Teckning iFokus

Teckning

Etiketterkonstnärerviktigt
Läst 109 ggr
[Flodbis]
3

VARNING För bedrägeri!

Ville informera er alla om att vara försiktig på olika sidor där ni postar er konst!

På Instagram har jag ett ganska litet antal följare och är relativt okänd, antagligen pga detta blev jag meddelad av en scammer. De lär kontakta mindre konstnärer som är mer sårbara, då vi kanske aldrig tidigare fått beställningar.

Denna personen var intresserad av att beställa konst av mig, hon hade rimliga krav och verkade helt seriös. Vi diskuterade sånt som är normalt - vad för motiv (hon skickade referensbilder,) hur stor upplösning på bilden, pris osv. När det sedan kom till betalningen kändes det skumt.

Hennes PayPal fungerade inte så hon bad mig skapa ett konto på Binance. Det verkar vara en legitim sida efter lite googlande och hon bad mig om min e-post för att hitta kontot som jag skapade på den sidan. För att sedan ta emot hennes pengar som hon skickade, fick jag ett mail från binance att jag måste själv sätta in pengar för att kunna ta ut. Detta är en taktik scammers ofta använder!

På min egna profil på Binance kunde jag inte hitta någonting alls om en transaktion. Jag kontaktade Binance kundsupport och fick det bekräftat - det var INTE deras mail och jag ska INTE betala!

Trots att hon verkade helt seriös så visade det sig att det bara handlade om bedrägeri. Håll ett öga uppe, tänk alltid till en extra gång. Denna personen ville skicka mig 5000kr, det kändes redan då lite för bra för att vara sant.

Är det för bra för att vara sant så är det oftast inte sant.

[Zefirka]
2

Nej vad tråkigt att detta hända dig. Vad bra att varna andra 💚