Teckning iFokus

Teckning

Etikettallmänt
Läst 1281 ggr
Liss
0

måla tavlor

Tänkte köpa mig tre dukar när jag får råd till det. Ska nämligen måla på duk för att skaffa mig tre egenmålade tavlor över soffan.

Först och främst är jag väl lite nervös eftersom jag brukar få blackouts på ideer sådär. Vad ska jag måla liksom:P

Men framförallt, vad ska jag använda? Olja eller Akryl? Min mor har massvis med akrylfärg som jag kan norpa gratis i alla färger. Men är kanske olja bättre?

De blir säkert bara något abstrakt och väldigt Lisetteit:P Fast dem ska ju fortfarande hänga över soffan och se okej ut och hålla genom åren.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Allamej
0

Det beror ju på om du vill kunna jobba länge med motivet utan att det torkar eller om allt ska falla på plats direkt.

Olja ger en chans att ändra på saker eftersom det tar tid att torka. Akryl torkar otroligt snabbt och har klara färger.

Välkommen till oss som har vår egen konst på väggarna. :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Liss
0

#1 Hehe tack tack:) De är inte gjort ännu dock hehe..

Men bör man rita på papper först för att se om ideen funkar? vill gärna inte slänga en duk:P

Och duken ska vara bomull ?

Allamej
0

Duken kan vara av bomull eller linne, spelar inte så jättstor roll men linne är ju "finare"

Givet kan du skissa på papper först :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Zabbio
0

Man kan alltid måla över duken igen…Oskyldig

Jag föredrar alla gånger akrylfärg, olja är för kladdigt och avancerat för mig.., men det är en smaksak.. x)

Glöm inte visa vad du får fram! :D 

hm.. kan ju visa nån akryl bild, så ser du hur det skulle kunna bli :)

På duk 

På läder

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Liss
0

#3 Okidoki, fast bomull var billigare:P

#4 Okej, ja jag kör på akrylfärg. Eftersom de är det jag får gratis;)

Jätte fina! Mina kommer absolut inte bli något specielt (inga djur osv) utan mer abstrakt som sagt:P Får se vad fantasin säger.. intet!:P

Måste ju fråga. Jag har en jätte burk med lila färg kvar och en liten svart från målningen i sovrummet. De är alltså färg till inomhusbruk och är vattenlöslig. Har målat med den på tapet och man kan tvätta av vägarna utan att de går bort naturligtvis. Skulle de funka på en duk? Eftersom jag har så mycket över och ändå hade tänkt mig lila och svart på vissa?:)

Kommer absolut visa hur de blir. Om de inte blir förjävligt så vill säga:P Tänk på att de är min första gång;)

Zabbio
0

Jag köpte en liter vattenbaserad inomhusväggfärg bara för att måla med :P Vit och svart. Funkade super :)

Visa det iaf :P

Liss
0

#6 Ahaa! så de funkar alltså?:) De håller sig och torkar bra ? Ja, dåså.. då har jag ju svart och lila hur mycket som helst.

Haha, så ni kan sitta och fnissa åt mitt misslyckande;)

Zabbio
0

Jag såg ingen skillnad på den och akrylen jag använde.

Eller..jag använder ''allmogefärg'' som köps i små burkar iofs.. men det är ju typ akryl om man ska lägga det i kategorier…tycker jag.,.

Liss
0

Hehe okej. De jag har är från Alcro, vilket är proffisionel färg för tapet, väv osv osv.

Zabbio
0

Jo, det var enliters burkarna jag köpte med:P vet inte vilket märke dock..

Liss
0

Okej, ja men jag får testa helt enkelt. Om de blir dåligt skyller jag på dig;)

Zabbio
0

Gör du så.. x)

Liss
0

Nu har jag norpat färg från min mor- en hel del! Så nu är de bara dem uppspända dukarna som fattas. Bara att de nog får vänta till nästa månad tyvärr:( Vart lite fattigt denna månad.. hehe

lina87
0

Hej!

Som Zabbio säger kan det givetvis funka att måla med den färgen, rent teckniskt. Om man dock vill ha en målning som ska hålla i många år ska man nog akta sig för att blanda olika typer av färger. Det kan se bra ut till en början men efter några år så kan det börja krackelera eller flaga. Men det kan lika gärna gå bra och hålla hur länge som helst. Tyvärr vet man inte detta för än efter några år.. så om du vill vara helt på den säkra sidan så håll dig till en typ av färg.

Ett litet tips bara, lycka till! Glad

Liss
0

#14 Tack. Den lila väggfärgen ska jag bara ha som en rand på alla tavlor- så om den blir dålig är de bara att fylla i eller måla om. :) Men tack för tipset ..

peaches
0

Ett mindre tips om man inte har råd med dukar-masonitskiva. Det är billigt och jag föredrar att måla på det faktiskt. Vill man ha lite struktur som på en duk kan man måla på den sidan, men det finns även en helt slät sida också som går lika bra att måla på :D

Jag grundlägger alltid med någon vit vägg- eller takfärg och det har fungerat fint än så länge :D

Liss
0

#16 Masonitskiva? Är de billigare menar du?:) För på claes ohlsons finns de tre pack med dukar för 120:- :)
Men de lät spännande..

peaches
0

#17 Man får ganska stora bitar masonitskiva billigt, dock är det inte alla byggvaruhus som sågar upp bitar efter mått men det finns de som gör:D

Liss
0

#18 Okej. hehe bra att veta iaf:)

precis
0

#16 & 17 & 18 & 19     Max 100 spänn för en 5mm-skiva på 122x244cm. och då får jag dom sågade. det finns grundmålade för några extra tior, vit färg på den blanka sidan. men det kan jag göra själv.

Zabbio
0

En sak jag plötsligt märkte; min svarta väggfärg är rätt blank men min nya akrylfärg är det inte.. så när jag ''grundat'' med den svarta ser bilden helt skum ut..XD

mjioo
0

jag har grundat några gånger med väggfärg och även blandat det med akryl men det är inget jag gillar. att måla med det är lite mysko och ger inte den effekten jag vill.

jag håller mig till olja eftersom jag gillar att kunna lägga irån mig tavlan och fortsätta nästa dag, tycker det är bekvämare att jobba med. fördelen med akryl är att du kan använda vatten för att späda ut det om det skulle behövas, när man målar med olja är det bättre med terpentin(som även finns luktfri och mijövänlig)

men det är ju en smaksak som sagt :)

när jag gör spännramar så köper jag billiga lister och sågar själv, sen häftas och limmas de ihop och så köper jag duk på rulle som jag häftar fast. funkar kanon och jag får alltid de måtten jag vill ha.

sist jag köpte en rulle med duk så fick jag en halvmeter på köpet eftersom det inte var nåt att spara enligt hon i affären :D när man köper på rulle kan man även välja vilket material man vill ha och man känner stor skillnad på de som ligger i 300kr/m-klassen och 90kr/m-klassen (2meter bred)