Zefirkas tråd #2
Min förra tråd hittar du här!
Den andra tråden blev full med bilder, så här finns den nya.
- Redigerat 2023-07-25 12:35 av [Zefirka]
#1 Är det din målning? För den var ju jättefin
#2: yup! Tack! 🙂
Eller alltså kaktusen med färg har jag inte målat, utan den bild högst upp
- Redigerat 2023-07-25 13:22 av [Zefirka]

Ett försök att rita manga

En surve i tennis
#5: Vad lyckad!
#6: tack!
#8: såg att deg hade blivit felvänt, men aja
Edit: rättat till det nu
- Redigerat 2023-08-05 10:40 av [Zefirka]

Ännu en människa (skoade till det med ansiktetj

Ännu en bild
- Redigerat 2023-08-05 10:39 av [Zefirka]
brukar inte färglägga, men nu är det dags.
#13: hUR SNYGG?!
#4: mycket bättre än mig! Vaddå ”försök”?? Den blev ju fantastisk!!! 😍
Tack så mycket att du tycker det!
#20: blev sugen på äpple nu 😝
nästan klar med #14, visar bara förrän den blir klar, en överraskning nästn 😅

Inget att vara stolt över men visar upp de ändå
#24 Den ska du absolut vara stolt över ju!
Vad ska jag rita nästa gång? 😅
Ack också… sudden är alltid där dom inte ska vara 😅

Lite kladd
En blomma!
#30: jätte söt :)
// Wilhelmina <3
#34: coolt. Kul att se resultatet av fågelskissen också :)
#35: tack!
Fågeln var mycket snyggare i mitt sinne men denna var ändå helt okej
- Redigerat 2023-09-17 18:13 av [Zefirka]
#36: Det brukar vara så :) Mina bilder ser också bättre ut i mitt huvud. Jag brukar fokusera på att de är bättre än tidigare försök, och om de inte är det försöker jag se vad jag behöver jobba på :)
En positiv sak i dina bilder är att du inte är rädd för att göra dem mörka. Många skissar väldigt tunnt och är rädd för att rita mörkt. Det problemet syns inte i dina bilder.
Men jag tror du vinner på att spara lite mer ljus också. Studera bilder med tydlig skugga för att träna :)
#37: tack så mycket!
Glömt att säga detta: jag vill gärna ha kritik och feedback 😃
#39: oljefärg. Jag brukar undvika terpentin eller förtunning och bara använda färg och linolja. Då slipper du alla giftiga ångor. :)
Penseln kan tvättas med diskmedel eller galltvål när du är klar, bra att ha ett par penslar för olika färger. Iaf mörkt och ljust. Torka av penseln noga med papper och blanda/jobba in med den nya färgen för att byta färg. Funkar inte jättebra mellan svart och vitt, men går bra med ganska lika färger.
Jag målar i tunna lager,skissar gärna först. Då torkar det på ett par dagar.
Oljefärger är trevligt för att man har så fin kontroll på mjuka övergångar. Ska du fada/göra mjuk övergång så blanda en mellanfärg för att göra det lättare. Sen blandar du ihop övergången med den innan färgen torkat.
Tänk på att linolja är självantändande; blöt ner alla papper och handdukar du fått olja och färg på, släng gärna ut de blöta pappren direkt utanför huset (de ska inte brinna om de är blötlagda, men gellre brand i soprum än hus/lägenhet om det ändå händer. eller elda dem i öppen spis om du har.
Lycka till!
#44: tack!
Ska måla med oljefärg nu 🙂
#46: Blir kul att se! :)
Fattade att jag är otroligt dålig på att måla med oljefärg. 😂
- Redigerat 2023-09-22 11:13 av [Zefirka]
Kan du visa hur det gick med oljemålningen? (bara om du vill såklart :)
// Wilhelmina <3
#54: yup! Ska se här var jag gjorde av den… visar senare är lite upptagen :)
#48: Man lär sig genom att prova och öva :)
#53: Snyggt!
Jag hade satt ögonen liiite tätare och inte haft så tydliga linjer längs med hela näsan. Jag brukar mest skugga vid näsroten och sen är de enda "linjerna" eller tydliga skuggan vid näsborren. Beroende på ljuset kan jag lägga en mjuk skugga på ena sidan näsan.
Men det är nog enda kritiken just nu :)
Kul med nya pennor, verkar vara bra akvarellpennor du fått!
#57: tack! Tänker inte fixa till mer på den då jag år bra på att förstöra när jag ska fixa till men jag ska måla ett annat ansikte
Fick idag akvarellfärger (överlycklig, jag har inte haft bra färger på jättelänge)
Hade någon konstig pensel med, men man fyller den med vatten och sen så målar man. Det fungerar faktiskt, man trycker till lite hårt när den börjar bli torr 😃
Visar instruktionerna så ni ser hur man gör.
Även en platta för at blanda med och en squschipischy (också kallad liten bit tvättsvamp)
#60: fina ögon! Får lite nostalgi med warrior cats 😁
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#58: Heltvok, jag brukar inte fixa till färdiga bilder heller men tar med feedback till nästa gång :)
60: snygg kisse :)
#61:
#62:
Tack! 🙂
#49: 😍😍
#53: du ritar ju som om det ser ut som bilder 😍
Håller på att rita min kompis kanin, ska bli en fin present åt henne. Svårast var att rita teckningen (alltså mönstret på pälsen, inte teckning som att rita) då hon har lite ovanligare färg på pälsen kan man säga 😉
INTE KLAR
#65 Tack!
Bild två: hon på riktigt
- Redigerat 2023-09-28 18:38 av [Zefirka]
Eller alltså, kaninen är klar om inte det år något att fixa till men tänker bakgrund. Borde jag ha det?
Hon blev även något mörkare men lyckas inte fixa till det så nu låter jag det vara 😉
- Redigerat 2023-09-28 18:39 av [Zefirka]
#68: Ååh en tigerunge, jag älskar tigrar! 😍
#69: tack!! Jag med 😉
Fin tigerunge!
Inget tips på kaninen, men pappret verkar vara lite tunnt för vatten-media?
#71: jag veeet, men jag har inget sådant papper. Hade sånt förr, men jag tog slut på det 😉
#72: Man tar vad man har :)
Om du gillar akvarell, se om du kan få tag i Arches 185gsm cold press. Utmärkt papper av hög kvalitet. Ett ark kostar ca 50kr (45 styck om man köper 10 på panduro sist jag kollade), men du kan dela det på mitten, och sen mitten igen och sen mitten igen osv tills du har 8 bitar i nästan a4 storlek. Och du kan måla på båda sidor. (så 16 bilder) Hag vet att en del dessutom sköljer av misslyckade bilder och använder pappret igen när de tränar.
Eller halvera igen och få 16 "typ a5" stora bitar. Det är nog den storleken jag själv använder mest. Man kan ju dela arket efter hand också.
Men 50kr för 16 a5 akvarellpapper är inte jättedyrt, det är nog billigare än många block i mycket, mycket sämre kvalitet. Så har du en välsorterad konstnärsbutik i närheten, eller panduro, så se om de kan ta in och vad de tar för det. :) man kan ju beställa själv men med frakt och skrymmande-tillägg blir det väldigt dyrt för ett ark..
#73: så bar då! Ska kolla på det
Jag ska måla lite nu 😉
Någon idé vad?
#75: Testa låt-text utmaningen? :)
Håller på med en bild i akvarell, hoppas den lyckas 😶
#77: Det ska bli kul att se resultatet!
#79: Så gullig!
#79: 😍😍😍
#82: Ser jättebra ut! :)
#83: tack! Försöker lära mig rita människor 😂
#85: Jättesnyggt!
#86 har du lagt en gurka på pappret eller är du bara SJUKT GRYM på att rita❤️❤️❤️
Så kul att se din utveckling 😫
Tack! ☺️
Aww hästar är så söta! Riktigt fina också. Det finns en guide här på sajten som hjälpt mig jättemycket med att måla hästar som du kan kika på om du skulle vilja:
https://teckning.ifokus.se/discussion/613864/rita-hastar.
#94: finns det någon guide om speciellt shettisar? Awww de är så söta 😍
#95: Det finns säkert många bra videos på youtube.
#96: säkert 😉
#98: Vad fin!
#98 gillar hur du fick till ögonen 💕
Neeej 😭😂
Jag hittade idag teckningen med lite vatten på sig. Jag tänkte att det skulle torka innan jag fattade att det var olja 😂
Varifrån kom oljan kan man undra?
#102: Nä vad jobbigt, alltid så tråkigt när sånt händer.
#103: Jaa
#105: En himmel kanske?
#105 vatten..?

Ett ansikte, blev inte så nöjd med näsan och munnen men ögonen blev jag rätt då nöjd med. Ritat med svart tusch.
Jag har ändrat lite min stil när det gäller rita ögon, detta är en äldre bild från min förra tråd som ni kanske känner igen.

Kände att jag ville jämföra, och jag gillar mer nu än då. Irisen har inte ändrats jättemycket men lärt mig helt hur man gör ögonfransar på ett annat sätt. Förlåt för en dålig bild, gjorde snabbt ett öga bara.
Förlåt, längesen jag teckna! Inte riktigt haft tid på det sistone men nu så ska jag måla lite. 😊

Början på en heliumballong. Alltså det ser inte ut som en men jag försökte 😂
- Redigerat 2023-12-21 14:25 av [Zefirka]

Ritad en rosett, riktigt stolt faktiskt
#112 GUD VA FIN!
#113: tack så mycket, jag blir så glad 😊
Skuggorna blev lite väl mörka men äsch, då vet jag i alla fall till nästa gång
- Redigerat 2023-12-22 17:45 av [Zefirka]
#112: Wow 😮 vid första anblicken ser det ut som att du lagt en rosett på pappret.
#115: tack! 😊

Jag kollade på Youtube och följde olika instruktioner och resultatet blev detta. Jag är faktiskt förvånad över mig själv, detta är det absolut bästa bilden någonsin jag ritat om jag får erkänna 😮
Använde en tops för att skugga haha
- Redigerat 2023-12-27 14:42 av [Zefirka]
#117: O ja, den blev verkligen jättebra!! Vilken video var det…? 😊
#117: verkligen super fint :)
// Wilhelmina <3
#117: OMG så bra ! 😍
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Idag är det fettisdagen, så en semla är ingen dum idé
#121 men vad fin!! Du är så duktig på att rita!!
#122: nej tack så mycket, jag blir så glad 💚
- Redigerat 2024-02-13 16:16 av [Zefirka]

Banan 🍌
#124: gud va fin! 😯😍
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#125: tack! 💚
#117: Herregud!!
Milo🎀🎀
Hon/hen

Ska föreställa min kompis kanin. Om ni undrar vad det är för tentakler där nere ska det föreställa min hand 😅
Tog bilderna i två olika ljus
Admin
Länk till ny tråd: https://teckning.ifokus.se/discussion/1588261/zefirkas-trad-3
- Redigerat 2024-05-17 16:04 av [Undertaker]
- Redigerat 2024-03-25 11:08 av [Zefirka]