Ritplatta, tips
Jag har blivit sugen att köpa någon slags Ritplatta med penna att ha när jag målar digitalt. Först tänkte jag typ en surfplatta (Android) med tillhörande och fungerande mjukvara att måla i (om det överhuvudtaget finns…). Men sen när jag sökt och kollat lite hittar jag denna som man kopplar in till datorn:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/ritplattor/wacom-intuos-s-ritplatta-152x95-mm-p97782
Är det något att satsa på tro? Är storleken tillräcklig för den typ av digitala målningar jag gör? (när jag ex målar efter Bob Ross).
Det finns ju oxå en sån här programvara (som i länken nedan) som går att använda till en iPad, men en ny iPad är troligtvis för dyrt för mig att köpa nu…
Jag har både iPad och Ritplatta (Wacom Cintiq 16). Måste säga att jag föredrar känslan och kontrollen jag har på Ritplatta. Wacom är ett underbart märke.
Kan dock inte uttala mig om storleken på din räcker. Själv har jag en med bild då jag föredrar direkt feedback så att säga. Tänk även på att man zoomar in och ut när man ritar så i sig tror jag storleken inte bör vara ett hinder.
#1:
Okej, bra att veta!
Kände så jag också, att jag nog hade föredragit Ritplatta till datorn. Men vill man kunna rita/måla var som helst är ju t ex iPad bra.
Kom också att tänka på det, att man zoomar ju oftast in på datorskärmen, så storleken bör ju funka pga det.
Har du någon aning om det finns någon tillräckligt bra app till Android som går att måla i? Då menar jag med standard som t ex Gimp, eller Photoshop helst (vilket kanske är svårt att få i Android…).
#2: Krita vore gratis. Funkar vad jag vet för Android. Är den jag föredrar hittills, även över saker så som Procreate.
https://krita.org/en/features/
Här kan du läsa på lite.
#3, #4:
Superbra, tack! Var precis ett sånt program jag letade efter och hoppades på. Då borde man ju kunna köpa en surfplatta med Android och ladda ned Krita, och måla via den. Min telefon är för gammal antagligen, för att ladda ned och pröva. Men kanske kan jag ladda ned det till datorn sen och testa… Det kanske till och med funkar bättre på datorn än Gimp också att måla med, som jag använt hittills 😊
#5: Man kan lägga till lite inställningar för att stabilisera linjer och annat. Finns en hel del.
#6: Låter ju bra. Blir kul att testa sen. Ska bara göra klart nuvarande målning så ska jag börja på en ny med Krita på datorn sen.
Jag har nu testat Krita, och fortsatt min målning där. Enorm skillnad när man målar jämfört med Gimp. Det senare är mer och bättre för fotoredigering, medan Krita ju är helt anpassat till att måla och rita… Vilket gör det bra mycket lättare, och ett mer naturligt och fint resultat.😊
Har haft Ritplatta sen 2011 och började med sådana i den storleken du länkat, tycker det har varit en smidig storlek och det har funkat bra! Tar lite tid att vänja sig att rita på platta om man är van vid att rita på papper men när det väl klickar så är det super!
De första jag hade var Wacom och tycker de är super MEN det finns likvärdiga från andra märken till bättre pris. Det blir nästan lite som att man betalar för märket när man köper Wacom i mina ögon, vilket såklart är fine om man vill det. Själv är jag dock långt ifrån proffesionell så andra kan ju helt klart ha andra åsikter än mig gällande det!
Senaste plattan jag köpte är första gången jag inte köper en Wacom, det blev en huion kamvas, min första med skärm och har helt ärligt inga klagomål på den alls :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#9:
Bra med ett till tips på märke. När det är dags att köpa ska jag undersöka mer vilka olika märken och modeller det finns… Men bra med ett lite billigare märke då jag har tajt budget.
Och även bra att veta att storleken verkar funka 🙂