Teckning iFokus

Teckning

Läst 80 ggr
kent_lindqvist@hotmail.com
1

Färgpennor

Hej
Jag är ny när det gäller att teckna och vill gärna lära mig mer.

Vilka fabrikat ska färgpennor vara för att få verklighetsintryck i bilden?

Vad ska man ha för pennor när man vill ha lite mer glansighet i teckningarna? typ när man ska göra realistiska ögon.

Vilka sorts pennor är bra att få glansighet? speciellt märke?
Hur funkar en sk Blender?

Agda
0

Faber-Castell Polychromos är bra färgpennor, andra sorter som också är bra är Caran d'Ache Luminance och Derwent Lighfast men de sista två är ganska dyra. Det viktigaste är bra mängd pigment i pennorna när man ska teckna realistiskt, vilket dessa tre sorter har.

Jag kan tipsa om två youtube kanaler med bra info om att måla med färgpennor; Kirsty Partridge Art och Lachri Fine Art, hos den sista får man dock bläddra lite bland videorna för komma till de äldre med tips om att teckna med färgpennor.

Som jag förstått det så använder man en blender för att blanda tillsammans färgerna man lagt på i flera lager, jag tror att man kan få samma effekt om man trycker hårt med pennan som man använder på det sista/översta lagret. Sedan kan man dock inte lägga på fler lager eftersom man "mättat" papperets yta, därför är det också viktigt att man gör varje lager ganska tunt, d.v.s. inte trycker för hårt med pennan. De två youtube kanaler jag tipsat om ovan använder sig mer av en typ av lösning som löser upp pigmentet och gör det mera jämnt för varje lager, så det finns olika sätt att teckna med färgpennor.

Själv har jag tyvärr inte så bra kunskaper om att använda färgpennor, men kika på kanalerna jag föreslog och du kommer säkert att hitta fler på youtube som har bra tips.

Welcome to my channel!Over the past few years I have been posting educational art videos to help you guys improve your drawing and painting skills. I love us...