Höja bildbetyg?
Hej! Så, nu är det snart dags att få våra betyg, och min bildlärare sa jag kommer få ett C om jag inte fixar till och förbättrar mina teckningar. Jag känner mig inte riktigt nöjd med det, så jag undrar om ni kunde hjälpa mig att förstå vad jag behöver förbättra?
Jag har tyvärr inte bild på alla teckningarna, jag kan skicka fler när jag har bild igen nästa gång, men här är några exempel iallafall.
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nu vet jag inte riktigt vad uppgifterna är, men något som hjälper för att få in djup är att jobba med skuggor och även Kontraster. Dessutom att täcka/fylla ytor med svaga sträck men flera lager åt olika håll så blir färgen jämnare.
Variera motivet lite mer också. Försök rita av riktiga träd, hus, saker. Mer bakgrund.
Men jag tycker också du skall fråga din lärare. Vad står det i läroplanen att du skall behärska?
#1: Tack, jag ska testa det! När det gäller skuggor så blir jag alltid väldigt osäker på var jag ska sätta dem, har du några tips för det?
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tänk på en lampa som står vid sidan och lyser på din teckning, då ser du var skuggorna skall vara.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Bäst är ju att fråga läraren vad du ska jobba med för att förbättra ditt betyg (för det är ju bara hon som vet hur hon bedömmer betygen efter hur hon tolkar läroplanen).
Men tror jag ju som andra redan nämnt att en större variation i vad du målar kan vara en ide, även vilka tekniker och material du använder.
I läroplanen står blandanat:
"Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material,
förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet, och
förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner."
Att ha dem punkterna i bakhuvudet kanske också kan hjälpa. Sen är det ju såklart ytterligare mål beroende på vilken årskurs du går i (finns längre ner på sidan i länken till läroplanen om du vill kika närmre där).
Du håller väl på med hästar? Kanske ta med dig ett ritblock och penna till stallet och försök skissa hästarna så kan du ju ha en grund att jobba med sen på lektion (om ni har fritt val för vad ni ska måla). Eller ta något bra foto och måla av.
Vill du öva på skuggor så ställ fram något på ett bord och ha en lampa riktad mot den lite snett från sidan så skuggorna blir tydliga att se.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#4: Tack, jag ska försöka det!
#5: Tack så jättemycket, jag ska titta närmare på läroplanen och försöka tänka på den.
Min bildlärare är ofta väldigt upptagen (många som behöver hjälp etc), men jag försöker stanna kvar efter nästa lektion och fråga.
Mvh 🐾