Teckning iFokus

Teckning

Etikett: allmänt
Läst 2486 ggr
Pias
0

Med vilka färger ska jag måla?

Jag hoppas att man får prata även om målning på teckning.ifokus?

Jag är så sugen på att måla. Men jag vet inte vilken av alla färgsorter som skulle passa mig bäst! Allt jag vet är att jag vill få hålla i en pensel…och att färgen inte ska lukta starkt… och att jag vill kunna göra färgstarka målningar. Tips någon?

Jag funderar på akryl, gouache (vad nu det är egentligen?), tempera (och det är?)… finns det ngt mer? Funderar faktiskt också på att testa pastell igen (har inte gjort det sedan jag var tonåring) trots att man inte får hålla i en pensel då. Glad  Men ska man välja olja- eller torrpastell då? För- o nackdelar?

Allamej
0

Klart man får prata målning här på teckning :) Det är nog allt jag gör eftersom jag inte håller på med ritplattor och sånt :D

Nej, jag målar och som du tycker jag inte om när det luktar starkt så jag använder Artisan vattenspädbar oljefärg. Det gör att jag kan späda och rengöra med vatten istället för lösningsmedel men om jag skulle få en kick nån dag och bara vill använda oljor och tepentiner så kan jag det med :)

Akryl torkar för fort för min smak, lika så akvarell. Tempera tyckte jag var krångligt att ha att göra med, särskilt eftersom jag brukar få mina ryck mitt i natten… då vill man inte hålla på med sånt :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Zabbio
0

Jag föredrar akryl, men då målar jag mest med ''torr'' pensel när bakgrundsfärgen är lagd:P Olja är för blött, men jag funderar på att testa det igen…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Pias
0

#1 Intressant! Luktar inte denna vattenspädbara olja? Har den lika lång torktid som vanlig olja? När kan du fortsätta med påbörjad målning? Och efter avslutande: när är den torr?
(Jag kan inte så mkt om vanlig olja heller, vet bara att det verkar för krångligt för mig.)

#2 Jag har testat akryl men bara med de lågprisfärger jag köpte för några år sedan. Och jag fattade verkligen inte hur man skulle använda dem, det blev inget bra alls! Men det kanske berodde på den säkert inte så höga färgkvaliteten…? Eller på mig helt enkelt. =) 

Resultatet blev så blankt, alldeles för blankt enligt mig. Verkligen högglansigt. Ska det vara så med akryl?

Zabbio
0

#3 tja, jag änvänder det billigaste jag kan hitta.. så blankt brukar det inte bli.. :3

Allamej
0

Den luktar ju lite grann i sig självt men eftersom jag inte tillför något annat än vatten till den så blir ju doften inte starkare :)

Jag kan börja måla en dag och fortsätta dagen efter utan problem, beroende på hur mycket vatten jag använt, ju mer vatten desto fortare torkar den.

Om jag inte späder ut färgen alls så tar det ca 5 dagar innan den är torrisch :) dvs. jag kan ta i den utan att färgen överförs på mig :) Det finns ju en massa olika läror om hur lång tid olja behöver för att torka… allt från 5 dagar till 5 år :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Pias
0

Vad svårt och trögt det känns att komma igång! Var så länge sedan jag målade att jag nästan inte…..vågar. Men jag borde inte ta det så allvarligt. Jag målar bara för min egen skull, för att jag tycker att det är kul och samtidigt blir lugn av att sitta och måla. Jag behöver inte kunna alla tekniker, jag behöver bara komma igång. Hur man nu gör det?! Jag har ingen bra inspiration när det kommer till motiv… i alla fall inga motiv som känns realistiska att klara av! Glad

Allamej
0

Här kommer mitt bästa tips på att komma igång. Dela inte ut det det är en hemlis :)

Införskaffa färgerna, paletter, penslar och dukar. Ställ upp allting allt eftersom du får hem det och sen stirrar du på arbetsplatsen tills det bubblar i dig att du bara måste göra något NU! Och se, du har kommit igång! :D

Pias
0

Ett bra tips!

Jag lovar, det stannar mellan oss! Skrattande

EllinorOlsson
0

om det ska vara för luktens skull så är akryl bättre, personligen blandar jag olika färgsorter vilket är kul!

Pias
0

9# Jag tycker även att akryl luktar…. finns det inget då som passar? Jag får lov att hålla mig till akvarell ändå kanske, trots att jag vill måla mer färgstarkt?

Zabbio
0

#10 vad har du för akryl? O_o

Pias
0

#11 Nåt billigt skräp. =)  Men jag har också testat kvalitetsakryl och det luktade också, tyckte jag. Eller kanske att det var mediet som luktade då, jag vet inte.

Bybo
0

Hepp!

Artisan lät intressant. Det lilla jag har målat, har jag gjort i acryl. Finns några målningar i mitt fotoalbum.

Måste säga att, jag älskar doften av oljefärg :-)

Rozzy
0

Materialval

Det är viktigt att känna sig hemma med ett nytt material.

Lek och prova allt du kan komma på anvolika penslar ilika mättnad och olika sätt att lägga det på.

Detta är bra för att våga mer och det ska stämma med ditt temprament och stil. Sen är det vilken inre färgskala har du, är det jordfärger ljusa toner eller basfärger tex. Detta kan vara svårt eftersom du kanske är osäker på att blanda, men gillar du vissa färger köp dem direkt utan att försöka blanda allt från grundförgerna, lek och testa med kanske bara två färger och tillsätt mycket lite av en tredje. Trolla inte med massa färger utan lär dig hitta ljus och skugga.

Jag har arbetat med vattenbaserad olja men jag vet dem som får migrän av den med. Akvarell har jag arbetat mycket med och det är mycket spännande teknik, akrylen är enklast och du kan måla den på så olika sätt tom som akvarell.

Migoff
0

Du kanske skulle använda vattenfärg? Det är faktist riktigt kul att måla med, särskilt om man kombinerar det med skarpa linjer av svart tuch. Ibland tuch alltså ^^. Dessutom förstör det inte kläderna :)