Teckning iFokus

Teckning

Etiketterdigitala-ritprogramartikel
Läst 197 ggr
[Undertaker]
2025-02-21 06:00
3

Ritprogram

Här är en lista över populära ritprogram för olika operativsystem, både gratis och betalversioner:

Gratis ritprogram

Windows / macOS / Linux

• Krita – Kraftfullt och professionellt program för digital målning.
  • GIMP – Open-source bildredigeringsprogram likt Photoshop, men kan användas för Digital konst.
  • MediBang Paint – Lättviktigt ritprogram med molnlagring, perfekt för serietecknare.
  • FireAlpaca – Enkel och resurssnål programvara för digitalt skapande.

Windows / macOS / iPad

• Sketchbook (tidigare Autodesk Sketchbook) – Gratis, intuitivt ritprogram med professionella funktioner.
  • Inkscape – Perfekt för vektorgrafik och illustrationer.

iPad / Android

• ibisPaint X – Ett kraftfullt och populärt ritprogram för surfplattor och mobiler.
  • Infinite Painter – Användarvänligt program med realistiska penslar.

Betalda ritprogram

Windows / macOS

• Adobe Photoshop – Industristandard för Digital konst och bildredigering. (Prenumeration, från ca 140 kr/mån)
  • Clip Studio Paint – Populärt bland serietecknare och illustratörer. (Ca 500 kr engångsköp eller prenumeration)
  • Corel Painter – Avancerat program med realistisk målningsteknik. (Ca 2 500 kr engångsköp)
  • Affinity Designer / Photo – Bra alternativ till Adobe för vektor- och pixelbaserad konst. (Ca 700 kr engångsköp)

iPad / Android

• Procreate – Ett av de bästa ritprogrammen för iPad. (Ca 150 kr engångsköp)
  • Clip Studio Paint (iPad/Android) – Samma funktioner som desktopversionen, men kräver prenumeration.

Alla dessa program har sina egna styrkor beroende på vad du vill skapa!

[Undertaker]
2025-02-21 10:24
1

Själv använder jag Krita (Windows OS med Wacom Cintiq 16 platta) och Procreate (iPad).

Maleficum
2025-02-21 10:40
0

#1: Har du testat GIMP? Och isf är Krita lättare att lära sig? Har testat GIMP men har svårt att klura ut funktionerna och få det att funka som jag vill (var år och dar sedan jag höll på med ritprogram och har nog en minst 20 år gammal version av photoshop någonstanns och har testat coral paint när det nog var ganska nytt så känner mig som en helt nybörjare igen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Undertaker]
2025-02-21 10:49
0

#2: Har testat GIMP men aldrig riktigt lyckats komma in i det hela. Tycker Krita är mer intuitivt.

Maleficum
2025-02-21 10:52
0

#3: Tack, låter helt klart värt att testa Krita då.

Zav
2025-02-21 13:24
3

#2: Krita har också en inlärningskurva (och så många funktioner man inte vet om man inte letar efter dem.. tex tangenten E skiftar mellan suddläge och målningsläge på penseln. Så användbart! ) men jag upplever det som mindre krångligt än Gimp och bättre att använda.

Ett ord om Adobe som bör sägas: Om ni skaffar ett abonnemang kan det bli mycket svårt och kostsamt att ta sig ur det. De är uppe i rätten för det nu; folk har först inte lyckats avsluta abonnemang för att det inte gått att nå dem, och sedan när de väl lyckats har de fått straffavgifter på upp till tusen dollar eller mer (10 000kr). Det ihop med deras skandal att sno åt sig tillgång till filer för att träna AI (tänk på de som jobbar med topphemliga filmprojekt) genom en ändring i användaravtalet som användaren inte kan tacka nej till.. och så ihop med att de enbart erbjuder abonnemang… Allt det tillsammans gör att jag inte vill ta i photoshop med tång längre.

Men framförallt - var försiktiga om ni provar en gratisperiod eller köper för att testa en månad.

Maleficum
2025-02-21 16:22
0

#5: Är verkligen bra att veta om photoshop, lite annat på den tiden jag använde det senast och älskade det så när det kom till att redigera bilder men för att måla så fastnade jag för corel painter när jag fick testa det (även om det också var himla många år sedan så det har säkert ändrat sen dess också).

Zav
2025-02-21 16:52
0

#6: J, man vil ju inte fastna i den rävsaxen..

Jag provade corel painter innan Krita men gillade det inte då… Krita är det första programmet jag provat utom photoshop som jag gillar. Men det är baserat för att påminna om corel painter med hur penslar och så fungerar :)

Maleficum
2025-02-21 17:00
1

#7: Var som sagt troligen 20+ år sedan jag testa corel painter (vad jag minns var det nytt då) så de har säkert ändrats en del sen dess och för målning tyckte jag bättre om det än photoshop (fanns ju inte så mycket att välja på då) mest pga alla olika varianter av realistiska pensel och pennval man kunde göra.

Men det lilla jag hunnit testa Krita nu (ladda ner i morse) så kommer de helt klart duga super för mina behov och vid första anblick verkar det mer lättnavigerat än Gimp.

Zav
2025-02-21 18:18
2

#8: Det var förmodligen lika länge sedan jag testade Corel painter :)

Kul at du verkar gilla Krita. Ett tips när du skaffar Ritplatta, särskilt med huion, är att i huion appen ta bort check-markeringen på "windows ink".

[Undertaker]
2025-02-21 19:02
2

#8: Man kan anpassa inställningar för att ge penslarna mer stabilitet (att den korrigerar linjerna svagt). Använder det på enstaka penslar som jag använder för noggranna linjer. Tycker man annars inte får exakt samma kontroll som med en penna.

Maleficum
2025-02-21 19:51
0

#10: Det måste jag kolla upp, låter som en bra grej vid musanvändning.

#9: Det ska jag komma ihåg.

snowy00
2025-02-27 14:31
1

#2:

Jag har använt Gimp till bildbehandling (fotografier då) i 20 år, och till just det är det riktigt bra. Man behöver inte Photoshop när Gimp finns helt gratis.

Det går att måla i Gimp också, men för att måla och rita passar Krita mycket bättre. Så man kan säga att Gimp passar till att bildbehandla fotografier, och Krita passar till att måla och teckna. Så det beror nog helt på vad man ska ha programmet till.

Jag tycker att Krita kräver en del inlärning, speciellt hur man ställer in alla penslar. Gimp är jag så van med, så att använda det till fotografier går per automatik för mig nu.

#5:

Jag har alltid tyckt att Adobe PS varit alldeles för dyrt, speciellt när Gimp finns gratis… Och sen de började med abonnemang finns det inte på kartan att betala för det. Då köper jag hellre Affinity för en engångssumma…men inte ens det är nödvändigt när Gimp finns. (jag har nyss uppdaterat Gimp till nästa stora version för övrigt, så jag ska utforska den versionen ikväll).

• Redigerat 2025-02-27 14:32 av snowy00
t00ts
2025-02-28 10:55
0

#5 Jag hade ett liknande abonnemang hos Adobe en gång. Det lät som en bra deal och var ingen jättestor månadskostnad, så jag nappade på erbjudandet. När jag ville avsluta prenumerationen efter några månader så upptäckte jag att jag hade låst mig för ett år vilket inte riktigt framgick när jag skaffade abonnemanget. För att avsluta det i förtid skulle jag betala det som kvarstod har jag för mig. Håller verkligen med om att det kan vara luddigt och lurigt kring abonnemang och erbjudanden.

Däremot älskar jag att sitta och redigera och rita i Photoshop så jag kan dessvärre inte hålla mig borta och har deras billigaste abonnemang nu ändå 😄 Jag har verkligen försökt att gilla Gimp och liknande gratis mjukvara men det går bara inte.

Förstår absolut om många inte är så sugna på Adobe med tanke på det som skrivs här, men ingen som testat att rita med Adobe Fresco? Det är gratis att använda. Tycker det är ganska roligt, särskilt vector-penslarna.

• Redigerat 2025-02-28 10:59 av t00ts
snowy00
2025-02-28 12:29
0

#13:

Egentligen är Photoshop ett bra program. Det är bara kostnaden, och abonnemangsformen som kan bli lite jobbig, tycker jag då.😊

Zav
2025-02-28 17:05
0

#13: Photoshop är bra (förutom den fördömda AIn), men har du testat Krita och gett det en ärlig chans?
Jag provade hur många program som helst; gimp, corel painter, ibis paint, clip studio, fire alpaca, affinity photo, art rage osv osv men det var inte förrän jag provade Krita jag hittade ett jag gillade. Till och med mer än photoshop, särskilt när jag hittat det jag behövde, som kloningsverktyg, brush stabilizer och såna inställningar som ligger på lite andra ställen än i PS.

t00ts
2025-02-28 18:59
2

#14: Ja, det är synd att det är abonnemang ☹️

#15: Nej, jag har faktiskt inte gett Krita en ärlig chans. Kanske får ta och testa det någon dag och återkomma 😀

• Redigerat 2025-02-28 18:59 av t00ts
Zav
2025-02-28 19:02
2

#16: Gör det :) Kolla lite reviews på youtube om du vill, de flesta är väldigt positiva - men är det första-gångs testare så har de ibland noll koll på en hel del av finesserna. Som att E gör penseln till suddi, eller så säger de att en funktion inte finns och man bara "jo, men..asså den finns inte där du letar, det fattar du väl att den ligger där istället" :P

snowy00
2025-02-28 23:50
3

Krita är ett riktigt bra program 😄 glad att jag själv hittade till det.

Här är en video tutorial för krita som jag börjat kolla på (som jag skrev i en annan tråd). Kan ju vara värt att kolla på om man är ovan med programmet.

https://youtu.be/NbNQmE6WPK0

t00ts
2025-03-02 21:24
0

#17: Ska kolla närmare på det när det finns tid och kraft 😀 Av det jag sett hittills så verkar det vara ett helt okej program i alla fall, kan absolut se varför ni är nöjda med det.