Teckning iFokus

Teckning

Etiketterdigitala-ritprogramtips-och-tricksegna-karaktärer
Läst 100 ggr
Signur123
2024-01-28 18:17
0

Rita serie - tips?

Har ni några tips om man ska rita en serie? Jag tror jag ska göra det. Från början var det en skoluppgift, men då skulle den vara inlämnad innan jullovet. Hehe…
Sedan tänkte jag att jag skulle skriva istället, för att få ner storyn. Jag började på det tidigare idag, men allt försvann… Vilket jag är allt annat ön glad över.
Nu är jag tillbaka på rita-tankarna, och undrar då om någon här kanske har några användbara tips när man ritar en serie? Jag ritar digitalt, i Krita.

[Zefirka]
2024-01-31 22:09
0

Jaa, jag har inga bra tips men första rutan i serien. Gör den stor. Så läsaren ser liksom omgivningen och fattar mer.
Tex huvudpersonen är en tjej på 30 år. Rita inte bara kvinnan utan även rummet hon är i, med stolar, väggar och så. Sedan kan du fortsätta med bara kvinnan i bild. Hoppas du fattar och lycka till!

• Redigerat 2024-01-31 22:09 av [Zefirka]
[Undertaker]
2024-02-10 11:55
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0: Enklast är nog att ha planerat själva historian i förväg. Sedan tar du ett papper och kluddar ner grovt rutorna i storlek och deras innehåll. Bara en grov skiss så du får en bild av vad du vill ha med i varje ruta och hur du bäst kombinerar bilderna med texten.

Sedan råder jag dig att kolla lite hur perspektiv och innehållet samt placering och storlek av de enstaka rutorna får en att läsa och uppleva serien.

Kakan87
2024-02-15 22:47
0

Hej! Jag kan rekommendera boken ”Lär dig teckna manga - serieskapande”. Jag vet inte om det är manga du gör men du kan få goda råd där hur du hittar en idé, utvecklar karaktärer och sidlayout m.m.

Kakan87
2024-02-16 08:02
0

Jag kan också rekommendera att gå kort videokurs på Domestika.org om du är bra på engelska. De har serier om teckning och serieskapande. Lycka till!

Signur123
2024-02-21 18:40
0

Tack så jättemycket allihopa! Jag ska ta och kika på videon sedan. 😀

[Undertaker]
2024-05-27 13:24
0

Hur har det gått för dig?