Pris för tavla
Inom snar framtid ska jag måla ett porträtt av en person som personligen har frågat mig om jag ville ställa upp. givetvis vill jag det, utmaningen är kul!
Dock när det gäller priset på mina tavlor vet jag inte hur jag ska gå till väga? hur mkt ska man ta betalt för en tavla? Hur räknar jag in personlig tid och storlek? Vet faktiskt inte vad jag ska tänka på, då mina tidigare projekt har jag bara gett som gåva inom familjen.
Uppskattar era svar!
Ha en god fortsättning…och soligt väder
Beroende på vad du har för material.
För mina akryltavlor som är 20x20 cm tar jag 500kr för. (Var faktiskt min mamma som tyckte jag skulle ta det priset, själv är jag på tok för rädd för att sätta pris.)
Är det blyerts eller tusch hade jag nog satt en 200-250kr beroende på storlek förstås. Räknar nog med iaf ett A4.
Den bilden du har länkat (som är otroligt häftig) om den är i A4-format, så skulle jag lugnt ge en 300-500kr för den. Absolut inte mindre än 300kr.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

"Köparen" här. Vad bra att du får hjälp med att få fram pris på dina tavlor så att jag kan få reda på ungefärligt pris på min ev talva :D
#3 Tjena! ja det visade sig att min "vän" inte hade sålt sin tavla ändå. Förhoppningsvis kan jag få fram många svar här att bolla med. Det är riktigt svårt att prissätta sina tavlor. Man vill ju varken att det ska vara för mkt men samtidigt inte för mkt. Det jag har fått svar på är att materialet ska ingå i priset,,men jag är billig i drift så hehe! billig färg, billig duk. det är resten som är knepgt: tid och erfarenhet.
Jag är både galleriägare, konstnär och lärare i estetämnen. Jag ska försöka hjälpa till lite, även om detta inte blir komplett så hoppas jag det blir till lite riktlinje.
Det är en viktig fråga du ställer både för dig och för många här på forumet. Det är flera grunder som avgör hur man kan sätta ett pris. Ett enkelt svar är marknaden, finns det en stark efterfrågan vill folk betala. Om du inte sålt innan så fråga oberoende om detta mamma är bra men ej så objektiv om hon nu inte arbetar med konst. Vi på forumet är nog bra, fast det är många unga här, men det är svårt att säga innan man ser resultatet av din bild. Därför är det svårt att spika priset på en beställning sätt ett ca pris typ inte högre än tex 2000kr så behöver varken du eller kunden oroa sig, sen är kunden ändå inte bunden eller tvingad att köpa din bild när den är klar. Kostar bilden sen bara tusenlappen så är ju båda nöjda.
Par saker du kan upplysa om innan en oberoende kan hjälpa dig med pris är saker som påverkar priset:
Matrealet, Akryl,olja eller akvarell. Inramad eller oinramad?
Storlek på tavlan / upplösning digitalt
Syfte, ska den anv till annat än bara en tavla på väggen av köparen? (Du får därimot trycka vad du vill efter att du sålt orginal kan du tex sälja kopior utan att upplysa kunden om detta)
Utbildning, har du konstnärlig utbildning av något slag, hur lång tid?
Erfarenhet - Har du varit driven och verksam i mer än tre år med syfte att driva ditt måleri som en del av din framtida inkomst ?
Merit Hur många utställningar har du i ryggen, artiklar resentioner? Bra kunder som kommuner, föreningar, gallerier eller konstsamlare är finfina meriter det med.
Stil Har du hittat ditt utryck, eller letar du bland stilar?
Vad säger oberoende källor som sysslar med köp och försäljning av konst, kan någon hjälpa dig med prisnivåer?
Man kan tycka att tiden ska vara en bra orsak till att lägga på priset. Arbetstid på konst är svårt ju bättre du blir ju snabbare och säkrare blir du och det är det man ska betala för "att du sätter det". Du kan tex vara osäker göra om partier eller hela bilden flera gånger måla över, ändra komposition etc och det är inget som köparen ska betala för, det är dina misstag. Jag vet tom erkända konstnärer som slänger allt en hel vecka innan de kommit i form och är nöjda om det haft ett litet uppehåll kan det ta tid. Sen kan argument från ovetande komma som: Oj den är så noggrann med små detaljer att den måste tagit lång tid -men det är inte det som gör en bra bild. Detta är lika tokigt som att säga att ett musik stycke med massa fina små ljud överallt, som tog två år är bättre än ett annat stycke det blir hel plötsligt ingen hit av detta argument. Som konstnär är det bra att kunna välja bort mycket för att tala det språk man vill. Våga testa dig fram är en bra början för då har man krav och ett mål.
Bilden ska tala till betraktaren gripa tag och du ska vara nöjd med detta din bild säger.
Efterfrågan, jag återkommer till det jag startade med för det är mycket avgörande. I början får du testa dig fram vad är ditt prisläge, vad vill man betala ? Har du sålt en del innan? Sen kan andra saker spela in som om är du känd eller släkt med någon kändis tro det eller ej.
Provision, gallerier tar provision som gör att man får ha högre pris ut än om man alltid säljer från eget lager. Sen om det är en verksam konstnär så är det mycket utgifter som ska täckas. Om du säljer på ett galleri tar galleriet 50% sen ska du skatta för det du har kvar samt betala rese/utstförsäkring, annaonsering, transport, material, ramning ev övernattning vid vernissagen, så på en försäljning på 100 000 kr har man fem hela tusenkvar och då är inte hyran betald. Men man ska vara glad att du inte hamnar under den skatte tabellen på ett tag och att konst är momsbefriat. Men detta är bra att ta i tanken om man klagar på att konst är dyrt för övtigt. Gör en omvänd mattematik och fundera på vad din tavla skulle kosta om den hängde på ett galleri och hade skatt på sig, det kan vara kul.
Beställning att vara slav under en beställning är inte samma sak som att njuta och måla för sin egen skull, det kan bil en bromskloss och man kan fundera på hur kunden vill ha det. Jag tar inga beställningar men jag kan besöka platsen bilden ska hänga och insupa färger och känsla.
Jag fattar att mycket information här för dig blir lite tungt men det är fler som läser och funderar, det kanske dröjer med utställningar eller olika meriter, men det är bra för alla att veta vad som gäller och hur olika situationer påverkar priset.
oj…det blev lite långt
#5 Jätte intresant! Men gäller det samma sak för bilder gorda i datorn?
Rozzy, tack ska du ha! det må vara mkt info. som sagt, men det ger mina tankar en riktlinje vilket är bra! Nåt som är bra är att inte sälja förrän köparen har sett sin beställning. jag målar gärna av porträtt, men det menas ju inte med att detblir som andra vill. Jag är inte utbildad inom konst, jag är självlärd sen barnsben och utgår inte från detta vad det gäller priset. Arbeten från förr har jag bara gett bort fast jag har lagt ner en hel del arbete i dem…synd egentligen.
att fråga morsan är nog ingen bra ide för min del, då hon inte gillar den "mörka" stilen. Hon föredrar en fin teckning med en katt el nåt..där det inte ligger så mkt utmaning mer än att få en exakt avbild av katten hehe !
ett mål med utbildningen jag ska gå nu till hösten är att útvecklas inom konst/design och kunna få en framtida utställning. Kul att kunna lägga det i bagaget iaf!
kan lägga upp bilden när den är klar här i forumet…kan ta lite tid när jag har många bollar i luften…men snart så!
#5 Jätteintressant!
Var jag som rådfrågade min mor. :) Hon är konstnär själv så där litar jag på hennes omdömme. Tidigare tavlor har jag tagit mindre för, runt en 350kr, men jag har nog utvecklas lite de senare åren.
Men ja, prissättning är oerhört svårt!
Jag skulle nog lätt kunna ge 500kr minst för en porträttbild målad av dig. Du har bra talang (vilket också är viktigt när man sätter pris. ;) ) och du har din egen stil.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Ser sram emot att få se din tavla, hur går det?

So do i :P Fast du hade lite annat för dig innan du kunde börja med den va?
Jo, jag har precis slutat mitt jobb och direkt idag hoppat på en utbildning…tyvärr är jag grovt förkyld samtidigt
förjävligt på första skoldagen! Huvudet håller på att sprängas.
vad det gäller bilden så har jag mest tänkt ut färgnyansen, var ska vara rött osv. och hur jag ska ha bakgrunden. När inspirationen och förkylningen är väck så ska jag iaf skissa upp bilden!

:) Ska bli spännande att se!
Stackare, kurera dig!
haha ja jag ska försöka krya på mig, inte lätt nu när det går undan med skolstarten. Men lite söta drycker, huvudvärkstabletter, nässpray, kan jang och sömn ska nog göra susen..ska försöka lägga upp bilder från skolan idag..tagen med mobilkameran givetvis
lägger in bilderna på inlägget "outbreak" istället

hur går det med din förkylning ellinor? :(
#17 jo nu mot lördag kväll så börjar det arta sig! en jävel till förkylning bara hehe! Märker omkring mig att människor blir smittade…men annars så är det bra tackar som frågar