Fråga, sälja målningar
Kanske en lite smått löjlig fråga…men är det okej att lägga ut digitala målningar för försäljning, om man målat dem efter ex Bob Ross? Samma motiv, samma namn, men målningen blir ju långt ifrån exakt lika som den Bob Ross målade…så det kan ju omöjligt bryta mot någon copyright eller så?
- Redigerat 2025-04-30 09:17 av snowy00
Det jag läst mig till:
Kort svar:
Ja, du får i princip sälja målningar du gjort genom att följa Bob Ross-videor, så länge du inte hävdar att det är original-Bob Ross-verk eller bryter mot varumärkes- och upphovsrättslagar.
Här är vad som gäller i detalj:
- Upphovsrätt (copyright)
Bob Ross målningar, videor och eventuella exakta motiv är upphovsrättsskyddade. Om du kopierar en av hans målningar mycket exakt, kan det anses vara ett "derivativt verk", vilket enligt upphovsrättslagen kräver tillstånd från upphovsrättsinnehavaren (Bob Ross Inc.).
Men:
- Om din målning är inspirerad av eller baserad på tekniker från videon men inte är en kopia (du har ändrat motiv, komposition, färger, detaljer etc), är det mycket troligt att den anses vara ett eget verk.
- Ju mer av ditt eget du lägger till, desto mindre är risken att det räknas som intrång.
- Varumärke (trademark)
"Bob Ross" är ett registrerat varumärke. Du får inte använda hans namn i marknadsföring, som t.ex. "Bob Ross-style painting for sale" eller "Bob Ross original" eftersom det antyder ett officiellt eller godkänt samband med varumärket.
Du kan däremot säga något i stil med:
"Inspirerad av tekniker lärda genom Bob Ross-videor."
- Etik och praxis
Många som lär sig måla via Bob Ross säljer sina alster, särskilt eftersom det uppmuntras i hans program. Men det är alltid bra att vara tydlig med att målningen är din egen tolkning och inte ett Bob Ross-original.
- Redigerat 2025-04-30 09:51 av [Undertaker]
#1:
Tack!
Ja, då var det bra att fundera på detta. Som det står i det du skriver så uppmuntras man ju på flera sätt till att ex sälja… (har jag hört han säga iaf..vad jag minns), så jag tycker det vore lite konstigt om de skulle vara ett problem så länge man inte kopierar målningen exakt. Men jag får nog fundera från målning till målning…😊👍
Jag prövade först att lägga upp en målning som jag målat efter referens (skärmdump från ett datorspel..), så ska jag gå genom de jag målat efter Bob Ross sen, och ta ställning om det funkar att lägga ut dem för försäljning.
Se digitala målningar längst ned…😊
- Redigerat 2025-04-30 11:46 av snowy00
Har kommit fram till att jag bara lägger ut den målning som redan är utlagd för försäljning. De som jag målat efter Bob Ross är nog alldeles för lika hans version, om man ska gå efter det i #1.
Men då blir jag iaf mer motiverad att hitta min egen stil, så att säga…och inte bara måla efter Bob Ross.
Jag skulle aldrig teckna av någon annans verk och sedan sälja som min egna
#5:
Nej, jag trodde i min tanke att det var större skillnad på de jag målat och hans. Men när jag nu kollade så är de ju väldigt lika…🙂
Tillägg:
Men anledningen till att jag funderade var ju också att hela grejen med Bob Ross är ju att måla efter honom…och att han vad jag minns har uppmuntrat lite till att sälja.
Vore det inte för det, så hade jag nog inte ens tecknat av någon annans verk.
Att teckna av andras verk är det inget fel på, det är så man lär sig 😊 Att sälja ett verk som man tecknat av från någon annan är det dock skillnad på.
Det vore som om jag sålde en tröja som någon annan designat. Designen är ju inte min, även om jag är den som skapat tröjan. Det kanske är lättare att förstå om man tänker i de banorna.
Motiv och komposition är också en kunskap och något man tränar på, lägger tid och omsorg på. Man kan sälja verk som är baserad på andras verk men när man rakt av kopierar något så är det ju inte ens egna "skapelse" längre och därav inte riktigt moraliskt korrekt att sälja
Det kan vara lättare att ta till sig saker om man tänker utifrån sig själv. Exempelvis, du lägger tid, energi, svett och tårar på att få fram ett eget originalt motiv. Kanske har du suttit med den i flera veckor och du är så stolt över den för det är något du själv kokat ihop.
Hade du varit okej om någon annan tecknade av den och sedan sålde och tjänade pengar på den, trots att du själv inte tjänat något alls på ditt egna verk? Jag hade personligen inte varit okej med det.
- Redigerat 2025-04-30 18:08 av [Flodbis]
#8:
Det förstås, det håller jag ju med om😊 anledningen varför jag har målat efter hans videos är ju att lära mig (för att sedan kunna skapa egna verk), och hade ingen tanke på försäljning i början. Det råkade mest bara bli 10 målningar…😊
Men ja.. När det blir som kopior (som jag inte var riktigt medveten om att de i stort sett var, förrän jag nyss jämförde) så blir det ju så klart fel att försöka tjäna pengar på dem, så att säga.
- Redigerat 2025-04-30 18:07 av snowy00
#9: det är jättebra att du tecknar av saker, Referenser är det inget fel på att använda, det är bästa sättet att lära sig 👍
Hur exakt och lika motivet måste vara för att räknas som copyright eller liknande har jag ingen koll på men jag tänker att man kanske själv kan känna efter - ifall detta vore mitt verk, hade jag varit okej med att någon sålde ett verk som liknande den såhär mycket?
#8:
Du måste ha lagt till lite i ditt inlägg i efterhand.
Det kan vara lättare att ta till sig saker om man tänker utifrån sig själv. Exempelvis, du lägger tid, energi, svett och tårar på att få fram ett eget originalt motiv. Kanske har du suttit med den i flera veckor och du är så stolt över den för det är något du själv kokat ihop.
Hade du varit okej om någon annan tecknade av den och sedan sålde och tjänade pengar på den, trots att du själv inte tjänat något alls på ditt egna verk? Jag hade personligen inte varit okej med det.
Och i #9:
Hur exakt och lika motivet måste vara för att räknas som copyright eller liknande har jag ingen koll på men jag tänker att man kanske själv kan känna efter - ifall detta vore mitt verk, hade jag varit okej med att någon sålde ett verk som liknande den såhär mycket?
Jag brukar mest lägga en signatur på mina målningar och foton. Sen tänker jag inte så mycket mer på saken. Ibland har jag inte ens en signatur då jag tycker den kan förstöra tavlan lite.
Men jag är heller inte riktigt säker på vart du vill komma. Jag fick redan ett bra svar av Undertaker som hjälpte mig i mina funderingar 😊
Min poäng var bara att fundera på hur det skulle påverka konstnären du använt som referens, det var allt!
Det är så självklart för mig att tänka på konstnären, och dess sida av saken. Bl a var det ju därför jag startade denna tråd.🤔
Känner mig inte anklagad för något. Men lite förvirrad när folk verkar tro att de måste "lära mig" empati, och att tänka mig in i andras situationer…det visar mest för mig att man inte känner mig så bra alls
#14: ???
Jag överförklarar såhär för alla, inte bara dig. Vet inte varför du tog det personligt… vet inte heller varför det skulle vara anklagande. Jag svarade bara utifrån mina egna tankar eftersom du ställde en fråga, om att sälja konst som är tecknat av från någon annan, och jag svarade att det är bra att använda sig själv som referens. Det har inget med att jag tror att någon saknar empati, där är det faktiskt du som läser in saker jag inte ens sagt eftersom jag inte påstått att du måste lära dig empati.
- Redigerat 2025-04-30 23:08 av [Flodbis]
#15:
Ok, vi släpper det bara.🫤 Vi båda har nog bättre saker för oss..
Ursäkta om jag skrev något olämpligt i #14, som var lätt att misstolka.
Så här i efterhand känner jag att jag inte hanterade denna tråd särskilt bra alls…jag ska försöka lära mig av det och göra det bättre i framtiden