Ibland kan jag inte rita
Ibland när jag ritar så känns det som att jag aldrig har hållit i en penna förut och teckningen blir väldigt dålig. Sen andra gånger så blir det väldigt bra.
Är det här ett vanligt problem eller är det bara jag som har det så här?
Försök att ”värma upp” med några enkla övningar så som att rita cirklar eller annat. Sedan har nog alla ”sämre” och bättre dagar, framförallt kanske när man fortfarande är ny men även senare.
#0: Det har nog alla.
Man får revkba vissa dagar o avstå andra dagar. Helt normalt.
Det händer mig också =) skulle tro att det är normalt.
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 ok men jag funderar på att gå en konstutbildning och är rädd att jag inte klarar av den på grund av detta..
#4: Det bör inte vara ett hinder. Alla har sämre dagar och du kan lära dig arbeta runt det hela. Hur mycket/ofta ritar du och vad övar du på?
#5 jag har svårt att sätta mig ner och bara öva.. jag får inspiration sen sätter jag mig ner i några timmar och målar en tavla.
Hm några gånger i månaden men ibland målar jag inte något på ett halvår.. det är väldigt olika.
#6: Om du är orolig för att du inte kommer att klara konstutbildningen kan jag bara råda dig att få in tecknandet i din rutin. Rita 10 minuter om dagen så gör du redan enorma framsteg. Dessa 10 minuter kan du ägna åt att öva skuggning, former, Anatomi eller annat. När man övar handlar det ju inte aktivt om att rita något som är kreativt utan att förstå uppbyggnaden och processen bakom något. Även att analysera andra stilar (och även våga sig på dem) så som Expressionism är att ”öva”.
Vill även tillägga att du nog har problemet du skildrar i #0 just eftersom du inte ritar aktivt. Ska du kunna plugga konst är det viktigt att du tar dig över den tröskeln och mer eller mindre alltid kan sätta dig och rita eller vet hur du får tillbaka inspirationen.