Teckning iFokus

Teckning

Etiketterkritik-lättallmäntmin-tråd
Läst 287 ggr
GustavBrodin
3

Önskar kritik av alla former

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 17
Förhandsgranskning av bild 2 av 17
Förhandsgranskning av bild 3 av 17
Förhandsgranskning av bild 4 av 17
Förhandsgranskning av bild 5 av 17
Förhandsgranskning av bild 6 av 17
Förhandsgranskning av bild 7 av 17
Förhandsgranskning av bild 8 av 17
Förhandsgranskning av bild 9 av 17
Förhandsgranskning av bild 10 av 17
Förhandsgranskning av bild 11 av 17
Förhandsgranskning av bild 12 av 17
Förhandsgranskning av bild 13 av 17
Förhandsgranskning av bild 14 av 17
Förhandsgranskning av bild 15 av 17
Förhandsgranskning av bild 16 av 17
Förhandsgranskning av bild 17 av 17

Hej!

Jag började teckna porträtt utifrån fotografier under min senaste föräldraledighet. Fann starkt intresse och har fortsatt med intresset sedan dess, men aldrig riktigt vågat visa min konst. Fann detta forum och tänkte ta tillfället i akt att efterfråga kritik kring mina bilder. Var ärlig och ge mig gärna förbättringspunkter.
Jag ritar med fri hand utifrån fotografier. Försöker måtta proportioner via ögat liksom ljus och skuggornas Kontraster. Tidskrävande men oerhört kul!

[Tismon]
2

Vilka mysiga bilder! Det syns att du lagt tid på dem, de är väldigt bra och detaljarbetet är imponerade 😊

När det kommer till kritik så är det väldigt många olika bilder och det blir svårt att skriva en sammanhängande text för alla bilderna i ett enda inlägg. Lite generella råd är större Kontraster. Vissa av bilderna smälter samman lite och då kan extra svärta samt mer ljus göra bilderna tydligare. Då kan man sudda för att skapa/förstärka ljuset och använda en mjukare blyerts för att förstärka skuggorna, alternativt kol :)

Det finns lite sätt man hade kunnat finslipa vinkeln på vissa av motiven och sådant är svårt men du är på god väg :)

• Redigerat 2022-11-30 21:53 av [Tismon]
GustavBrodin
1

#1: underbart, tack snälla för kommentaren!
Förstår att andelen bilder blev övermäktigt. Kunde inte stoppa mig i all iver.
Ska tänka på kontrasterna! Sitter nu och tecknar en bekant. Har många timmar kvar, men väl färdig publicerar jag bilden och hoppas på fler synpunkter!

Övrigt, hur hanterar man ett porträtt man vill ge bort? Kan man skydda grafiten på någotvis från att blekna?

[Tismon]
0

#2: Absolut, det är bara roligt när andra vill dela med sig av sin konst. Att du postar många bilder är absolut inga problem och bara skoj! Jag skulle kunna gå igenom dem en och en för lite feedback om intresset finns 😁

Vad trevligt, det ser vi fram emot att få se!

Fixativ brukar fungera fint på grafit- och kolteckningar 👍

GustavBrodin
1

#3: ska kolla upp fixativ, tackar för de !

Har du tid och ork så tar jag absolut gärna feedback per bild! Vore väldigt kul att med tiden gå tillbaka och förbättra/färdigställa de

[Tismon]
0

#4: Man kan hitta fixativ i konstnärsbutiker men kan också beställas online 🙂

Visst! Återkommer med kritiken 👍

Nisse Nyfisen
0

#0: Snyggt! .. kul att du lägger tid på detta, för du har ju helt klart fallenhet för det. Hästen var ju INTE ok och heller inte ungen längst upp till vänster på 'någons barn-bilden'.
Fortsätt, och få vana, kanske träna lite olika tekniker. Såsom perspektiv och djup, skuggningar och nyansering..

[Tismon]
3

#6: När du ger kritik så var konstruktiv och berätta varför något är "fel" samt hur man kan förbättra bilden.

Förtydligar också att det finns inga egentliga fel. Allt är beroende på vilket resultat man är ute efter. Vill man ha realism så skadar inte perspektiv och Anatomi.

[Tismon]
0

Här kommer min kritik. Ha i åtanke att jag inte vet hur original bilderna som du tecknade av ser ut samt vilket resultat du är ute efter 🙂

Klicka på texten för att läsa kritiken

Bild nr 1 Hundvalp

Du har fångat hundens blick riktigt bra. Däremot är bilden väldigt otydlig, allt nedanför huvudet är svårtolkat och flyter samman. Var inte rädd för att använda svärta och skapa Kontrast i bilden, finns inte Kontrast i originalbilden kan man som konstnär försköna och överdriva vissa saker ibland 🙂

Bild nr 2 Porträtt av en man

Jag tycker verkligen om de mjuka skuggorna du fått till i denna bilden, det är väldigt vanligt att ansikten har mjukare skuggor pga dess mjuka former. Däremot är linjerna väldigt otydliga och det är väldigt svårt att se var mannens huvud börjar. Hakan och halsen smälter samman och en tydlig linje var hakan börjar hade hjälpt. Under hakan brukar det också bildas hårdare och mörkare skuggor vilket kan användas för att skapa tydlighet. Ögon, ögonbryn, näsa och mun blir också bättre av mörkare, tydliga linjer. Rynkor vill man helst ha svaga linjer som du redan har (såvida man inte vill få personen att se ännu äldre ut). Öronen blir tydligare med en tydligare kontur.

Bild nr 3 Porträtt av man och kvinna

Här har du skapat tydlighet och skuggningen ser riktigt bra ut. Detaljerna i glasögonen har du verkligen fått till. Här har du också blandat mjuka och hårda skuggor utifrån formerna vilket gör bilden mer balanserad. Lite extra svärta hade inte skadat (det mänskliga ögat gillar kontraster) men jag tycker skuggningen är grym ändå.

Det finns en del som kan förbättras. Jag märker att du har en väldigt otydlig kontur om man kollar exempelvis på var kvinnans hår börjar (skallen) ner till örat. Det ser ut som du har "smetat" linjerna lite och jag vet inte om det är det resultatet du är ute efter? Samma sak med mannens keps.

När det kommer till deras ansikte så följer inte ansiktsdragen huvudets perspektiv. Kvinnan har ett smått lutande huvud men hennes näsa ser inte ut att följa med utan är rakt, lite från sidan. Samma sak med hennes glasögon. Följer du nosryggen ser du detta. Munnen är bra och följer ansiktets vinkel, så det har du fått till bra! Hakan följer inte munnen och skall flyttas till höger rakt nedför munnen. Antingen vrider du munnen efter hakan eller så flyttar du hakan efter munnen.

Mannens näsborre är för vriden jämfört med resten av näsan. Ansiktet är vridet lite åt vänster och glasögonen är lite rakt framifrån, egentligen ska glasögonens vänstra del vara lite mindre med tanke på vinkeln (ju närmre dig ju större, ju mer vinklad bort ju mindre). Mannens kind och uppåt bör pckså bli mindre med tanke på hur huvudet är vridet, detta ser man på hakan. Då ska också hatten snurras på. Du kan antingen göra allt jag sa eller få hakan att framstå mer framifrån genom att göra den större på vänstra sidan.

Bild nr 4 Porträtt av man

Lite Kontrast skadar aldrig, åtminstone genom att göra konturerna tydligare. Jag vet inte om fotot är så eller om mannen ser ut så, han har på din bild ett ganska högt hårfäste. Men har han ett högt hårfäste så kommer håret baktill inte synas lika mycket på grund av vinkeln (såvida inte håret är väldigt fluffigt). I övrigt ser det bra ut 👍

Bild nr 5 Man rakt framifrån med keps

Älskar skuggningen. Du har fått till hatten riktigt grymt! Konturen längst mannens kinder och käke skadas inte av en tydligare linje. Det vänstra ögat är större än det högra ögat. Det vänstra öronbrynet är tjockare än det högra. Det är mycket möjligt att mannen har ett snett leende men kan ändå vara bra att veta att hans högra "leende-linje" är mycket större än det vänstra.

Bild nr 6 Porträtt av bebis

Det vänstra ögat är lite rundare (större?) än det högra. Bebisen tittar lite i kors men det kanske den gör på fotot 🙂 Väldigt söt och bra gjord.

Bild nr 7 Äldre bebis

Det är något med ögonen, lite svårt att säga när jag inte kan se originalbilden. Kanske är den högra pupillen lite för långt vänster? Jag tror det högra ögat är för stort? Kan faktiskt inte säga. Tycker du har fått till håret väldigt bra, man kan nästan känna hur mjukt det är bara genom att se den 👍

Bild nr 8 Man med glasögon

Vinklarna är väldigt motsägelsefulla. Ansiktet är väldigt vridet åt höger, huvudet är nästan vridet åt vänster. Munnen är alldeles för vriden för resten av ansiktet och följer inte hakan. Jag har svårt att förstå käkbenen eftersom käken närmast är förkortat och käken längst bort är stor i jämförelse. Glaset längst bort till glasögonen är för stor eftersom den borde vara vänd längre bort. Älskar däremot hur du får glansen på glasögonen 😊

Bild nr 9 Person med huvudbonad

Ögonen sitter ganska nära varandra, åtminstone det vänstra, eller är det vänstra ögat för stort. På denna bilden har du fått till perspektivet så bra jobbat! Lite tydligare och mörkare skuggor under hakan skapar mer Kontrast. Tyg har ofta ganska hårda linjer i skuggorna, åtminnelse på de ställena där tyg viks.

Bild nr 10 Klocka och ansikten

Här har du fått bra svärta till puppillerna och andra detaljer som tenderar vara mörk (näsborrar) 👍

Jag gissar på att personen högst upp till vänster är ett barn? Då ska de inte ha så tydliga och så mycket rynkor. Munnen borde vinklas upp för att följa ansiktets vinkel. Älskar detaljerna på örat och näsan.

Personen längst ned till vänster har väldigt otydlig käklinje och jag osäker på vad som händer där. Är det rynkor på halsen? Det är väldigt otydligt. Käklinjen på höger sida är stor i jämförelse till käklinjen närmast oss, dvs den vänstra. Det högra ögat är lite väl för vriden och stor.

Barnet längst upp till höger har du fått till håret riktigt bra. Det hade inte skadat med linjer för att förtydliga konturen av huvuden eftersom just nu smälter det in väldigt mycket. Ögonen sitter lite för nära varandra men annars ser det bra ut tycker jag 😊

Tycker bilden annars ser bra ut

Resten av feedbacken kommer senare, klockan är mycket och jag är trött. Hoppas min kritik är hjälpsam

• Redigerat 2022-12-01 03:43 av [Tismon]
GustavBrodin
0

#6: Tackar så mkt för din kommentar! Får jag fråga vad som är tokigt med hästen? Förutom de tydligt minimala öronen 😅
Tack!

[Undertaker]
0

#9: Jag tror det personen reagerade på var dels ögats storlek samt placering, dessutom hur stort övre delen av huvudet är medan mulen är smal och liten. Jag är absolut ingen expert på att rita djur men om du kollar upp lite bilder på hästar för att jämföra. Om du vill kan jag även försöka visa vad jag menar på din bild.

Sedan allmänt till din tråd och dina bilder:
Kul att du har börjat rita samt att du delar dem här!
Några saker du kan jobba lite på om du vill få mer realistiska resultat är Kontraster (framförallt att verkligen våga rita starka Kontraster och göra det mörka partierna mörka nog), sedan till exempel som på chimpansen där tänderna mer eller mindre har fått "linjer" för att framhävas: Försök även där att jobba med Kontraster och skuggning för att skapa känslan av djup och vad som hör ihop istället för att använda mörkare linjer. Det gäller allmänt med alla former och konturer i en mer realistisk stil då dem ju inte har dessa linjer i verkligheten. Sedan finns det ju stilar som bygger just på mer lineart och att man framhäver gränser med linjer, men jag gissar att det inte var det du ville uppnå.

Gillar att du vågat dig på olika ansiktsuttryck. Vissa bilder kan man inte motstå att småle av.

GustavBrodin
0

#8: Den här sortens kritik är guld värt ! Tack snälla du! Jag tar gladeligen emot😊

GustavBrodin
0

#10: Hej och tack för kommentaren!

Har du tid och ork får du gärna visa med bild. Desto tydligare ju bättre!
Tackar även för kritiken, tydlig och förståelig.
Jag ska tänka Kontrast kontrast Kontrast framöver

[Undertaker]
0

#12: Nu är jag som sagt ingen expert på hästars Anatomi och har bara ritat ett hästhuvud i hela mitt liv, men jag kan förhoppningsvis förklara vad som ”sticker ut”. De blå pilarna är en dålig representation av hur originalets huvud nästan verkar vinklar åt två olika håll. Dels ser man sidan bra men samtidigt värkar nosryggen (beklagar bristande ordförråd) som om den är vinklad bortåt nästan. Jag tror alltså att man då för det första måste välja vilket håll man vill vinkla det åt. Jag valde nu mer rakt bara för att visa lite. Om hästen håller huvudet rakare ser man lite mer av hästens vänstra ansiktshalva. Sedan känns det som om främre ögat är större och placerat lite högre än det bakre men måste erkänna: Jag blir aldrig klok på placeringen av ögon. Även öronen kan nog flytta fram lite då dem, vad jag minns från mina år som ryttare, att de sitter mer ”på huvudet”. Dock så är det här nu bara ett förbättringsförslag och det lär nog finnas en hel del olika varianter att göra det på. En bra början för att enkelt få lite kunskap inom hästens (eller all annan form av anatomi) är säkerligen att läsa på lite om anatomin eller använda lite olika Referenser bara för att få en känsla för vart ögon, öron, etc. antagligen borde hamna.

GustavBrodin
0

#13: kanon bra! Tackar för linjer och information. Ska ta mig tid o läsa på om anatomi

[Tismon]
0

#14: Jag har gjort en ganska grundläggande guide om djurs Anatomi här:

https://teckning.ifokus.se/discussion/1535970/lar-dig-teckna-djur

teckning, rita, ritning, bild, akvarell, oljefärg, blyerts, konst, målning, måla
GustavBrodin
0

#15: Tack för tipset ! Ser du har flera intressanta guider👍

[Tismon]
0

#16: Hoppas du finner dem hjälpsamma 🙂

GustavBrodin
1

Hej igen!

Här kommer ett pågående projekt som jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare med. Jag försöker tänka Kontraster men börjar känna mig vilsen/feg.
Vad tycks, anses den klar eller kan jag förbättra former, skuggor etc? O ifall så, berätta gärna hur 😅

Tycker förövrigt att kamerabilden av porträttet tar bort en del av nyanserna. Aning frustrerande

[Tismon]
0

#18: här har du lyckats bättre med svärtan! Är det ett barn på bilden? Lägger man stor vikt på detaljer som rynkor så ser personen äldre ut :)

Bra med en tydlig kontur längst kepsen!

Jag hade antingen gjort kepsen mlrkare eller ljusare, för att få den att sticka ut lite då den har samma byans som håret, alternativt göra håret lite mörkare. På så sätt skapar man också Kontraster :)

Eftersom ansiktet är väldigt lite vänt, dvs nästan rakt framifrån så borde den vänstra näsborren vara lite större, alternativt göra den högra näsborren mindre.

Det ser bra ut :)

GustavBrodin
0

#19: underbart, tack!

Det är ett barn. En väns dotter på 8 år. Ska minska fokuset på rynkorna och särskilja hår och keps mer, samt justera höger näsborre som stört mig ett tag.

Tack!

[Tismon]
0

Här kommer resten av min kritik 😊

Bild nr 11 Älg Tycker du fått till älgen riktigt bra! Riktigt imponerande detaljarbete med bakgrunden, jag önskade att jag själv kunde göra sådana raka linjer!! Min kritik här är bara att älgen och bakgrunden smälter ihop, pröva använd dig av mer svärta och gör skuggorna mörkare. Hade nog varit coolt om älgen var lite mörkare än bakgrunden så sticker den ut 👍

Bild nr 12 Man och en kvinna

Du har fått till perspektivet på kvinnans ögon väldigt bra! Snyggt med skuggan från hennes glasögon också. Lite mörkare skuggor, speciellt vid nacken och käken skapar tydlighet och Kontrast.

Mannen till vänsters haka smälter samman lite med hans axel. Där kan tydliga linjer hjälpa. Mörkare skuggor under hakan och längst käken hade nog också hjälpt till att skapa tydlighet.

Bild nr 13 Chimpans Älskar perspektivet. Bra skillnad mellan bakgrunden från djuret. Däremot smälter mycket av chimpansen samman och mörkare skuggar med mer svärta för att skapa tydligare former hade hjälpt bilden. Man får vara lite sparsam med detta dock så att man inte gör det överallt och får samma problem igen, utan bara där det behövs för att skapa tydliga former.

Bild nr 14 Häst
Hästens kind och ögon säger att hästen är i en vikeln, rakt från sidan medans hästens mule säger att vinkeln är uppifrån - från sidan. Näsborrarna och munnen är för långt bort från varandra. Flytter du upp munnen förstärker du vinkeln från sidan, flyttar du ned näsborrarna förstärker du vinkeln uppifrån.

För att göra det tydligare har jag gjort lite kladd, hoppas det är ok och du finner det hjälpsamt. Ber om ursäkt om det blev lite väl kladdigt, gjorde detta på min mobil nämligen.

IMG_20221202_194206.jpg

IMG_20221202_193649_edit_195146529488972.jpg

Bild nr 15 porträtt av kvinna Här har du fått till perspektivet riktigt bra! Det enda jag kan komma på är tydligare linjer, konturerna är viktigast. Mörkare skugga under haka och mer svärta på ställen som rynkan vid halsen där den möter tyg, under öronen under håret. Kragen smälter ihop och kan bli bättre av tydligare linjer och tydligare skuggor. Bra jobbat! 😁👍

Bild nr 16 Kvinna och man Denna bilden blev väldigt bra! Jag har inte så mycket att säga - bra med Kontraster och svärta. Kanske bara tydligare linje och mörkare skugga under kvinnans hals.

Bild nr 17 Fluga Vilket imponerande jobb med bakgrunden, wow! Återigen, jag avundas dina raka linjer. Det enda jag kan säga är mörkare skuggor - mer svärta, för att få detaljer och former hos flugan att sticka ut. Jag kan absolut ingenting om flugors Anatomi så på den fronten kan jag inte riktigt uttala mig 😊

GustavBrodin
1

#21: stort stort tack för responsen! Och för alla komplimanger ! Känns väldigt kul och inspirerande att få bekräftat på det jag gör rätt, och likaså sporrande att få läsa och se det jag kan göra bättre.

Stor tack!

[Tismon]
1

#22: Ingen fara! Konst ska vara kul och man gör många bra saker som man inte alltid tänker på så det kan vara bra att höra från andra :)

GustavBrodin
1

Senaste projektet. Min yngste son. Ska lägga mer tid på mjukheten i skuggorna o någon bakgrund. Någon som har förbättringsförslag för bilden?

Tack på förhand

[Tismon]
0

#24: Bra med skuggorna och tydlighet. Tyckte den blev bra och kan inte komma på vad som kan förbättras.

[Undertaker]
0

#24: Ända jag känner saknas är lite skuggan på högra sidan om munnen då kinden ovanför har en starkare skugga.

GustavBrodin
1

#25: Tack för kommentaren. Uppskattar att ni tar er tid!

GustavBrodin
1

#26: och tack undertaker för synpunkten. Kan vara den lilla detaljen jag saknar

GustavBrodin
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej igen!

Jag fick mig en set färgpennor av frun i julas. Någon som har erfarenhet av färgpennor? Riktigt knepigt men oerhört kul medium har jag märkt!
Dock tycker jag det är svårt att "blenda" färgerna. Någon som har tips?