Teckning iFokus

Teckning

Etikettallmänt
Läst 943 ggr
hitorine
0

Vilken storlek på ritplatta?

Nu börjar det bli dags för mig att skaffa en Ritplatta. Men frågan är vilken storlek jag ska ha, väljer mellan A5 och A4.
Jag har läst att många andra har svårt att välja strl också, men då brukar valet stå mellan A6 och A5. Anledningen till varför jag funderar på A4 storlek är för att jag är van att teckna med långa svepande rörelser (använder alltså hela armen, inte bara handleden), när jag inte ritar på datorn så brukar jag ha A3 papper och är alltså van att ta ganska mycket plats. Å andra sidan så är jag också van att rita på datorn, då använder jag "touchpaden" på min laptop. Och den är ju inte direkt stor.

Så, vad tycker ni? Är A4 helt onödigt eller ska jag satsa på det?

Zabbio
0

Tja.. jag skulle inte klara att använda A4.. tror A5 är för stort för mig:P Men jag ritar inte svepande.

Hur stor plats har du vid datorn? A4 brädor tar ju mycket mer plats än ett a4 papper..

Prova att sitta med ett A5 resp. A4 och rita, när du sitter vid datorn. På samma sätt som du tänker dig att du kommer göra med en Ritplatta. Försök titta på skärmen snarare än pappret, även om muspekaren såklart inte kommer lyssna..

Det är ju också skillnad att rita på plattan jämfört med på papper, tack vare att högra hörnet på brädan alltid är högra hörnet på skärmen (jämför med touchpad eller mus).. det är det på pappret med, men det är iaf skillnad på nåt sätt..

Jag vet inte vad som passar dig, men hoppas att mitt tips kanske hjälper.. eller prova någons Ritplatta

När jag inte ritar på datorn har jag ju A4, ändå trivs jag bäst med en Ritplatta som bara har en fjärdedel av den storleken:P Vet inte om det fungerar så för dig men det kan ju vara värt att tänka över. I så fall borde A5 passa bäst..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

hitorine
0

Jag sitter lite överallt med min dator, så en A4 blir nog inte förstort vad gäller plats. Men jag antar att en A4 platta kan bli lite klumpigt att ha. Och att låna någons Ritplatta är nog inte aktuellt eftersom jag inte känner någon som har en.

Tack för tipsen iaf, ska fundera på det och sen får jag se hur jag gör. Nu lutar det nog mest åt en Intuos3 A5 wide.