Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 108 ggr
[Undertaker]
0

Vad för penna använder du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad för penna använder du till dina blyertsskisser? Fick idag kommentaren att det är lättare att rita med en ”riktig” blyertspenna istället för en med stift.

Själv använder jag den med tejpen för mina skisser. (2H 0,5)
Egentligen har jag sedan länge tänkt införskaffa en där man stoppar in spetsar i toppen bara men inte hittat någon som ligger skönt i handen. Även dessa funkar inte för längre perioder (nu handlar det då om flera timmar) så därför fick den med 2H lite tejp.

[I_love_iller1]
0

Jag gör inte s genom tänkta direkt men blyertspenna

[Tismon]
0

Tycker stiftpenna gör det lättare att jobba med detaljarbete.

Använder själv helst någon riktig mjuk blyerts

[I_love_iller1]
0

Tar alltid sudd på toppen av pennan så man slipper hämta

[Undertaker]
0

#2: Jag föredrar 2H då det inte smetar alls och även underlättar för mig med den stil jag främst ägnar mig åt. Tycker det är jobbigt att sudda allt smet.

#3: De suddet skulle inte räcka länge… Dessutom gillar jag inte dem som sitter på normala blyertspennor. Minns bara alla gånger suddet har smetat ut allt istället för att sudda.

#0: ”Fallminenbleistift” heter pennan jag syftar på på tyska men jag finner varken det svenska eller engelska ordet…

[Tismon]
0

#4: Förståeligt 🙂 Tycker själv att känslan när man trycker lite och det blir en sån svärta är väldigt tillfredställande. Jag gillar ju att jobba i Kontraster så det passar mig.

[Undertaker]
0

#5: Jag fuskar till mig kontrasterna. Fast när jag bara använder blyerts så använder jag både 2H och 2B samt lite däremellan. Annars kulle till och med jag klaga på kontrasterna. :’)

[Tismon]
0

#6: Hehe ja, förstås, det är nog inte fusk och det är nog så de flesta jobbar 😊

Egentligen borde man själv jobba så men den där känslan av svärtan och allt kladdande är så tillfredställande för mig. Men jag är också en person son gillar att kladda med oljepastell-kritor 🤪

[Undertaker]
0

#7: Jag gillar inte saker som kan smetas ut hejvilt. Jag får panik. Testade att rita med kol idag och gud vad ofta jag glömde att det smetar eller en liten partikel smetade när jag vänta blocket uppochner för att sedan försöka slå bort partiklarna…

[Tismon]
1

#8: Smaken är som baken! Det är lätt att glömma 😅

Tror för mig så är det lite utav en sensory-thing. Känslan när det kladdas, hur det känns i handen när linjerna blir så mörka och hur jag upplever det med synen blir tillfredställande 🥰😍

[EM_L]
0

Om jag gör enbart skisser (för att öva) så föredrar jag 2B, 6B och ännu mjukare och stiftpenna kan komma att användas för detaljer.

[Undertaker]
0

#10: Aldrig ens rört något som är mjukare en 4B. :’)

Spännande. Ritar du löst eller med lite mer tryck?

[EM_L]
0

#11 Beror på skulle jag vilja säga! Om det är mer skuggor jag fokuserar på så kör jag lite lösare och i flera lager. Motiv spelar dock in en hel del och vad för stil jag vill få till.

[Tismon]
0

Själv har jag typ skitsvårt med pen pressure, trycker oftast jättehårt när jag ritar pga skakningar men också min kordination som är skit, har dålig kroppskännedom också antagligen pga damp. Det är alltid lika trevligt när man trycker så hårt att handen gör ont efteråt 😅😅

• Redigerat 2022-10-26 18:58 av [Tismon]
[Undertaker]
0

#13: En av anledningarna till varför min penna har tejp på sig. Fast det är mer för att jag håller pennan för hårt. Jag lärde mig snabbt att sluta trycka då det annars är ett helvette att sudda och då mina bilder för det mesta baserar på att pappret antingen är vitt eller svart i slutändan…

[Tismon]
0

#14: Du känner att tejpen hjälper?

Trodde jag var den enda med detta problemet 😮

Jag inser oftast inte att jag trycker och håller för hårt förrän det börjar göra ont 😅

[Undertaker]
0

#15: Tejpen ger mig mer att greppa runt och är behagligare än dessa skumma gummi-grejer. :’)

Värst är det när man ritat flera timmar och handen bara krampar…

[Tismon]
0

#16: är skummgrejerna jobbiga?

Håller med till fullo 😅

[Undertaker]
0

#17: Gillar inte känslan då de oftast är mjuka och delvis klibbiga eller allmänt bara skumma. Gillar inte den känslan.

[Tismon]
0

#18: Aha, var så länge sedan som jag höll i en så jag minns inte hur de kändes. Förstår då att du hellre har tejp!

[Moon AppleGrey]
0

Använder olika sorters blyertspennor, men favoriten är ändå stift.
Och sedan får experterna säga vad de vill.

[Undertaker]
1

#20: Tror "bra" experter säger att man ska använda det man är bekväm med och det som funkar för en. Proffs använder allt från 8B till 4H (och säkerligen annat) och olika typer av pennor så det handlar enbart om preferens eller vana antar jag.

• Redigerat 2022-10-27 13:30 av [Undertaker]
[Moon AppleGrey]
0

#21: precis, menar det.

[Undertaker]
0

Jag ska i helgen in till stan igen så ett nytt försök för att äntligen hitta en annan penna.