Bob Ross đ
Vet inte sÀkert om det Àr rÀtt forum, men kunde inte lÄta bli att tipsa om Bob Ross. Jag har aldrig riktigt lÀrt mig att mÄla/teckna⊠Men det Àr avslappnande och fascinerande att följa Bob nÀr han mÄlar.
Han finns ju pÄ Youtube:
Och Twitch:
SĂ€kert har mĂ„nga hĂ€r hört talas om honom⊠đ Han Ă€r vĂ€l vĂ€ldigt kĂ€nd.
- Redigerat 2022-12-03 12:28 av [Tismon]
à ÄÄh jag Àlskar Bob Ross! Det Àr verkligen synd att han inte lever lÀngre, men hÀrligt att fÄ följa hans verk som lever kvar!
Ja, hans mÄlningar Àr fantastiska och det Àr sÄ kul att se nÀr han mÄlar!
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!
- Redigerat 2022-12-03 00:12 av Tarotstollan
Absolut, man fÄr nÀstan lust att mÄla nÀr man ser honom (Àven man sjÀlv, som aldrig riktigt mÄlat).
#3: Det Ă€r aldrig för sent att prova! đ
Ps. Redigerade din trÄd bara för att lÀgga till en ny etikett
#4: Sant, funderade om jag skulle mĂ„la i GIMP (digitalt) efter nĂ„gon av hans avsnitt (det Ă€r vĂ€l mycket det avsnitten Ă€r till för). Bara man fĂ„r tidenđ
Bra du lade till etikett.
- Redigerat 2022-12-03 13:03 av snowy00
#5: SpĂ€nnande! Det lĂ„ter kul đ
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
Har varit sugen under lÄng tid att provat mÄla nÄgot, och sett en hel del pÄ Bob Ross. SÄ nu har jag börjat följa hans video som bifogas ovan.
HĂ€r Ă€r mitt pĂ„började försökđ

- Redigerat 2022-12-03 20:55 av snowy00
#7: Ă h vilken lovande början đ„°
#8: Tack! đž
#7: SĂ„ fint. Ăr det med GIMP?
#10: Tack sĂ„ mycketđ Ja, anvĂ€nder bildredigeringsprogrammet GIMP. Det Ă€r ju ett gratis program.
Det blev lite svÄrare nÀr man började mÄla sakerna i förgrunden, sÄ fÄr se hur slutresultatet blir. Men kul Àr det i alla fall.
- Redigerat 2022-12-04 14:33 av snowy00
#11: Visste inte att man kan göra en sÄ vacker konst med GIMP. Jag har ocksÄ laddat ner det programmet en gÄng i tiden, men har inte haft tid att sÀtta mig in i det. PÄ grund av min utbildning mÄste jag bli proffs pÄ Photoshop i stÀllet och dÀr har jag en hel del att lÀra mig fortfarande.
#11: I och med Bob Ross gör Traditionell konst sĂ„ brukar man börja med bakgrunden, nĂ€r du gör Digital konst kan du göra hursomhelst, lĂ€ttast Ă€r om du anvĂ€nder dig utav lager đ
#12:
Okej. Jag har haft en aning hur det funkar dÄ jag anvÀnt mig sÄ mycket av GIMP nÀr jag behandlar mina foton. Men tror det vÀl Àr uppbyggt pÄ ett sÄdant sÀtt att man ska kunna mÄla ungefÀr som fysiskt men digitalt (med olika penslar osv)?
(RĂ€tta mig om jag har fel TismonâŠđ)
Men har inte förstĂ„tt förrĂ€n nu hur avslappnande det kan vara att mĂ„laâŠ
GIMP pÄminner ju mycket om Photoshop, sÄ om du, FataMorgana, lÀr dig Photoshop kommer du nog ha ganska lÀtt att anvÀnda GIMP ocksÄ skulle jag tro, om du nÄn gÄng vill. Jag anvÀnde PS en hel del under en utbildning jag med förr, som jag skrev nÄn annan stans.
#13:
Ah, ja jag försökte göra ganska precis som Bob Ross gjorde i videon. Det svĂ„ra var nog Ă€ndĂ„ att hitta rĂ€tt penslar i programmet⊠Har laddat ned nĂ„got penselpaket i alla fall.đ€
AnvĂ€nder mig av lager, Ă€ven om jag ibland glömmer att skapa ett nytt sĂ„dant och mĂ„lar pĂ„ i samma.đ
Men tack för tips.
#14: Precis sĂ„ ja đ Ser fram emot att se processen och det fĂ€rdiga verket!
#15: Den börjar bli klar faktiskt. Om jag vill visa den fĂ€rdiga sen, bifogar jag den bĂ€st hĂ€r, eller i en separat trĂ„d?đ Eftersom denna handlade om Bob Ross frĂ„n början.
#16: Vad roligt!
Eftersom den Ă€r Bob Ross - inspirerad Ă€r det inte off topic att posta den hĂ€r, men du Ă€r vĂ€lkommen att posta den i en annan trĂ„d eller skapa din egna personliga trĂ„d ocksĂ„ đ
TĂ€nkte att jag bifogar nĂ„gra bilder sĂ„ man kan se processen ocksĂ„âŠđ Den fĂ€rdiga kommer i nĂ€sta inlĂ€gg.

#19: Wow vad lĂ€cker den blev! đ
#20: Tackar đ
#19:
Det blev verkligen fint. Du har ju en riktig talang för konst đ
#22:
Tack âșïž
Det blir inte den sista jag gör, kÀnner jag. Kul att du gillar den.
JĂ€ttefin!
Bara fantasin sÀtter grÀnserna för att mÄla en Bob Ross tavla!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
"Having held military positions that required him to act tough and mean, "the guy who makes you scrub the latrine, the guy who makes you make your bed, the guy who screams at you for being late to work", Ross decided he would not raise his voice when he left the military." https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Ross
Det förklarar ju verkligen hans lugn och stillsamhet nÀr han mÄlar.
Det sĂ„g ut att vara en god och fin Bob Ross-mĂ„lning đ
#25. Vilken hÀrlig och sÀkert god Bob Ross tÄrta.
Han hade nog blivit glad över att se den.
HÄller pÄ med Ànnu en mÄlning som jag mÄlar efter bifogade Bob Ross-videon hÀr.
Har kommit sĂ„ lĂ„ngt som nedan, men observera att den inte Ă€r klar Ă€n.đ

#29: Ă„h vad magiskt đ
#30: tackarđ ni fĂ„r se slutresultatet sen nĂ€r den Ă€r klar.
#29: SuperhÀrlig redan nu! Gillar verkligen fÀrgerna. Ser lite förtrollat ut.
#32: Kul! Jo hÄller med om att den ser lite Ät det förtrollade hÄllet ut med alla fÀrgerna. Det var egentligen inte meningen, men Àr ju spÀnnande för en sjÀlv ocksÄ att se hur mÄlningen utvecklar sig, hehe.
#34: Den blev ju jĂ€ttebra, vĂ€ldigt magisk đ„°
#35: Tack igen! Jag tyckte om att göra trĂ€det till höger. đ
#34: Den blev superhÀrlig! Ser för mitt inre öga en enhörning (eller annat magiskt vÀsen) smyga sig fram och stÄ och dricka i den lilla sjön.
#37: Precis. TrÀdet Àr ju mörkt och ganska skarpt, medan resten Àr ganska diffust och ljust/fÀrgrikt. Som att blicken dÄ dras till trÀdet⊠SÄn effekt kan man fÄ nÀr man fotar ocksÄ, beroende pÄ vad man har skarpt och i oskÀrpa.
#38: Ja, jag tĂ€nkte mig nĂ„got liknande nĂ€r jag sĂ„g pĂ„ mĂ„lningen nĂ€r den var klar.đ
à h, gillar hans videos, Àven om jag inte sjÀlv mÄlar sÀrskilt ofta.
Han var sÄ duktig och verkade vara en varm person. :)
Happy little trees och happy little clouds.
- Redigerat 2022-12-15 22:01 av [Sommarros]
#40:
Samma hĂ€r.đ
Har börjat pÄ Ànnu en mÄlning efter Ross bifogade video (Ebb Tide).
HĂ€r Ă€r hur lĂ„ngt jag kommit hittills. FĂ„r se om jag hinner fortsĂ€tta imorgon, eller om det fĂ„r vĂ€nta nĂ„n vecka medan jag Ă€r hemifrĂ„n.đ

FĂ„r man be om lite feedback? Ser molnen pĂ„ himmelen ut som moln?đ
Laddar upp frÄn mobilen, hoppas bra kvalitet.

#43: Det ser definitivt ut som moln, vad vackert! Vilka vackra fĂ€rger đ den enda kritiken jag kan komma pĂ„ Ă€r att undertill brukar moln vara mörkare för att det Ă€r skugga. JĂ€ttevackert!
JĂ€ttefint och ja det ser ut som moln!
Tack ska ni ha! Vad glad jag blir.
Ska prova lĂ€gga till lite skugga under molnen sen nĂ€r jag kommer hem igen efter nyĂ„r, Tismon. JĂ€ttebra med konstruktiv kritik ocksĂ„đ
#47: Kul att se digital Bob Ross :) sÀkert lite klurigt eftersom hela hans teknik Àr uppbyggd med olika knep och tricks med penslarna. Men visst Àr videorna hÀrliga att ha pÄ som sÀllskap nÀr man ritar (det gör iaf jag).
Jag föredrar Krita frsmför gimp vid digital mÄlning, eftersom jag tycker kritas penslar och fÀrg Àr bÀttre för det. (ocksÄ gratis). Men det Àr ju upp till var och en.
Jag mÄlade faktiskt en Bob Ross inspirerad tavla i veckan, och lade mina egna figurer i den.. Minns inte vilken video jag kollade pÄ, men följde en av dem. Fick pausa rÀtt ofta.. Han Àr ruskigt effektiv och snabb!
#48: Riktigt snygg och Àlskar dina smÄ filurer ;)
#48: Det Ă€r lite klurigt ibland. Man fĂ„r trixa lite sjĂ€lv och hitta liknande tekniker som han anvĂ€nder, överföra hans teknik till det digitala. Det svĂ„raste har nĂ€stan varit att hitta bra penslar, men jag laddade ned ett penselpaket till GIMP, sĂ„ det blev bĂ€ttre. Bra att veta att Krita finns ocksĂ„ i alla fall.đ
Snygg tavla du mÄlat!
Och ja, han Àr riktigt duktig, Bob Ross.
Kanske bifogar jag tvÄ till av mina mÄlningar hÀr sen (nÀr den ena Àr klar). Om jag kommer ihÄg.
Min senaste mÄlning Campfire efter bifogad video med Bobb Ross.(mÄlningen kommer i nÀsta inlÀgg)
#53: oj! Den blev görbra, ju. đ
#54: Tack, kul att du gillar den đ