Teckning iFokus

Teckning

Etiketterteckna-människorteckning
Läst 94 ggr
lilsan
2022-11-16 20:18
0

Anime

hej,
Nu vet jag vad jag ska rita, lite sent men har kommit på det nu.
jag gillar att kolla på anime och jag har försökt rita egen anime för ett tag sen.
men jag vill ha tips och ideer. Om ni har ritat anime så skicka gärna bilder och ge tips!
Tack på förhand! <3

/ Lilsan :>

[Undertaker]
2022-11-16 20:37
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Tips är nog att utgå från grundläggande Anatomi. Sedan är ju frågan vilken stil du vill gå mot då anime fortfarande är väldigt brett.

Du kan söka på videos online. Typ ”drawing anime characters tips” så borde du få upp bra förklaringar på olika aspekter. Sedan är det väl bra om du har ett par Referenser om du inte brukar rita anime-karaktärer eller vill öva på en specifik detalj. Man får även tänka på att de brukar ha förenklade näsor och munnar samt extremare gestik och ansiktsuttryck. Råder dig att kanske söka fram några bilder du gillar och börja med att lära dig hur dem är uppbyggda. Underlättar om du väljer bilder från samma anime så att det inte är en annan stil. Man kan naturligtvis blanda men det brukar vara enklare att lära sig en del i taget för att sedan kombinera.

Nu ritar jag egentligen sällan anime men jag har enstaka i den stilen. Mitt brukar vara lite mer åt grafik novel hållet.

[Tismon]
2022-11-16 20:39
0

Vad menar du med lite sent? Det är väl aldrig för sent för att börja teckna 😉

Jag är inte särskilt insatt i att teckna manga personligen.

Här har du en gammal artikel från Moa-winberg om att teckna en mangaflicka

Det finns säkert en hel del videos. Behöver du hjälp med något hjälper jag gärna 🙂

• Redigerat 2022-11-16 20:43 av [Tismon]
[Undertaker]
2022-11-16 20:42
0

#2: Påminner mig om Sailer Moon.

Kanske man ska försöka skapa en ny guide förresten? Finns ju flera som har testat den stilen.

[Tismon]
2022-11-16 21:04
0

#3: visst gör det 😊

Ja alltså, vill tillräckligt många gör jag gärna en guide om det. Däremot kommer en anatomi-guide först i sådana fall.

Det är också fritt fram för alla att skapa egna guider, bara lägg dem under etiketten "artikel" och meddela mig så kan jag inkludera den i listan över guider 😁

[Undertaker]
2022-11-16 21:16
0

#4: Skulle kanske göra en om jag har tråkigt någon gång samt behärskar något… :’)

[Tismon]
2022-11-16 21:20
0

#5: Hade varit skoj!

I ärlighetens namn är jag inte så bra på själva tecknandet utan snarare renderingen av bilderna, hehe

Det finns en anledning till att nästan majoriteten av mina guider har handlat om rendering 😁

• Redigerat 2022-11-16 21:22 av [Tismon]
[Undertaker]
2022-11-16 21:26
0

#6: Jag fuskar mig genom allt skulle jag nog hävda.

För att återkomma till anime: Det finns vissa ”genvägar” för att förenkla så jag har aldrig lärt mig att rita i den stilen utan framhäver bara det man associerar med den.

[Tismon]
2022-11-16 21:34
0

#7: Inget fel med fusk, väldigt få personer kan ur minnet teckna en helt perfekt bild i alla möjliga vinklar 🙂

Tror egentligen inte att det finns något korrekt sätt att teckna manga. Precis som alla typer av kategorier förekommer det väldigt många olika stilar inom olika mangas, egentligen är manga bara den japanska motsvarigheten till serier (cartoons) och hur många olika stilar finns det inte inom cartoons? :)

[Undertaker]
2022-11-16 21:43
0

#8: Anime är enligt mig bara en ”överkategori”. Det är som med grafik novels, action comics, cartoons, etc. : Väldigt brett och absolut inte klart definierat.

[Undertaker]
2022-11-16 21:48
0

Denna kanal brukade jag använda mig av för action-scener. Men finns en hel del med fokus åt manga hållet som säkert kan hjälpa.

https://m.youtube.com/c/DrawlikeaSir/videos

Let's learn how to draw like a Sir(Or Madam - or anything in between!)Here's a complete list of all my drawing tools, pens, tablets etc.:👉👉 https://drawli...
[Tismon]
2022-11-16 21:49
0

#9: Anime är det animerade, vilket våra cartoons många gånger också är så det inkluderar ju alla möjliga stilar 😊

Finns massvis mangas, graphic novels etc som blivit anime

• Redigerat 2022-11-16 21:50 av [Tismon]
[Undertaker]
2022-11-16 21:52
0

#11: Korrekt. Och i sig är det väldigt kul att analysera hur olika stilarna är. Men jag tolkar det i detta fall mer som att TS är ute efter utseendet på figurerna och drog därav till med ”stilla” exempel. Dessutom kan man även när det gäller anime jämföra animen med mangan (finns i många fall ju båda versionerna).

[Tismon]
2022-11-16 21:59
0

#12: Har en kompis som skulle bli mangaka och det är väldigt fascinerade. De stora ögonen är just för att kunna överdriva och understryka reaktioner och känslor. Animens stil är ju ofta baserad på mangan 🙂

Saken är ju att även inom "mainstream" anime så kan stilen skilja sig väldigt mycket.

• Redigerat 2022-11-16 22:01 av [Tismon]
[Undertaker]
2022-11-16 22:01
0

#13: Det är en fascinerande stil då den är så bred men bygger på vissa onämnda ”regler” som man genast kopplar till manga/anime. Oavsett hur olika stilarna på animes kan vara.

[Tismon]
2022-11-16 22:06
0

#14: Aa precis, det är väldigt stor skillnad på One Piece och Attack on titans

• Redigerat 2022-11-16 22:06 av [Tismon]