Spänna duk
Jag har glömt om de kilarna som man sätter i hörnorna på målardukar, ska kilas in före eller efter man har målat.
Kan en duk vara så lös spänd att den inte kan bli bra oavsett om man har kilat den?
Jag har nämligen precis köpt en stor duk av linne, och har börjat måla, men nu sackar den, och kilarna är i. Har jag gjort det i fel ordning?
Hoppas frågan är okej att ställa här inne, fast det är ett teckningsforum. 
Knacka in kilarna lite till :) och hoppas att det funkar. Jag har så sällan slackproblem med mina dukar så jag kan inte svara bättre än så :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag har inte märkt att kilarna gör nån skillnad alls, använde dem i början men nu har jag slutat med dem. Dom trillar bara ur endå och dräller omkring. Om duken är jätteslapp så är det nog en idé att spänna om den, annars kan du hälla varmt vatten på baksidan och låta den torka, men se till att du inte målat med vattenlöslig färg först! ;)
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Jaha, tack för svar och tack för tipset med vattnet! =)
häll inte vatten, det kan bli missfärgningar. pensla på!

Kilarna ska sättas i när duken är spänd. Knacka jämnt lite på varje så att du känner du får en jämn spänning. Duken ska låta lite som en trumma.
När målningen är klar och torr så kolla hur det är med spänningen i duken, om det behövs jämnas till. Ska du sen ha den inramad så är det viktigt att det är jämnt i alla hörnen, annars kan det bli problem.
I med fler kilar bara!

#4 Ska tänka på det. =)