Hur ritar ni?
Jag hade nyligen en diskussion med två andra som tecknar en del. Vi pratade om hur vi ritar så som själva processen. Båda två ritar direkt det dem vill rita. Om det då till exempel är en blomma så ritar dem direkt en blomma medan jag nästan alltid ritar grova former eller linjer som jag långsamt arbetar åt rätt håll. Båda var eniga om att de inte kan använda former när det ritar och att allt bara blir skevt så jag funderar lite på hur dem använder dem.
Men nu undrar jag hur andra ritar? Vad föredrar ni och vad är eran process (vi utgår från blyerts-teckningar så att man inte behöver ta hänsyn till det olika verktygen, etc.)?
Jag ritar direkt, har försökt "lära" mig alla dessa knep med att rita former först och sen rita in resten efter formerna men det funkar inte alls för mig.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag har aldrig funderat på det men jag gör nog en blandning.
En människokropp t.ex klarar jag inte utan någon slags form som längden på armar t.ex.
/Maria
Beror på om jag ritar av eller ritar från fantasin.
Ritar jag från fantasin gör jag en konstruktion först, ett skelett och bygger på runt det.
Ritar jag av börjar jag med en lös form som jag sedan ritar motivet innanför. Jag tittar mycket på vinklar och stora former (ögonhålans form och skuggor innan jag ritar ögat osv).
Jag tror att det blir mycket svårt att utvecklas och bli riktigt skicklig utan att använda någon form av konstruktion.
Men det finns undantag. Känner till en konstnär som jag inte minns namnet på just nu, som ritar direkt med tusch på stora ytor och bygger upp enormt "busy", komplexa och snygga illustationer i perspektiv utan konstruktionslinjer.
Svaga linjer som jag förbättrar på. Det är nog så jag gör,😊
Snabbt o slarvigt.
Jag måste använda mig av former 😅
Är inte heller särskilt skicklig på att teckna egentligen, mitt specialintresse är alltid detaljarbete, rendering, skuggning och färgläggning.
Jag borde kanske öva mer på att bara teckna 🤔
Oftast är det "bara teckna" jag har som metod.
Är det en porträttbild jag gör, så brukar jag ändå börja med att rita en lite avlång cirkel för ansiktet och sedan göra ett långt kryss där näsroten/bryggan etc ska vara, så att det blir lättare att känna av var öronen och ögonen ska vara för att få det så proportionerligt som möjligt.
Min metod är såhär:
Jag ritar det jag ska rita svagt med blyerts först.
Sen ritar jag lite hårdare.
Och sen suddar jag de som jag inte är nöjd med.
Sen färglägger jag med färgpennor
Och efter det om jag vill fyller jag i med svart tuschpenna