Teckning iFokus

Teckning

Etikettermaterial-och-teknikartikel
Läst 201 ggr
[Undertaker]
2025-02-20 15:30
2

Ritplattor: Lista

Här finns en kort lista på några olika ritplattor samt kort info från hemsidorna.

Wacom One Pennskärm 13,3”
Denna Ritplatta erbjuder en 13,3-tums skärm med Full HD-upplösning och 72% NTSC-färgåtergivning. Pennan har 4096 trycknivåer och är batterifri, vilket ger en naturlig ritupplevelse. Den är kompatibel med både Mac, Windows och vissa Android-enheter. Priset ligger runt 7 388 kr.
TEST.SE

Wacom Intuos M Bluetooth
En prisvärd Ritplatta utan skärm, idealisk för nybörjare. Den har en aktiv yta motsvarande A5-storlek och erbjuder 4096 trycknivåer. Plattan ansluts trådlöst via Bluetooth, vilket ger flexibilitet i arbetsflödet. Priset är cirka 1 113 kr.
PRICERUNNER.SE

Wacom Cintiq 16
För professionella användare erbjuder denna modell en 15,6-tums skärm med Full HD-upplösning och 72% NTSC-färgåtergivning. Pennan har 8192 trycknivåer och är lutningskänslig, vilket ger en exakt och responsiv ritupplevelse. Priset ligger runt 6 990 kr.
RITPLATTA.NU

Huion Kamvas 16 (2021)
Ett prisvärt alternativ med en 15,6-tums Full HD-skärm och 120% sRGB-färgomfång. Pennan erbjuder 8192 trycknivåer och stödjer lutningsigenkänning. Den är kompatibel med Windows, Mac och vissa Android-enheter. Priset är cirka 4 500 kr.
RITPLATTA.NU

Wacom Intuos Pro Medium PTH-660
Denna avancerade Ritplatta utan skärm erbjuder en aktiv yta på 224 x 148 mm och 8192 trycknivåer. Den har både USB- och Bluetooth-anslutning, vilket ger flexibilitet i användningen. Priset ligger runt 2 990 kr.
PRICERUNNER.SE

Observera att priserna kan variera beroende på återförsäljare och eventuella kampanjer. Det är alltid en god idé att jämföra priser och läsa recensioner för att hitta den Ritplatta som bäst passar dina behov och din budget

• Redigerat 2025-02-20 14:25 av [Undertaker]
Zav
2025-02-20 18:03
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Huion Kamvas 22 plus.
Inkl. Keydial mini och extra filtspetsar låg den på 6000kr från huions affär, frakt inräknat , och kom på några dagar. Ställ till plattan följer med.
Den har full hd, vilket är lite klent på en 21,5 tums skärm. Men egentligen stör det mig inte. Hel laminerad glas-skärm gör att pekaren är så nära pennspetsen man kan komma, och den ger en fin känsla att rita på. Pennan är förra generationen (3.0)och bara två knappar, men känns bra att rita med.
Plattan har inga knappar, därav att jag köpte keydial - en extra knappsats. Ett extra tangentbord fungerar egentligen också.
Den stora skärmen behöver en extern strömkälla, kan vara bra att veta, och kopplas till datorn antingen med usb-c eller hdmi+vanlig usb.

Har även en kamvas 13 (gen 3) som är snäppet bättre med nyare penna. Men mindre. Också full-hd men på 13 tums-skärm gör det mindre skillnad. Kamvas 13 (och 16 gen 3) kan drivas med bara usb-c utan extra strömsladd, om datorn fixar det. Det gör den mer portabel. Usb-c och ställ följer inte med, utan köps separat. Då hamnade priset på ca 4000kr.

Även huions skärmlösa ritplattor är riktigt bra nuförtiden.

snowy00
2025-02-21 09:06
2

Bra med en tråd för ritplattetips. Jag ska ju köpa en sån sen när jag har råd.

Ville också tipsa om en lite billigare Ritplatta. Jag har ju aldrig testat den, men har man en tajt budget så kan ju kanske detta vara ett alternativ:

Wacom Intuos S Ritplatta

Måla och skissa digitalt med en ritplatta från Wacom och få en naturlig övergång från traditionella penslar och pennor. Den här plattan är storlek S med en rityta på 152x95 mm. Den kopplas direkt till datorn med den medföljande Micro-USB-kabeln. Ritplattan
  • Redigerat 2025-02-21 09:06 av snowy00
[Undertaker]
2025-02-21 09:14
1

#2: Alltid bra med billiga alternativ. Wacom har alla vad jag vet bra kvalité.

Själv har jag Wacom Cintiq 16 och är hur nöjd som helst!

Maleficum
2025-02-21 11:16
0

#2: Superbra tips! Har länge tänkt jag skulle vilja testa rita mer digitalt (inte gjort något på massor av år och senast så rita jag enbart med mus) men känner samtidigt inte för att spendera flera tusen ifall det inte riktigt blir att man fastnar för det och fortsätter.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zav
2025-02-21 13:14
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2: Wacom är ett pålitligt alternativ, hag har aldrig varit missnöjd med en wacom platta. Även Huion har numera blivit ett pålitligt märke med bra drivrutiner och bra pennor :)
Jag har en huion hs64, tror jag modellen hette. Finns på amazon för ca 450kr. Minst lika bra som någon av de skärmlösa wacom plattorna jag haft tidigare. Faktiskt tycker jag pennan känns bättre i handen. Jag upplever att Huion ger mer för pengarna - men jag har ju aldrig använt en riktig proffs-wacom med skärm, bara wacoms billigare skärmlösa plattor.

Så helt klart värt att jämföra, och är man osäker kan man alltid kolla youtube recensioner där de testar olika modeller. Sök på modellens namn och review.
Nu blev det lite reklaminlägg - jag har absolut ingen koppling till Huion mer än att jag är väldigt nöjd med produkterna, och tycker att det är synd att lägga onödiga pengar pgs märkesnamn.

Zav
2025-02-21 13:16
3

#4: Med en av de billigare plattorna och gratisprogrammet Krita så har du en riktigt bra setup för ca 500kr :) Så det kan vara värt att prova.

Maleficum
2025-02-21 16:18
2

#6: Var lite min tanke så jättebra med ditt tips också på Huion.

snowy00
2025-02-21 21:05
0

#4:

Det var lite så jag kände också.

#5, #6:

Ah, 450 kr. Bra tips! Ska kika på den, då är det ju ännu större chans att jag kan köpa en framöver, om den är bra och lämplig 👍

Zav
2025-02-21 21:10
0

#8: Du kan också kolla på begagnade :) Jag har sett på marketplace bland annat.
Faktum är att du kan få köpa min wacom på bilden om du vill. Hör av dig i PM om du är intresserad så berättar jag mer.

snowy00
2025-02-22 23:45
1

#9:

Begagnat är ju också ett alternativ 🙂 har i vilket fall svarat ditt PM nu.

Maleficum
2025-03-24 20:04
2

Nu har jag beställt en platta (eller snarare min pappa gjorde det åt mig) fick bli en Wacom Intuos S (645 istället för 899 på rea) så får jag se om jag kan komma igång med målandet och om det är något jag fastnar för så får jag isåfall uppgradera mig i framtiden.
Kommer nog tidigast få hem den nästa vecka så får hålla mig ett tag till innan jag kan prova.

snowy00
2025-03-24 20:08
0

#11:

Kul, du får lycka till med ritplattan sen då 😊 min egen funkar bra än, och oj sån skillnad att måla med den jämfört med mus (som sagt)

[Undertaker]
2025-03-24 20:10
0

#11: Ska bli kul att höra vad du tycker!

Maleficum
2025-03-24 20:29
0

Ska bli väldigt spännande att prova. Var många, många år sedan jag måla på Ritplatta (väldigt enkel utan tryckkänslighet och andra funktioner).

Får väl försöka utmana mig med att måla något varje dag i början så jag verkligen kommer igång att prova och lära mig (båda platta och Krita).

snowy00
2025-04-02 08:39
0

#14:

Hur går det? Har du fått hem och hunnit pröva ritplattan än?😊

Maleficum
2025-04-02 14:50
0

#15: Har tyvärr inte fått hem den än. Den ligger hemma hos mamma och pappa och jag skulle ha åkt dit i måndags men blev sjuk så får fortsätta vänta tyvärr :(

snowy00
2025-04-03 09:37
0

#16:

Ah, tråkigt att bli sjuk så precis. Du får krya på dig.

Maleficum
2025-04-03 10:53
1

#17: Tack. Ja, det var verkligen tråkigt och hade ju annars varit perfekt tillfälle att prova den på om jag bara hunnit få hem den.