gjort en massa knäppa saker när jag målat. Inkl använt mitt drickvatten som doppvatten, fått slut på plats så börjat använda mitt ben som en palett, nästan druckit mitt doppvatten och säkert fler knasigheter 😂
Har jättemycket ångest just nu. Gör exempelbilder för potentiell kund och haft så mycket artblock och kunden var verkligen inte nöjd……
#59: Om du vill och det inte är något personligt så kan du visa. Kanske någon kan hjälpa?
Annars får du ta en kopp te och vila lite. Fantasin är som bäst när man inte gör någonting. Själv får jag fler idéer när jag gör annat än när jag egentligen behöver dem.
#59 Då har den personen dålig smak bara. För du Tecknar/målar jättebra.
Visa gärna vad det är du gjort :)
#60: Nej det är bara exempelbilder och jag ser själv alla felen och förstår vad de menar. Men i och med att det bara är exempelbilder så försökte jag inte vara för noggrann.
#61:

Bläck går dessvärre inte att sudda
- Redigerat 2022-09-04 20:03 av [Tismon]
#62: Alltid svårt att få till… Skissar du bara formen eller även mer? Funderar på om en exaktare skiss kanske skulle hjälpa?
#62 de där är ju bra ! Säg att du inte vill göra det för detaljerat då det är exempelbilder. Hen kanske förstår då?
#63: Du har nog rätt i att en exaktare skiss lär hjälpa
Ska bara gråta lite först innan jag fortsätter 😐
#64: Det är en väldigt seriös kund eftersom de eventuellt kan ge mig fler kunder då de är mycket i hundvärlden
#65 🖤
Börjar däremot få slut på bläck så det suger…. 😢
#66 Aha.. Så pass..
Ta det lugnt bara. Du har talang. Gör det du gör, så blir det bra :)
#65: Ger dig en stödkram. (Känn dig ärad, jag är snål med mina kramar!) Och ta dig en kopp te.
#64: Många som själva inte ritar har svårt att se hur det skulle kunna vara bättre senare eller hur bilder kan utvecklas. Dessutom så tror jag kunden även är rädd att det inte ska likna sin hund. Finns en anledning till varför jag inte klarat att rita än enda av mina fåglar. Många djurägare vill att de verkligen ska fånga djurets personlighet i bilden. Då det handlar om en Doberman Pinscher (om jag inte är helt ute och cyklar) är ägaren nog väldigt stolt.
#68: Har du H och B2 minor? Funderar på om ett exempel i blyerts skulle kunna funka.
#69: Det är snällt av dig, tack så mycket 💜
Är bara jobbigt att ha så mycket press på mig själv som jag har och når jag försöker att släppa lite på pressen så blir de inte nöjda (inte ens en beställning utan en exempelbild)
Av någon anledning så är äldre män mycket petigare än alla andra. En kund jag hade för några år sedan blev ju aldrig nöjd med sitt porträtt…. Fick säkert ändra den 11 gånger.
#70: tack 💜💜 ni alla inne på teckning är bäst!
Fast det är inte ens hans hund utan det är en gratisbild från pixabay 😂 han är en hundtränare så han kan eventuellt ge mig många kunder
Jag har 8B, B, 6B,4B, 2B och HB. Tänker göra en blyerts bild också men behövs en i bläck eftersom han vill ha olika exempelbilder i olika medium. Jag har redan gett honom 2 akrylmålningar… Ska ge honom en bläck teckning, en blyerts, en kol och ev en vattenfärg.
Sedan har jag 3 faktiska beställningar (inte exempelbilder) av 2 olika personer
Sedan har jag skolarbete jag stressar snart sönder. Får ta och göra mig lite te som du säger 🌸
- Redigerat 2022-09-04 20:21 av [Tismon]
#72: Hundtränare… Tror nog jag står fast vid min punkt. Bara att han inte äger hundarna. :')
Du har en hel del… Och han vill ha en hel del. Hoppas verkligen att det lönar sig för dig i slutändan.
Vad roligt! Jag kanske leker dryg kund när jag har lite pengar. Nya skissblocken kostade lite…
Påminn mig inte om skolsaker… Jag måste ha klart ett program till november men fick strul och ligger efter en hel del. Dessutom har jag andra arbeten som måste bli klara. Men vad gör man för att slippa stress: Börjar med en comic för att glömma verkligheten och låtsas som om man inte egentligen är en perfektionist.
#73: Tack! Det hoppas jag också! Har så mycket utgifter att det är ett mirakel att jag inte dött av stress ännu hahaha. Så fler kunder kommer förbättra mitt liv, kanske får jag råd med medicin och glasögon såsmåningom!! 😂
Hahaha dryga kunder är jag snart van vid 😉😂
Usch samma här. Går inte ens skola utan läser upp religionen bara… Men man sitter hellre och hittar på nya saker istället för att ta tag i det jobbiga 😂
#74: Glasögon… Jag skulle behöva besöka min kära optiker lite oftare men nya glasögon en gång om året är redan dyrt nog. Även om det innebär att jag ofta springer runt flera månader med yrsel, huvudvärk samt en och annat skada jag fått av att inte kunna uppskatta djupet. :')
Jag vet inte om jag skulle kunna hantera dem…
Religion? Hade det bara de året jag gick i skolan i Sverige och… det märks nog ibland på mig att jag inte har koll på allt.
Eller hur? Dock så riskerar min comic att bli ganska mörk då min hjärna producerar skumma saker när den står under stress. Men hittills har jag kämpat emot! :')
Google är hyfsat bra på att gissa. Fick just reklam för kuddar så att man sover rätt och inte får ont i ryggen. Nu kanske inte direkt min kudde är skyldig till mina ryggproblem utan gamla skador kombinerat med att jag alltid sitter väldigt konstigt.
#75: Kanske linser blir billigare? Om du ändrar styrka så ofta så kan du ju köpa månadslinser eller liknande? Låter billigare i längden än med nya glasögon varje år. Jag skulle egentligen behöva kolla upp min syn jag med 😂
Jag har F i religionen i gymnasiet och behöver få bättre betyg för att kunna komma in på utbildningen jag vill gå… Heh.
Awww du får ta det lite lugnt!
#76: Google är läskig på så vis 😱
#77: Har linser men de funkar inte alls bra när mina ögon blir trötta samt att Astigmatismen, vad jag har förstått det som, inte går att korrigera med dem så även med linser blir jag yr och springer in i saker eller greppar luft istället för en penna. :’)
Glad att det är ett väldigt annorlunda system där jag bor. Även om sista året är kämpigt innan man får plugga på universitet.
Jag är inte bra på att ta det lugnt. Eller… jag är bra på att inte göra saker men mitt huvud finner sällan ro.
#78: Jep. Men kudden dem gör reklam för kostar 2500 kr. Vem i hela friden betalar frivilligt så mycket för en kudde?
#80 hoppet är det sista som överger en…
Om man har väldigt ont i rygg, nacke huvud..
#81: Tror det finns billigare kuddar som hjälper. Resterande pengar kan man används för att få en fysioterapeut eller liknande. Framförallt då deras kuddar lika gärna kunde varit första bästa kudde man hittat på Ikea. Iallafall vad mitt otränade öga kunde bedöma. Men de kanske säljer andra kuddar än dem de visar.
#82 precis.. Så..
#79: Ah, för min kompis med stigmatism har ett oar specialbeställda linser för just stigmatism som fungerar jättebra för dem. Men de kanske är skitdyra jag vet inte 🤷♀️
Fick ett F eftersom läraren aldrig var närvarande…. 😂
Hmmm… Lyssna på lugn musik, ät god mat/drick te och ta ett bad? Något sånt kanske haha
#80: en rik person 😂
#84: Kanske finns men är nog inte värt det då linser inte alltid funkar för mig. Får fråga nästa gång jag är hos optikern.
Intressant. Brukar oftast vara eleven som lyser med sin frånvaro… :’)
Har tyvärr motsatt effekt, bortsett från teet. Te hjälper mot det mesta.
#85: Med ryggproblem! :’)
#86: Kan vara värt att kolla upp i alla fall 🙂 glasögon är ju skitdyrt så fram tills din syn har blivit "klar" kan du göra det. Har för mig att synen förändras fram tills man är 25. Och sedan börjar förändras igen efter 40-50 (?) tills 60.
Haha ja. Väldigt svårt att lämna in några uppgifter när man aldrig blev informerad om vad som skulle göras
Drick lite te!
#87: Den rika personen har suttit och räknat sedlar för länge, till slut får de ju ont i ryggen 😂
#89 😂
Jag behöver också nya glasögon. Mina har blivit riktigt slitna så de känns som de är skitiga hela tiden även efter att jag precis gjort rent dem 😂 Har bara inte hittat några bågar jag gillar (och det går tyvärr inte att byta glas i de bågar jag har nu som jag älskar).
#91: Så tråkigt att du inte kan byta glas :(
Har ont i händenra och mår kasst
#93 hoppas det går över så snabbt som möjligt.
PS älskar din nya signatur
#94: Tack 🙂
Hehe ja, hundar är partydjur 😁
Det ställs så höga krav på mog från denna personen omg jag vet inte om jag klarar det….
#96 klarar inte du det, vem klarar det då?
Ta det bara lugnt så gör du som bäst ifrån dig (gissar jag, för de människor jag känner är det bäst)
#97: Han vill att jag ska åka ut och träffa alla kunderna som jag får via honom, träffa deras hundar innan jag målar dem. Men att åka ut och träffa folk kostar bensinpengar, jag har inget emot att träffa hundar det är oftast människor jag tycker kan vara jobbigt att träffa.
#98 ah.. Jdå….
Det blir mycket pengar…
Kanske typ, skype möte? Så du får se de..? Han kankse kan ha lite förståelse att mna inte vill åka så mycket vill pga bensin kostnaderna?
#99: Jag kommer ju se dem på bild 🤷♀️
De får gärna skicka sina hundar hem till mig dock. Det finns däremot en risk att jag kanske snor dem 😂
- Redigerat 2022-09-05 15:34 av [Tismon]
#100 jo men exakt… Annars kankse bara en vidio typ hur dem e och så om han tycker att man måste se personligheterna.. O mm..
använd ursäkten: jag lovade inget 🤣
#101: Jadu, själv tycker jag att man ser personligheterna i deras ögon och då brukar bilder räcka. Men videos på hundar tittar jag gärna på 🥰
Hahahahahaha ja precis 😂
Draken bkev jättefin 😍
#110: Så söta.
#111 tack! 😃
#110: Awwww 😍
#113 😃
#115: Ska det bli till Unixs bur?
#116 japp, utsidan
#117: kpmmer se så mysigt ut 🤩
Åh jag vill verkligen få hem min Unix, varför måste det ta så lång tid att han är borta?? Jag har blivit desperat. Aja jag får träffa honom när Unix juniorerna är födda.
Bara 13 dagar kvar… När dem är födda får jag tillbaka honom. 5 veckor senare efter det får jag hem min Unix jr! Så lycklig!
#119: Nu kan jag inget om hamstrar, men ska de bo tillsammans? Vissa hamstrar var väl solitära?
#120 det är guldhamster, dem kommer bo i olika burar. Var lite otydlig där 🙃
Du hade rätt i att vissa ska leva ensamma och vissa i flock. Dvärgar ska leva i flock och guld solitära 😊
#121: Jaha då förstår jag. Vad roligt! 😊
#122 japp 😁
Du får hamsterbebis och jag får kaninbebisar. Du får dela bilder!
#124 bilder kommer när den är född 😋
Du får mer än gärna dela med dig av lite kanin-bebis bilder 😊
#125 fåglar är för underbara :)
#125: DENDÄR BILDEN VAR JU BARA URGULLIG
#126: Jep. Och skålar är perfekta leksaker.
#127: Eller hur? Problemet är att få med huvudet då hon alltid kommer flygandes när jag ropar…
#128: Du lyckades o varje fall bra med den bilden. SÅ underbart söt 🥰
#125: Supersöt! Måste leta rätt på en bild nu från när jag födde upp undulater (för många många år sen).
Lilla Molnija gillade att ligga i ena foderkoppen 🥰
Kan sakna mina undulater ibland, var riktigt roligt med alla färger när det kom till avel men tyvärr gick det inte lika bra med min ljudkänslighet och deras tjattrande (tyvärr en ren plåga när man hade migrän). Gick bättre när jag bodde i Skåne eftersom de då bodde i annat rum än där vi vistades mest men efter flytten så blev det tyvärr för mycket och mina planer fick skrotas och de flesta fick omplaceras.
#130: DJUR är så SÖTA Aaaaaaaaaaaaaaa!
#130: Fåglar sitter verkligen lite överallt.
Undulater har så vackra färger. Har bara haft en som var kompis till första nymfparakiten. Han var dock väldigt tyst och accepterade då bara sin vän. Liten vresig sak men han följde gärna med på tokigheter.
Jag föredrar då större fåglar och tanken är även när tid och pengar finns att adoptera fler parakiter och små papegojor men i dagsläget har jag inte den möjligheten.
Jag har ju då en som helst sitter så nära som möjligt och även mosar in sig överallt.
Ljudnivån med undulater måste vara enorm. Jag har ju då i nuläget tre honor så det är väldigt sällan man hör något från dem, förutom då när jag kommer hem eller ska gå… :’)
Hanarna jag haft var betydligt pratigare men även högljuddare. Sedan så är jag nog immun mot ljudet i sig efter nästan 18 år med fåglar .
#133: Inget plågeri för min del!! 😍😍😍 Det jobbigaste är väl att man inte riktigt kan klappa en datorskräm. Well, klappa datorskärmen kan man ju. Men jag kan ju inte klappa fåglarna på bilderna 😂
#133 😍
#134: Mina små fluffiga dunbollar. Kan även avslöja att de luktar väldigt gott.
#136: Djur gör det av någon anledning! Älskar doften av häst…. hund…katt. Kom inte ihåg hur kaniner luktade men de luktar säkert gott. Gerbiler luktar gott. Har aldrig doftat på hamstrar dock så kan inget säga där.
#137: Det har du rätt i. Djur är egentligen perfekta, om man tänker på saken.
#139: Så stilig.
#137 Japp djur luktar gott :)
Har du haft gerbil? :)
- Redigerat 2022-09-16 19:48 av [Lilium]
#139 fin duva :)
#141: Ja, jag hade 2 gerbiler för 5 år sedan 🙂
#143 jaha, Kul. Har haft gerbiler jag med :)
#144: Väldigt trevliga djur, bits aldrig. Däremot tycker jag det är tråkigt med djur som bara lever i 3 år, man blir så ledsen 😢
#145: Jag är glad att mina ”monster” blir 15-25 år, i vissa fall även äldre. Jag skulle inte klara av att förlora mina djur så ofta.
#145 Ja, alltid svårt att förlora de :( Mina gerbiler blev 4&5 år gamla. Bland mina första minnen är de med.. Så det var sjukt jobbigt när de gått bort. Men man får ha kul och tillbringa tiden med dem när de är här med en.
#146 Förstår det :/
#146: Precis, anledningen till att jag inte har fler gerbiler 😢
Är också glad att jag lär ha många fler år till med mina djur. Skulle de gå bort hade jag blivit så förkrossad.
#147: Oj, det var ändå länge. Längre än mina och längre "medellängden"
#148 Ja, de var ju då Tyvärr från djuräffär.. Men jag var 6år och visste inget :(
De fick ett långt och härligt liv iaf. Jag trodde dock inte att jag skulle få ha de så länge, är väldigt glad att de stannade ett tag till .. Efter det skaffade jag en liten hamster tjej..men hon blev bara 8mån.. okänd orsak…
Sen är det unix på 1år.. Jag hoppas att han stannar länge <3
#149: Jag har köpt djur från djuraffär också, vet man inte bättre så vet man inte bättre. Mina var också från djuraffär men i dagens läge skulle jag aldrig ha köpt från djuraffär.
Å andra sidan djur är djur och djur är underbara var de än kommer ifrån. Det handlar ju om det oansvariga djurhållningen bakom och inte djuren i sig. De är lika underbara var de än kommer ifrån 🙂
Hoppas jag med 🐹
#150 så är det ju :)
#151: I de Arken zoo jag har varit på har de börjat avveckla levande djur så det är ju på rätt väg
Jag handlar leksaker till fåglarna i en djuraffär och sist hade dem en papegoja (Ah! Jag minns inte arten) som var själv med undulaterna trots att de bara säljs i par och alltid minst måste vara två. Hon som jobbar där var själv brydd.
Hade banne mig gärna köpt den men att få tag på en vän/partner samt bur… dessutom har jag verkligen inte tid och plats för fler i dagsläget. Men i alla fall lovade expediten att hon skulle ta upp det med ledningen.
Problemet är även att dessa djur då antingen bär på smitta eller andra problem samt att man inte behöver ha koll på arten för att få köpa den. Det finns redan nog med djur som behöver hem och man borde behöva klara ett prov för att få hålla djur. Vissa saknar ju till och med grundläggande informationer.
(Ursäkta mig, jag blev just lite upprörd…)
#152 Det arken zoo jag varit på (där jag köpte gerbilerna) Slutade dem med djur samma år jag köpte gerbilerna. Nu säljer dem inga djur alls. Det är bra att de börjat nån vart :)
#153 ingen fara, Jag förstår dig precis.
#154: Djur bör verkligen bara få säljas av kunniga uppfödare.
#155 Där instämmer jag till 100%.
Med Fjalar (min första och mest tama undulat) fick man aldrig vara ifred!
Några av Fjalars bebisar också (svårt att tro det är 13 år sedan de föddes, känns som bara något år sen jag hade dem).
Fjalar visste vart fröerna förvarades!
Tyvärr så tjattrar undulater nästan konstant och det funkade tyvärr inte när de var många och bodde i samma rum där jag vistades som mest :( och både honor och hanar tycker jag varit lika tjattriga.
Har även haft problem med några av mina kanariefåglar jag haft (främst sång kanarie) då de sjungit intensivt och väldigt högt (och höga toner som skär i öronen).
Inte alls samma problem med Sixten (skrattduva) även om han hoar "konstant" då det är mer dovt ljud.
Håller med om att smådjur av alla slag inte borde få säljas i djuraffär (precis som att hund och katt inte får säljas).
Akvariefiskar skulle jag väl se som ända undantag men då helst bara få säljas i affär som specialiserar sig på akvariefisk och har kunskapen för det (men det är mest eftersom många fiskar är svåra eller omöjliga att odla i vanliga akvarium hemma).
#157: Fåglar är underbara. Man kan sällan äta utan att få en nyfiken blick eller till och med en näbb i munnen. Även att komma i världens fart och kasta sig mot en i hopp om att man blir fångad ägnar sig två av mina nuvarande åt. Huvuden och datorer är naturligtvis också väldigt bra ställen att vara på/vid. :’)
Golvet har alla fåglar jag haft älskat att springa runt på och även soffan och bord.
#158: Ja, det är en av anledningarna till varför min flock nog aldrig kommer bestå av undulater. Hjälpa alla kan jag ändå inte, tyvärr.
Många underskattar ändå hur mycket fåglar låter och hur illa de låter om de är missnöjda vilket leder till att nybörjare gör sig av med fåglarna. Men blir ju så om man inte håller dem rätt eller kan ge dem det som de behöver.
Duvor är lustiga väsen. Fascinerande.
Jag skulle absolut inte ha problem med om en fågeluppfödare hade en butik och sålde fåglar, samma med andra smådjur (och även fiskar som ibland går att hitta i butiker där de inte alltid har full koll). Det som är problemet är just den bristande kunskapen och dessutom säljer djurbutiker gärna i alla fall för små fågelburar.
#160: Finns ju en bra fågelbutik i Tanumshede. Ägaren är extremt fågelkunnig och föder själv upp flertalet av de fåglar hon säljer (och andra tar hon in från andra uppfödare och inte grossister). Säljer också bara lagliga burar (och just för att det är så svårt att få tag på lagliga burar till större fåglar så säljer hon bara mindre fåglar).
Vet att hon haft kampanjer där man kunnat lämna in sina för små burar och fått en liten summa för dem om man då köper en laglig bur istället så hon är helt klart mån om att de ska ha det bra.
Dock borde de stora butikskedjorna inte få sälja djur eftersom de ofta inte har kunskapen för det (eftersom de som arbetar i djurbutik inte behöver utbildning utan enbart ägaren).
Man får sällan vara ifred med fåglar. Thaum (Sixtens pappa) älskade att sitta på skärmen och följa muspekaren (och försöka äta den när den kom nära) han gillade även att ligga och sova på tangentbordet på bärbara datorn eftersom det var varmt och skönt där. Octarine (Sixtens mamma) skulle gärna vara med överallt och se vad man gjorde. Bada i hundarnas och kaninernas vattenskål har alltid varit en favorit (även fast de har sina egna badskålar). Stackars Gletta tyckte duvorna var jätteläskiga (hon tyckte alla mina fåglar var obehagliga ända sen Fjalar flugit ner i tratten på henne efter hon kastrerades som unghund).
Bygga bo gör de gärna lite var stans också och snor då av kaninernas hö (även försöka peta in hö i örat på mig har varit poppis genom åren).
#161: Duvor är verkligen underskattade. Dessutom är de ju så sjukt söta.
Mina gillar mer att slänga ner saker på golvet (bland annat hö från en ”marsvins” leksak). Allt ska ner! Sedan ser de så nöjda ut när objektet landat.
Sixten som bebis (född 12/12-12, kan iof vara hans identiska brorsa som kläcktes dagen innan) och Sixten precis innan han flytta till sitt nya hem (han kom tillbaka senare då ägaren inte kunde ha honom kvar längre och fick flytta igen men fick åter tillbaka honom förra året då den ägaren inte längre kunde ha honom kvar så nu stannar han här för resten av livet).
Sixten gillar att bygga bo runt datormusen (och trampa runt på tangentbordet och skicka hemliga meddelanden till folk).
#162 De är verkligen underskattade! När folk vill köpa större papegojor (vilka jag anser inte borde få vara husdjur till vem som helst) brukar jag alltid rekommendera skrattduvor istället! Så mycket enklare och mindre destruktiva och blir otroligt tama! Dessutom är de relativt enkla att ha helt burfria (vilket jag hade när jag födde upp dem).
#163: Folk tror att papegojor är roliga och enkla men det är de absolut inte. Redan nymfparakiter och undulater borde inte klassas som ”nybörjarfåglar” då folk verkligen underskattar mängden sysselsättning de kräver för att må bra. (Samt att folk allt för ofta vill ha speglar…)
Dessutom ska man enligt mig i alla fall ha fåglarna fria större delen av dagen (mina är inne om nätterna då de har sin ”trygghet” i buren samt när jag inte är hemma av säkerhetssjäl) eller ha en bur som är stor nog om de inte kan få vara ute på större yta hela dagen. Framförallt ska inte alla dessa arter som är gjorda för att flyga mycket behöva bo i bur och aldrig kunna sträcka på vingarna ordentligt.
Och sedan väntar sig alla alltid att de ska bli tama på nolltid men glömmer bort att fåglar är levande väsen med personlighet. Förstår inte heller varför de går att köpa papegojor ensamma om man inte redan har fågel. Jag besöker regelbundet ett fågelcenter och allt för ofta ser man fåglar som behövt leva ensamma och i många fall har de inte fått vara ute samt att ägaren knapp varit hemma. Inte konstigt om fågeln då börjar plocka sig. Jag får redan dåligt samvete när jag haft ensamma fåglar då en gått bort och de inte alltid är lätt att hitta passande fåglar. Just parakiter och papegojor är flockdjur. Här är det inget allt för vanligt husdjur vilket gör det svårare. Fågelcentret brukar inte ge bort fåglar om de inte tror att de får ett bättre hem trots att de är fullt där. Hämtade mina två galningar därifrån. Sälja får dem ändå inte.
Jag har inte full koll på duvor men vad jag läst verkar de vara väldigt trevliga och lätta att komma överens med om man nu jämför med vissa andra fågelarter. Förstår alltså att du rekommenderar dem istället för större papegojor. Själv må jag vara uppväxt med fåglar samt har släktingar med större papegojor men jag måste erkänna att jag ändå inte känner att jag är rätt person för alla arter. Bland annat skulle jag i alla fall i nuläget inte säga att jag vore redo för att kunna hålla kakaduor till exempel. Och då är jag både påläst och har fågelvana.
Jag funderar på om någon ens föder upp skrattduvor här… Tror de är ett för ovanligt husdjur. Och då har de ändå en hel del charm… :’) Men det har alla fåglar.
#164: Kan bara hålla med! De är så otroligt krävande och eftersom många av de större lever så länge också så är det ju omöjligt att planera för framtiden och hur de ska gå (många blir ju dessutom enbart fäst vid en eller fåtal personer eller tom enbart ett kön och skaffar man då familj kan det ju bli rejäla problem).
Själv är jag mer för raknäbbar och återkommer alltid till Zebrafinkar förr eller senare (mina första fåglar var zebrafinkar). Haft fågel sen jag var 12, blivit en hel del olika arter och en del uppfödning men har svårare och svårare för det där med att föda upp eftersom man aldrig kan garantera hur de kommer få det i sina nya hem.
Tyvärr så är det svårt med finkar att ha friflygande då det är så himla mycket faror för småttingarna så har försökt att ha stora burar där de kunnat flyga ordentligt. Det är ju lite lättare när de är lite större (som duvorna) och inte kan trilla bakom saker och fastna (haft kanariefågel som trilla och fastna bakom kylskåpet bla).
Duvorna är ju inte alls lika krävande, de vill gärna vara med såklart men de blir inte deprimerade och mår dåligt om de skulle behöva sitta instängda en hel dag av någon anledning (och Sixten väljer ofta att sätta sig och hoa i andra änden av huset efter att vi haft vår mysstund och verkar inte alls bry sig om ifall jag är närvarande eller inte 😂).
Tyvärr funkar dock inte Sixten med artfränder. Hos första ägaren levde han ensam och när jag fick tillbaka honom första vändan så attackera han direkt min kvarvarande duva. Ägaren ångra sig och hämta honom igen innan jag åter fick tillbaka honom nåt år senare (men då hade min kvarvarande duva redan gått bort). I andra hemmet bodde han med Nymfer och hon skaffa en annan duva till honom (de bodde helt frigående) så fick med den andra duvan när jag fick tillbaka Sixten men det gick inte alls när jag var i närheten utan de slog varandra blodiga så fick tyvärr omplacera den andra duvan.
Verkar gå lite i vågor hur lätt eller svårt skrattduvor är att få tag på. Ibland verkar många sälja och i nästa stund kan man inte hitta en enda. Är väl tyvärr för få som inser charmen med dem så de är inte så poppis som att skaffa goja (för gojor kan ju prata, om man har tur).
Just nu får Sixten vara själv. Han bodde ett tag med mina kanariefåglar (och det funkade faktiskt bra) men dem var ju gamla och ena hade en missbildad fot sen innan den kom till mig som började bli värre så jag fick tyvärr ta bort dem i våras.
Den dag Sixten inte längre finns här blir det såklart fåglar igen men vet inte vad än. Är sugen på Zebrafinkar igen men även kikat lite på Risfåglar för de verkar lite roliga och charmiga (och inte pyttesmå). Han börjar ju bli gammal lilla Sixten men samtidigt finns de ju de duvor som levt otroligt länge (min äldsta var minst 18 år, övertog den när den var minst 16 år då tidigare ägarna haft den så länge men var osäkra på åldern när de fått den).
Just nu ser han inte mycket ut för världen heller för han ruggar som sjutton! Tyvärr har han fått leva husarrest också under Moiras behandling och sanering (eftersom han gillar att vara ner i Moiras toalåda och pilla vill jag inte riskera att han sprider runt smitta eller för den delen råkar få i sig eventuella medicinrester som kanske kommer ut från Moira) så vi har mest burgos nu (men saknar att inte ha honom vid mig när jag sitter vid datorn).
#165: Finkar och andra mindre fåglar har jag aldrig fastnat för, även om de är väldigt roliga att iaktta.
Som tur är så kan man ändå få till stora burar i jämförelse till fågeln. Känns även betydligt säkrare. Jag får redan lite panik när mina hittar på dumheter. De är ju ändå ganska så starka.
Duvor har jag aldrig upplevt att de är flockdjur på samma vis. Just då de flesta inte mår dåligt på de sättet av att vara ensamma. Nu vet jag inte hur olika skogsduvor är från skrattduvor men jag hade en ensam skogsduva som oftast satt i ett träd nära mitt fönster. Den hade tydlig teckning så jag kände igen den och såg aldrig andra duvor i trakten.
Gojor går dock också i faser men är som tur är inte ett djur som allt för många skaffar. Om djuret har otur blir det ju många år med fel hållning. Stör mig även att folk alltid tror att fåglar pratar och sitter i bur hela dagen. Beror ju helt på art och fågel samt att de med buren verkligen inte är något jag stöttar… Framförallt med helt fel inredning.
Finkar är ju väldigt näpna väsen. Risfåglar är vackra.
Min äldsta just nu är nog minst 18 år, men om förra ägaren gissade rätt är hon vid det här laget över 20 år. De små är bara 2-5 år (de på fågelcentret fick aldrig reda på åldern) så de har jag kvar ett bra tag till.
När mina ruggar kan man nästan tro att någon släppt in en katt… Skulle nog kunna göra kuddar. :’)
Hoppas allt fortsätter gå framåt med Moira, även om det blir baksteg då och då. Och Sixten längtar nog tills han kan få ta del av ditt arbetande.
#166: Är ju lite annat att ha finkar som mest är "prydnad" än fåglar man kan interagera med lite mer och få lite annat utbyte av (även om jag haft en tam kanariefågel en gång och även haft en halvtam zebrafink så hör det ju inte till vanligheterna) så det är ju verkligen inte för alla, beror ju helt på vad man vill få ut av det. Själv gillar jag just att de livar upp massor men de klarar sig ändå väldigt bra på egen hand med varandra och kräver bara utrymme, god hygien, mat och vatten och man slipper känna dåligt samvete för de dagar energin är för låg för att roa dem och ge avancerad hjärngympa som gojorna kräver mer av.
Är trist för de gojor som bara får sitta i bur och förväntas prata (och vara snälla). Hört så många hemska historier om gojor som bott förfärligt i många år innan de hamnat hos någon som vet vad det innebär att ha goja (bla en blå gul ara som satt i en pytteliten bur i en lada med en helt glanslös fjäderdräkt, hamna som tur är hos en med aror sen tidigare så artfränder och någon som förstod sig på den).
Lite skoj när man ska resa med duvorna för de kan sitta någonstans och hoa, man plockar upp dem och stoppar in i transporten och de fortsätter sitta där och hoa direkt som om inget har hänt 😂
Minns undulaterna som blev förbannade för att de blev instängda i transporten och sen var förbannade när de blev utsläppta för att de varit inlåsta.
Sixten kan bli lite sur om han tycker man inte interagerat tillräckligt med honom men det släpper efter att han fått "skälla" (skratta argt) på en och nypa en i fingret i några sekunder sen har han släppt det och sätter sig och hoar och vill gosa (så inte speciellt långsint).
Duvorna har haft lite annorlunda socialt samspelt helt klart. Hade i början Thaum (hande), Paloma (gamla honan), Octarine (hona) och Berilia (hona som kom med Octarine). Thaum, Paloma och Octarin hängde ihop och födde upp Berilias (och Thaums) bebisar. Stackars Berilia fick däremot flytta för hon blev så otroligt utmobbad (satt och tryckte uppe på gardinstången och fick i princip inte vara någon annanstans i huset för de andra). När jag fick hem Idun (hane) blev det lite skifte och även när jag spara några av ungarna. Sen kunde två hålla ihop hela vintern men så fort våren kom så bytte de partners och de brydde sig verkligen inte om vilket kön polaren hade.
Så de verkar verkligen inte vara som många papegojor som bildar långlivade partnerskap.
Har haft ett berg av fjädrar på golvet, spelar ingen roll hur ofta man går och plockar det är ändå fullt! Nu verkar han äntligen vara klar med ruggandet så nu är det bara de nya fjädrarna som ska mogna.
Just nu känns det som vi har lite mer framsteg än bakslag men visst går det bakåt ibland som i morse hade hon en sämre period och var jättenervös och ville mest gömma sig under sängen och ville inte ha mig nära (kom inte ens för att få frukost) men det släppte som tur är till eftermiddagen.
Hon ska ha ny medicindos mot koccidierna nästa vecka + sanering igen. Sen dröjer det en vecka till tills hon ska ha sista dosen Axilur (mot mask). Får se om jag efter saneringen nästa veckar vågar släppa ut Sixten igen, han kan iaf alltid följa med mig in i badrummet (han gillar att följa med mig dit).
#167: Ja, finkar är en annan grej. Tror även vissa tror att alla små fåglar är precis som finkar att hålla.
Mina roar sig som tur är bra själv bara jag har något spännande hemma och i nödfall finns det alltid kvistar med löv de kan få. Men varje individ kräver tid och framförallt de små beter sig verkligen som småbarn när de är trötta eller hungriga.
Minns redan hur det var med min halv-blinda fågel när hon kom hit. Och då hade hon ändå bott hos en uppfödare (även om jag inte gillar sättet han höll fåglarna). Hon kunde varken flyga eller klättra och framförallt kunde hon inte hoppa. Dessutom var fjäderdräkten en katastrof. Duschade man henne blev hon genast blöt medan vattnet bara pärlade av min dåvarande andra parakit.
Mina fåglar är inte helt förtjusta i att sitta i transportbur. Sedan vill alla tre gärna ha exakt samma plats… (Jag delar inte på dem då det blir ett jäkla skrikande och då tre har plats nog i buren.)
Med hirskolv går det alltid att få in dem. Sedan är papegojor och parakiter ibland lite långsinta. Jag har de flesta dagarna flera timmar som de kan vara ute och brukar till och med på något vis ta mig hem över lunchen men just en dag hade jag absolut ingen tid och morgonen därpå fick jag ett ”bett” i örat och inget gos. Men de förlät mig efter några minuter.
Vad skönt att höra. Stackarn har verkligen åkt på en hel del.
Ny sanering igår så idag bestämde jag mig för att släppa ut Sixten igen och vad gör han? Totalt ignorerar mig och börjar direkt uppvakta datormusen (som vanligt) 🤣 han har iaf än så länge inte börjat fylla mitt datorbord med hö..
Han har tydligen inte saknat mig så mycket under sin "husarrest".
#169: Musen är ju så stilig.
#170: Verkligen! När jag ville låna den så attackera han mina fingrar och skällde surt på mig 😂 Vet inte om det är bättre eller sämre än de gånger han försöker para sig med handen så fort man använder musen…
Han är otroligt charmig men kan väl kanske inte påstå att han är den skarpaste kniven i lådan…
Vilken knasig pippi hahaha 😂
- Redigerat 2022-09-21 14:42 av [Tismon]
Nu har höet börjat ansamlats.. Efter att han badat i Moiras vatten skål (och lämnat massa fjäderdamm i det). Vet inte varför hans badskål (som dessutom är större) inte duger lika bra.
#173: Då föredrar jag nog kvistarna jag brukar få. Är svårare att transportera. :’)
#175: fint!
#176 tack! 😊
Idag följde jag med på licens lopp.. Jag såg du hon som äger toota skulle vara med.. Med toota..(Toota är en häst som var min favvo på travet)
Han kände igen mig när han såg mig 🥰 😭.
Jag ville krama hans hals och aldrig släppa taget men hon som äger honom vill inte ens säga hej till mig…Så jag gjorde inget, bara tittade på honom..
Hon drev på och höll in. (piska/bromsade) så mycket att han snubblande…
Fy tusan vad jag saknar honom.. Jaja.. Lite gråt till, sen får det vara bra..
#178: 😢
Idag, judo tävling vilket betyder att man ska gå upp tidigt..
#180: oj vad tidigt du klev upp!! 😱😱
#181: jupp,
Bara förluster men jag lyckades nästan få ner en.
#182: Ojdå, hoppas det går bättre nästa gång!
#183 det var min sista, min mage blev platt 🤭
#184: jaha, bra kämpat! 💪
#186: Grattis 🥳🏅🎊
#186: Grattis!
Inktober ska bli spännande.
#189 Håller med!
#189 Brukar aldrig lyckas med att hålla igång med det men ska verkligen försöka nu :´)
Vi får se hur jag lyckas 😂
Gjorde äntligen en ny header till min sida i spelet Horse Reality.
Är verkligen tydligt hur ojämn min "talang" är. Blev supernöjd med fjordingen men welshen blev jag inte alls lika nöjd med och tycker det ser ut som det är två olika personer som ritat dem.
Men den får duga för stunden. Kanske gör ett nytt försök senare (hade helst velat rita i datorn men har varken program eller Ritplatta för det).
#193: Det är ett ganska så ”normalt” problem. Men fjordingen är verkligen väldigt lyckad.
#194: Är samma med det mesta i mitt liv, mina anteckningsböcker i skolan ser ut som att flera olika människor skrivit i dem för det varierar så mycket hur min handstil ser ut dag till dag.
#195: Jag har fyra handstilar. Två per hand. Roligast är när den byter på samma sida.
#193: Snyggt ändå :)
Angående Ritprogram finns Krita, som är gratis att ladda ner från deras hemsida krita. Org
Riktigt bra, mitt favoritprogram att rita i, även jämfört med photoshop. :)
Ritplatta kostar ju lite, men behöver inte vara den dyraste modellen.
Pixlr och photopea funkar på chromebooks, men går ju inte att jämföra med krita.
#197: Tyvärr har jag inte råd nu att skaffa någon (även om de inte kostar massor), har tyvärr viktigare saker jag måste ha pengarna till den närmsta tiden (kommande veterinärräkning + nya glasögon).
Men ska kika på ritprogrammet :) Aldrig hört om det tidigare (bara hört om GIMP som gratis program).
#198: Man måste orioritera med ekonomin, och Ritplatta är ju helt klart en lyx och inte en nödvändighet som ska prioriteras :) Låter klokt.
Den här studien har jag gjort i Krita :) Det är en inlärningskurva men ett bra och smidigt program. Tror jag har en artikel eller recension om det för flera år sedan här på siten, under annat användarnamn..
#199: Supersnyggt!
Är det lätt att "montera ihop" bilder i det programmet?
Tänkte om jag skulle måla hästarna var för sig (med tex vattenfärg) och bakgrund för sig och sen sätta ihop de digitalt istället (lättare då ju att göra om en av hästarna om jag inte blir nöjd och slippa måla om hela bilden). I värsta fall får man väl måla med musen, har ju gjort det förut 😂
Gjorde mycket sånt i photoshop för miljoner år sen (var väl slutet av 90 talet) så skulle väl behöva lära om mig hur man gör.
#200: snygg häst!
Ja det tycker jag nog. Man jobbar i lager, får sudda bakgrunden osv… :)
#201: Tack, massor av år sedan jag målade den (med rollermouse dessutom), kan ju säga att det tog sin lilla tid (med många suddningar) att få till.
Jag är korkad… Valde att rita något aldeles för litet…
#203: bättre än för stort och allt får inte plats på pappret
#205: behöver inte bli jättedetaljerat
#205: Snyggt! Ser framemot att se mer av den :)
Litet är ok, stort är okey. Allt beror på syftet och känslan man vill ha.
Nu är jag helt inne i olja igen.. Åh, har saknat det!
Rekommenderar alla att prova oljefärg. Det är mycket mer förlåtande och enklare än akryl…
Men rekommenderar att inte använda lösningsmedel/terpentin/förtunning pga giftiga ångor (även de luktlösa). Funkar utmärkt att använda ren linolja som medium om man vill. Om man inte målar i tjocka lager med palettkniv så torkar det oftast över natten så oass att man kan fortsätta måla nya lager, eller högst några dagar.
Vill man hålla dem öppna längre kan man ha nejlikeolja i (luktar jättemycket jul, inte supernyttigt för katter att ha i luften).
Penslar kan tvättas i diskmedel (häll ut lite i handflatan och "måla" i handen tills färgen arbetats ut) eller galktvål (blöt tvålen , inte penseln, och måla på tvålen tills färgen arbetats ut). Det tar en stund men man slipper andas in terpentin. Ska man måla nästa dag kan man lägga penselborsten i lite linolja istället.
Man ska vara försiktig med trasor och papper som det finns olja på, de kan självantända om de är riktigt indränkta och hopskrynklade. Hag lägger mina i en burk med vatten tills jag kan slänga dem i soprummet (lite overkill, men iaf). På gården åker de in i öppna spisen.
Rekommenderar också att man köper de bästa färger man har rpd med (och råd att börja använda). Tex biltemas funkar att använda, men luktar lösningsmedel. Studiokvalitet är en bra start, de bör inte innehålla lösningsmedel och annat, men blandas inte alltid som konstnärskvalitet. Det är bättre att starta med primärfärgerna och blanda eget än att köpa många färger av sämre kvalitet. Jag brukar rekommendera en jordfärg ockdå (tex bränd sienna) för fin brun kan vara trixig att blanda och jordfärger är oftast de billigaste. Köper man konstnärskvalitet är de prissatta efter pigment, så det är värt att kolla vilken nyans av en färg som är billigast. Man måste ju inte köpa kadmiumgul när det finns så många andra gula för en fjärdedel av priset.. (och kadmium är giftigt).
Det går att måla akryl-primer /gesso på tjockt papper och ha som underlag istället för duk. Håller väl inte lika länge som riktig duk, men vet en del youtubers som använder det för att öva och till mindre viktiga arbeten.
So, nu är min o-efterfrågade rant om oljefärg klar… 😂 Tack för att ni kom till mitt ted-talk…
#207: Beror egentligen på att jag fyllt alla block förutom akvarell blocken… Hemskt. Så jag har bara en halv A4-sida för något som skulle täcka en hel.
#208: Jag har aldrig vågat mig på olja men gillar att använda akryl. Även om jag knappt vågat röra mina nya färger…
Olja kanske jag ska införskaffa och våga mig på.
#209: Du kan ju jobba med att beskära bilden - ibland måste inte hela motivet synas ;)
#210: Jag föredrar olja alla dagar i veckan men måste använda akryl i jobb pga torktid. Med akryl hjälper det att ha en "wet palette" ; i princip ett blött hushållspapper med ett bakplåtspapper över. Du lägger ut färgen på bakplåtspappret. Då torkar färgen inte på paletten iaf. Jag blir ändå frustrerad över att det inte går att blanda akryl på duken, den torkar för snabbt.. 😂
Med olja kan jag måla i alla skuggor och alla ljus, och sen fixa till kanter om de ska vara skarpa eller suddiga.. Enda problemet är om jag jobbar för länge och färgerna börjar blanda sig fel. Men då kan jag antingen vänta ett dygn ich sen måka över där jag vill, eller torka av ytan med papoer och börja om på just den biten. Beroende på vad jag behöver just då.
Bra olja är dyr i inköp, men dryg och varar länge. Ottossons är bra, mycket pigment. Ockran är däremot väldigt grusig, vet inte om det är så i andra märken. Har hört att jordfärger kan vara det. Ska bli kul att se om sennelier är likadan. Ottossons och old holland behöver man droppa lite olja i och mixa med palettkniv om man målar lite tunnare, så sprids den bättre på duken. Men de är riktigt mmycket oigment så det blir ju mer färg så också. De är inte jättebilliga precis men jag är nöjd med dem. Inte provat någon annan konstnärskvalitet dock, bara typ biltema. 😂 Kan ha någon random tub rembrandt också.. 🤷🏼♀️
#211: Tror bara jag kan få tag på Van Gogh om jag inte vill beställa. Får kolla. Tänkte även försöka skaffa lite annat idag.
#212: den är säkert bra :)
Insåg att jag faktiskt har några av studiokvalitet: lefranc bourgeois fine oil De är uråldriga (säkert 20 år) men fortfarande bra konsistens. Skulle absolut kunna tänka mig att använda dem nu också, kanske märker nån skillnad om jag börjar jämföra dem ordentligt med andra, men minns dem som bra. Kostar 79kr tuben fick jag fram och ser annorlunda ut nu.. 😂
Van gogh är säkert också bra att börja med. Hittade några tuber av daler rowney georgian också.. Säkert ok men minns att jag inte älskade dem… Kan vara snobberi eller att jag verkligen inte gillar deras guache.. 😂
Provade faktiskt olja rätt så nyligen och jobbar fortfarande med det i skolan. Väldigt underbart faktiskt och gillar det bättre än akryl (bara jobbigt att färgen råkar blanda ut sig lite för lätt ibland men det är förlåtligt).
Kan dock inte komma ihåg vilket märke det är, ska kolla lite senare!
#212: Googlade van gogh och de har fått bra recensioner :) så det är säkert en mkt bra start! (jag började med biltemas, men… 😂)
#214: Kul att höra! Är det vattenlöslig eller vanlig oljefärg? Jag har vattenlöslig i mitt klassrum men kommer inte överens med den..
#215: Vet bara att jag måste testa deras akrylfärg. Men har inte vågat. :')
Använder egentligen Amsterdam all acrylics standard series vilket duger gått för mig.
#215: Vattenlöslig :)
#216: Varför inte våga? :p det är bara färg och den gör ingen nytta i tuben ;)
#217: ok, vad bra att det fungerar för dig :) målar ni med vatten eller lösningsmedel?
#218: Det har du rätt i. Har varit lat och inte använt akryl på många månader nu.
#219: Jag ska inte säga för mycket.. Har ett set old holland oljefärger jag inte vågar använda för jag kanske en dag fortsätter på den där distanskursen jag avbröt för två år sedan…
(jättebra kurs men jag avskyr att få kritik.. 😂)
#218: Vi kör med vatten. Färgen vi använder funkar dock utan vatten också. Med lösningsmedel tror jag vi hade dött, tänk dig 16 elever som målar med oljefärg med starka lösningsmedel i en studio.
Har testat att måla med olja en gång. Kan ju iof ha varit typen av färg som gjorde det men jag var inte alls kompis med det (har dessutom extra svårt för dofterna, även linolja har jag svårt för) så föredrar helt klart akryl.
#221: ok, för det finns ju särskilda lösningsmedel till vattenbaserad olja :) och odorless medel. Fast de är ju fortfarande dåliga att andas in.
Tyckte inte att färgen vi har blandar sig med vattnet bara.
#208: personligen är jag inte jätteglad för oljefärg 😋
#224: nä asså inte okey 😋 man måste gilla oljefärg!
Var inte heller superförtjust första gångerna men då hade jag dels kassa färger och dels ingen aning om hur man kan använda dem. Nu finns så mycket på youtube…
#225: Ja alltså jag förstår charmen med oljefärg och det finns något i det som gör oljefärg till en rolig färg att använda
Torktiden förstör det väldigt mycket för mig, samt hur man går tillväga när man arbetar i lager. Invecklat att varje lager färg måste vara tunnare än det förra.
Föredrar det när det är simpelt 🙂
- Redigerat 2022-10-07 16:53 av [Tismon]
Tycker att det beror väldigt mycket på. Man behöver inte nödvändigtvis ha enbart tunna lager. Också så har mina målningar varit hyfsat torra efter bara någon vecka.
#227: du kan ha tjockt lager men lagret som är på måste vara tunnare än lagret undertill, annars fäster inte färgen har jag själv lagt märke till.
En vecka är för lång tid för mig 😂
Jag har funnit gammal billig akrylfärg från 2014. Om färgen fortfarande är ”färg” kommer jag nog göra ett experiment.
#229: jaså? 😮😁
#230: Vore kul att verkligen testa och se skillnaden.
#231: mellan olja och akryl?
#232: Akryl och akryl.
#233: Skulle det vara någon skillnad på akryl?
Menar du gammal vs ny färg? Skillnaden mellan olika märken? Eller vill du pröva olika tekniker?
#234: jaha!
- Redigerat 2022-10-07 17:30 av [Tismon]
#235: Gammal och billig jämfört med okej akryl. Är nyfiken då det är många år sedan jag sist använde billig akryl och jag bara minns hur irriterande det var.
#237: Då får du nog vara beredd på att bli irriterad 😉 Den billiga akrylen jag prövade betedde sig precis som tempera = som att måla med vatten.
#238: Ja du… Jag väntar mig inte särskilt mycket…
#239: Man kan "rädda" billig akrylfärg någorlunda om man har potatis- eller majsstärkelse i, oftast. Märket jag använde (20kr från dollarstore) var bara ett hopplöst fall för där gjorde det ingen skillnad. Men med tanke på priset var det kanske orealistiska förväntningar.
#240: Färgen är… Snustorr eller väldigt trögflytande men går inte att rädda med varken lite vatten eller förtunningsmedel. Jag blev nog precis besegrad av 8-årig färg.
#241: Är färgen 8 år så fanns det nog inget hopp från början. Du gav den en chans i alla fall
#242: Jag är en optimist (när den absolut inte är rimligt). :’)
#243: Du slängde den i alla fall inte utan att först veta. Miljövänligt!
Ugh jag borde ta tag i inktober… Har ingen motivation alls. Inte glad för hösten vill ha tillbaka sommaren. Inkjuli eller inkjuni hade varit mer motiverande 😂
Det hjälper inte att jag fyller år snart, bidrar nog till omotivationen, usch.
247…. 3 inlägg kvar

Ett mästerverk
- Redigerat 2022-10-07 18:03 av [Tismon]
249
Välkommen till nästa tråd:
https://teckning.ifokus.se/discussion/1550515/ot-and-babbeltraden-4