Teckning iFokus

Teckning

Etikett: off-topic
Läst 1545 ggr
JeZZifelt
0

Ta betalt för att teckna åt andra?

Hur många här tar betalt, eller har någon enstaka gång tagit betalt för att teckna något åt någon annan?
Det gäller både "digitala teckningar" (eller hur säger man?) och teckningar med penna och papper.
Ni som gör det får gärna skriva vad ni har för priser (om det inte är allt för hemligt).

Diskutera gärna inom detta, ex: hur "bra" måste man vara för att ta betalt o.s.v?

Har själv ibland funderat på att ta betalt för att teckna djurporträtt, men hur ska man veta om det man gör är tillräckligt bra för att folk ska vilja betala?

Diskutera på bara! :)

Dobben
0

Jag började ta betalt för att jag fick så himla mycket beställningar att jag inte kände att jag hade tid (jobbade i flera timmar på varje teckning).
I början tog jag upp till 100kr, egentligen inte för att jag ville ha pengarna men för att sålla ut dom som verkligen ville ha teckningarna, och minska lite på beställningarna. Sen så höjde jag för att jag började jobba längre och längre på bilderna.
Nu har jag ett pris på 50-100kr för a5, 150-200kr för a4 och 250-300kr för a3, men jag håller inte riktigt på priserna, för det handlar inte om pengarna för mig 8)

Angående hur man vet att man är bra nog för att ta betalt så är man nog det när folk är villiga att betala :) Om det är många som vill att du ska teckna åt dom så är dom säkert villiga att betala också.
Det där kanske lät lite otydligt xP
Det är en bra fråga! x)

Musiken
0

Har bara gjort digitala montage (teckning plus foto) och de saljs for 500kr (printat 21*15 cm ungefar beroende pa hur bilden ser ut) plus frakt och framkallning

JeZZifelt
0

#1 Okej :) Hehe, förstår hur du menar. ;)

#2 Okaj :)

Rozzy
0

Ja vad ska kunden ha bilden till, det är den största frågan i samband med pengar.

sorgsen
0

kan ni inte visa lite vad ni har ritat och vad den fick betala?

jag tycker att man självklart ska ta betalat om kunden är nöjd över bilden, oavsett om det är en vänn eller inte.. ?

ni har talang ju!