Tips och tricks! - Videos och länkar
Då och då händer det att man vill dela med sig av en särskild video eller person som ger tips på hur kan kan slipa på sina kunskaper inom teckning och måleri. Därför så var ett förslag att man skulle skapa en tråd för just detta och det var ett bra förslag, tack Neo :)
Här kan ni alltså dela med er av olika tips, tricks, tutorials, videos och andra tecknare/konstnärer som ni tycker är bra! Tycker även att tips som life hacks är något som får komma med i tråden dvs kanske tips som förenklar måleri eller ifall man har tips på hur man kan rengöra penslar. Överhuvudtaget tips och tricks vad det gäller allt som ingår i tecknandet och konsten!
- Redigerat 2022-10-10 15:33 av [EM_L]
Tassa!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
(Videon är på engelska.)
Förklarar på ett simpelt vis olika saker man bör tänka på när man ritar figurer i rörelse (men även flera panels) samt att det nämns olika saker man kan jobba på. Använder i sig inga svåra eller komplexa begrepp utan är ett väldigt enkelt språk.
Love Life Drawing är en Youtube kanal jag har kollat in. De delar ofta med sig tips för hur man ska slipa på sina anatomi-kunskaper och hur man kan tänka vid tecknandet.
Handlar mycket om att man ska försöka att få sitt tecknande levande så att det inte är några styva positioner som människan i bilden man tecknar håller.
Dock är det på Engelska, även då kan man mer eller mindre lyckas följa vad han tecknar bara genom att titta.
LethalChrisDrawing är nog en av mina favoriter. I denna tar han upp hur man tecknar päls på ett bra sätt samt ger tips.
Har ett tips som gäller de som målar med akvarell. Detta använde jag mig av när jag målade mycket i akvarell och bara hade akvarellpennor, något som jag inte direkt kom överens med.
Använd dig av ett papper som du ritar med akvarellpennan på i små rutor eller cirklar för att sedan doppa i med en fuktig pensel och röra runt lite. På så vis kan du använda dina pennor både som den vanliga akvarellen men också pennor. Ett bra tips ifall du vill att pennorna kommer till användning men du vill inte köpa akvarell-block.
Något som är bra i konst är att färger hänger samman. Denna sida använder jag ofta för att välja ut färger jag använder specifikt för en målning eller teckning (såvida jag inte helt experimenterar).
Denna hjälper dig att hitta färger och nyanser som passar ihop! Behöver ju givetvis inte bli exakt samma nyans när du blandar färger, men så att man ändå har något att gå utifrån.
(Videon är på engelska.)
Ganska utförlig förklaring kring karaktärer i perspektiv. Språket är inte komplext och bilderna i sig visar redan en hel del kring processen. Visar även lite genvägar.
(Videon är på engelska.)
Bra förklaring om hur man får tyngdpunkten att hamna rätt både när figuren står eller rör på sig. Grunden går även att överföra på annat än mänskliga väsen.
(Videon är på engelska.)
Nyttig övning.
Inte direkt ett tecknartrick men en väldigt intressant video som beskriver brunt och varför brunt "inte finns" (på engelska).
Alltid haft svårt att blanda till en bra brun färg innan jag såg denna video (tycker alla guider jag sett och läst enbart givit mig någon mörklila röra).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
(Videon är på engelska.)
Hur man placerar och ritar ögon "rätt".
(Videon är på engelska.)
Bra tips när det kommer till skuggning om man vill använda sig av en mer (action)comic-stil.
- Redigerat 2022-10-25 19:46 av [Undertaker]
En guide (på engelska men man förstår den även utan text) om hur man skapar huvuden med hjälp av Loomis metoden.
https://www.amikosimonetti.com/life/2020/2/17/drawing-the-turned-head