Var hitta "tutorials" för programmet Krita?
Jag har ju börjat måla på datorn med programmet Krita I stället för Gimp, och jag gillar det verkligen. Men, eftersom jag är helt nybörjare på programmet (Krita) så står jag ibland lite handfallen.
Exempelvis ville jag igår öka styrkan på en pensel som med "färgen" vit var väldigt svag. Jag gick in i penselinställningar där jag brukar trycka runt för att få önskat resultat (vilket jag ibland får)…men lyckades inte denna gång hitta något.
Det jag egentligen undrar över är om det finns några bra "tutorials", antingen på engelska eller svenska, på Youtube eller i text som någon kan tipsa om, där man kan lära sig programmet lite bättre?
Det svåraste har ändå varit att förstå alla penselinställningar.
Tack för tips!
#0: sök på "tutorial krita" (utan citattecken) på Youtube så hittar du flera stycken.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1:
Ojdå, hade för mig att jag gjort det……………men tack! Då är det bara att kolla.😊
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har börjat kolla på denna tutorial. Den verkar bra än så länge. Utifall någon annan läser detta, och inte vet vilken att kolla på.
#3: Lycka till. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4:
Tack!
Kul att du hittat Krita :) Fantastiskt program!
Youtube har många tutorials, men är det airbrushen så är den svag i färgen. Det går att ställa in i penselinställningar.
#6:
Ja, det verkar vara ett fantastiskt program. :) Har gjort klart en målning i det, och har börjat lite på andra.
Det kan vara airbrushen, men får dubbelkolla och återkomma. Jag målade först himmel med penseln, sen tänkte jag lägga på lager av vita moln på det blåa I himlen, men med den vita färgen blev det knappt något alls målat på det blåa 🤔 så det är nog någon penselinställning…